Cu aceasta declaratie, antreprenorul da practic o veste trista despre piata de produse bio, traiul romanilor si mediul de business in Romania de astazi. Dar vorbeste doar despre ziua de astazi, caci inainte de criza romanii aveau mai multi bani si mai mult avant in a incerca produse nou aparute pe piata.

Nu exista nici macar cuvantul bio. Sotia mea a fost cea care a scris pe Wikipedia Romania.

Asadar, Cristian Onetiu sustine ca a deschis compania intr-un moment bun pentru Romania. Era 2005, cand, alaturi de fratele sau, a adus in premiera pentru Romania si produse cosmetice bio, si cuvantul "bio". "Nu exista nici macar cuvantul bio. Sotia mea a fost cea care a scris pe Wikipedia Romania ce inseamna bio", povesteste acum, dupa 10 ani, fondatorul Life Care, companie de direct sales.

Dar de ce o afacere cu produse bio? "In '96 eu lucram la Philip Morris. Eram unul dintre cei mai tineri angajati, aveam 18 ani si ceva, si ma ocupam de marketing pe zona de vest a tarii. Si ii convingem pe toti sa se apuce de fumat, sa schimbe tigarile cu ale noastre. Mi-a parut rau dupa aceea", spune Cristian Onetiu, nascut in Timisoara. L-am intrebat, astfel, daca a vazut filmul Thank you for smoking. "L-am vazut, dar prea tarziu. Poate asta explica si motivul pentru care am deschis o afacere cu produse bio. Am zis ok, am facut lucruri care nu erau bune. Dar in continuare nu m-am dus sa fac un spital, m-am dus sa fac niste baruri. Asa ca am vandut tot vicii. Iar atunci cand am luat decizia sa aducem produse sanatoase a fost dintr-o combinatie de oportunitate antreprenoriala", imi marturiseste acum tanarul antreprenor.

Asa ca s-a apucat sa importe din Germania cateva produse cu componenta vegetala, dar parea ca nu este de ajuns. In cateva luni, in februarie 2006, fostul angajat care a vandut vicii a urcat in masina, alaturi de sotie, si a pornit spre Germania, la un targ international. A gasit 9 hale, precum cele de la Romexpo, pline cu produse bio, de la textile, la suplimente, mancare, corturi, de unde au cumparat doar 50 de produse din 3 game: cosmetice, detergenti si suplimente alimentare. "Nu am putut sa luam mai mult de un portbagaj de masina. Toti banii erau in portbagajul acela, era extrem de scump, cateva mii de euro, bani din doua apartamente puse la banca. Am zis ca ne scoatem banii repede. Si nu i-am scos asa de repede pe cat am crezut, asa cum cred multi antreprenori ca intr-un an de zile explodeaza business-ul", recunoaste acum fondatorul Life Care.

S-au intors in Romania si au inceput sa notifice fiecare produs adus in tara, asa cum spunea legea. Spune ca a invatat din mers sa faca provizioane, sa planifice achizitiile, sa discute cu bancile. Recunoaste chiar ca a facut o analiza financiara, dar a facut-o prost. "Am crezut ca o sa vindem produsele in 3 luni de zile, ceea ce ne-a permis cu nonsalanta sa eliberam biletele catre unul dintre furnizori cu scadenta de 3 luni si sa credem ca ne recuperam imediat apartamentele garantate la banca", isi aminteste acum Cristian Onetiu. Dar in jumatate de an a reusit sa vinda doar 10% din produsele cumparate. "Cam atat de buni am fost", rade acum. "Nici macar nu aveam pe cine sa intreb atunci. Ne-am dus la Camera de Comert, si asta este o poveste de ras, ca sa intrebam daca ne pot ajuta cu un plan de afaceri. Au zis ca ei nu sunt aici pentru asta si daca nu suntem membri cotizanti sa parasim cladirea. Din acest motiv nici nu mergem acum la decernarile pe care ni le dau an de an", a continuat sa povesteasca fondatorul Life Care.

Sunt foarte multi medici care cumpara produse extrem de toxice, dar brand.

Onetiu spune ca a vandut primele produse unor clienti care asteptau astfel de produse. "Noi aveam inainte niste detergent naturali si am fost suficient de destepti sa le spunem ce vom aduce. Unii dintre ai cumparat. Doctorii ne-au atras atentia ca oamenii mor din cauza a tot felul de produse derivate din petrol. Am inceput sa intelegem ca daca pui pesticide pe aliment nu mai este aceeasi calitate", spune antreprenorul. "Erau medici oamenii care au cumparat?", a venit intrebarea fireasca. "Medicii nici acum nu sunt convinsi de aceste lucruri si li se pare ca este o facatura a unor “naturopati” de a le lua painea din bisturiul cu care ei opereaza in numele lui Dumnezeu. Nu sunt clienti. Sunt foarte multi medici care cumpara produse extrem de toxice, dar brand. Nu au intrat in zona mai naturala, mai organica, ci vor mai scump, mai luxos. Le spunem ce contin parfumurile pe care dau 500 de euro", continua sa explice Onetiu.

Citeste si:

Antreprenorul spune despre clientii sai ca sunt oameni care "s-au trezit" si au inceput sa caute optiuni mai bune pentru alimentatia lor si pentru viata lor si a copiilor lor. Dintre acestia, doar 10% sunt oameni bogati, iar in rest oameni cu venituri medii sau mai mici care se gandesc mai mult decat cei bogati la ce consuma. "Oamenii bogati in general vor sa aiba brand pe produsul pe care il detin", vine si explicatia fondatorului firmei de direct sales. In primul an a avut cateva sute de reprezentanti, din Timisoara, Cluj, Deva, zona Banat Ardealului. Dupa doi ani a aparut primii reprezentanti in Bucuresti, Iasi, Constanta. In prezent are 50.000 de clienti fideli sau reprezentanti si vrea sa ajunga la 100.000.

Nu exista avantaje financiare. Esti mai prost ca vinzi bio.

"Noi am inceput in 2006 sa umblam prin tara si sa educam oamenii prin evenimente. Nu prea stiau ce inseamna supliment alimentar, detergent ecologic, il confundau cu ceva ce are ambalaj biodegradabil. In 10 ani de zile s-a schimbat dramatic toata piata. Dar nu exista avantaje financiare. Esti mai prost ca vinzi bio, pentru ca ai marja mai mica", sustine Onetiu.

In cifre, Life Care inseamna 5.000-6.000 de articole vandute in primul an, numar care s-a multiplicat intr-un deceniu pana la 22 milioane de bucati. Totodata, compania a ajuns sa aiba in portofoliu, de la cele 50 de produse intial, la peste 400 de produse diferite. Din acestea, 3 articole diferite au fost vandute in 6 milioane de bucati, din care cel mai vandut produs este un antiinflamator, in peste 1,5 milioane de bucati. In total, compania sa ii aduce o cifra de afaceri de 100 milioane de lei pe an.

Acum oamenii inteleg conceptul de bio, dar degeaba inteleg ca nu isi mai permit.

In primul an a vandut de cateva zeci de mii de euro, cu un pret mediu de 5 euro pe cos. Apoi comanda medie pe clienti a urcat la 47 euro inainte de criza. Acum este 40 euro. Astfel, i-am cerut intervievatului meu sa faca o comparatie mai amanuntita a pietei de acum 10 ani, cand scria cuvantul bio in Wikipedia Romania, si a pietei de acum. "Acum este altfel de greu. E tot greu, dar e altfel. Tot timpul o sa fie greu sa vinzi. Acum oamenii inteleg conceptul de bio, dar degeaba inteleg ca nu isi mai permit. Atunci nu intelegeau, dar isi permiteau. Atunci era un efort sa inteleaga conceptul, acum este un efort financiar. Au de platit rata, mai demult rata reprezenta 20% din venituri, acum trece de 50%, pretul alimentelor a crescut, costul vietii a crescut. Nu mai raman bani pentru lucruri care sunt importante, dar pe care multi nu stiu cum sa le introduca in buget. Daca un produs este 3 lei si un altul 5 lei si il alegi pe cel mai scump, ar inseamna sa-ti cresti cheltuielile cu 40%", explica Onetiu si isi continua nemultumirea. "Castigam la fel ca acum 5 ani si muncim de 2-3 ori mai mult. Logica unui om pragmatic ar spune ca era mai bine atunci, in 2005, mai putini angajati, marja mai mare de profit, mai putina bataie de cap."

Ceea ce se intampla in aceasta perioada este intoarcere la clientocratie.

In aceste conditii, il intreb cum vede, ca antreprenor, viata in Romania. Raspunsul este transant: "E greu sa faci business in Romania astazi, pentru ca avem consumatori cu mai putini bani in buzunar. Esti in concurenta pe banii lor si cu operatorul de cablu. Cine prinde primul banul acela a castigat. Nu se mai pune problema de optiuni, ci de ce a ramas in buzunar. Banca ia automat din cont, cablu ia automat, eu iau theoretic bani astazi, dar practic a doua zi mai am jumatate. Si ce sa faci cu omul acela care mai mare 500-600 lei in buzunar sau 1.000 lei in buzunar pentru inca 28 de zile. Suntem practic in concurenta unii cu ceilalti, transindustrii, cine este mai hotarat, cine este mai repede in casa omul, castiga primul. Evident a fost mai bine inainte de criza, avantul oamenilor de a incerca si a cheltui pe lucruri noi a fost in perioada in care totul prospera. Acum incercam toti sa ne protejam business-urile pentru ca in conditiile in care esti in concurenta si cu Enel, care vine si iti taie curentul, e greu de zis ca tu ai solutii inovatoare. Industria nostra de direct sales a coborat cu 5-10%. Nu este asa de dezastru ca in retail. Acum incepe sa-si revine retailul. S-a micsorat foarte mult cosul, nevoile au fost reduse la baza. Oamenii si-au dat seama ca pot sa fie fericiti si fara alte o suta de lucruri pe care le aveau inainte. Asta este partea buna din criza. Realitatea este ca oamenii taie aproape toate cheltuielile care nu sunt de baza. Economia a ignorant nevoile pietei. Clientul se intoarce si arata ca este seful. Daca el nu hotaraste sa consume acel tip de produs, industria nu merge. Poti sa-ti faci super reclama, nu merge. Ceea ce se intampla in aceasta perioada este intoarcere la clientocratie", isi spune of-ul antreprenorul.

Proprietarul Life Care spune ca produsele bio nu sunt scumpe si ca au valoarea pe care un produs cosmetic sau alimentar trebuie sa o aiba pentru ceea ce ofera. Life Care este pe locul 5 din cele 120 de companii de vanzari directe existente in lume. Din acestea, 80% sunt din Romania. Paradoxal, in strainatate se vinde mai mult decat vand toate cele 80 impreuna.

Fotografii realizate de Andrada Mihailescu

Sursa foto: Andrada Mihailescu/Wall-Street.ro