Pe de alta parte, in timpul pauzelor de masa acordate angajatilor, acestia daca nu au norocul ca sediul firmei sa fie in apropierea unui restaurant sau cantine, angajatii trebuie sa se multumeasca cu un sandvis adus de acasa.

Intuind problemele pe care le intampina angajatul in aceasta privinta, sau traindu-le chiar pe pielea lor, mai multi romani s-au hotarat sa deschida o afacere prin care sa aduca mancarea la biroul sau in locuinta solicitantului. Cei care opteaza pentru acest fel de serviciu pot face comanda prin telefon sau e-mail. Mancarea astfel adusa este ceva mai scumpa, dar calda si proaspata.

Zonele cu cel mai mare dever si prin urmare cele mai cautate de firmele de catering sunt cele unde sunt amplasate cladiri de birouri si cartierele rezidentiale. Raportat la Bucuresti, aceasta s-ar traduce la, in special, zona de nord a orasului.

In '93 romanii credeau despre catering ca este un fel de mancare

"In '93 am pornit aceasta afacere cu 5.000 de marci dupa ce am venit din Germania", declara Florin Balan, manager la Ana Catering, unul din cei mai vechi actori de pe piata de profil. Inceputurile s-au dovedit a fi dificile, Balan confruntandu-se cu reticenta oamenilor la auzul numelui noii afaceri. "Ma intrebau daca catering este numele vreunui fel de mancare", mai spune Balan.

Predoiu Liviu, directorul firmei GMT '94, a inceput aceasta afacere in 1994. Intrebat cum i-a venit ideea de a intra in acest domeniu, Predoiu a raspuns ca "ideea s-a asezat in timp". La inceput directorul GMT'94 avea o singura Dacie cu care transporta comenzile iar singurii angajati in firma erau el impreuna cu sotia sa. "O mare problema era cu certificatele de origine ale marfii", mai spune Predoiu adaugand ca in prezent problema a fost rezolvata.

Toti cei care au intrat de mult in acest business si au acumulat experienta au acum de ce sa se felicite. "Treaba merge mai bine decat speram iar odata cu intrarea in UE va fi si mai bine", afirma Predoiu, in timp ce managerul Ana Catering considera ca "romanii au invatat de mult sa apeleze la serviciile de catering, iar aici influenta vine in special din partea strainilor din companiile multinationale".

Afacerea merge foarte bine avand in vedere ca, in medie, pretul unui pranz pleaca de la 12 lei si poate ajunge la 25 in functie de comanda. La aceasta se adauga banii din livrarea mancarii si cateodata si a bauturii la diverse evenimente si masa de seara dusa romanilor care nu au chef sa gateasca.

Citeste si:

Aderarea va sorta puzderia de mici firme de cartier

O problema mare pe care o intampina toti cei cu vechime in aceasta afacere este aparitia a numeroase mici firme care, asa cum spune Florin Balan, au o Dacie si un aragaz la care fac snitele, si care sunt probabil lipsite de toate avizele necesare functionarii. Odata cu intrarea in UE si "aliniindu-ne la niste norme vor disparea foarte multe din aceste mici firme care isi incep activitatea practicand preturi foarte mici", considera Georgiana Diaconu, director adjunct la Gala Catering.

Dupa aprecierile lui Balan numai in Bucuresti exista, in momentul de fata, aproximativ 200 de firme de catering, incluzand si anumite restaurante care practica acest serviciu, nivel considerat foarte mare de toti cei cu experienta in domeniu."Cred ca 30 - 40 de firme ar putea foarte bine sa acopere toate zonele Capitalei", mai crede Balan. Acesta este convins insa ca, dupa aderare, numarul enorm de firme de catering se va "cerne" si vor ramane maximum 80 - 90 de firme. "Toti cei cu experienta, insa, vor rezista", conchide Balan.

Sfarsitul de an, cea mai buna perioada a anului

Cele mai bune perioade din an pentru serviciile de catering sunt, conform spuselor managerilor mai multor societati de profil, toamna si inceputul iernii, precum si perioada marilor sarbatori religioase. "Din august si pana in decembrie lucram aproape non-stop, in schimb perioada posturilor si lunile ianuarie, februarie, martie, in care se platesc tot felul de taxe si impozite, sunt aproape moarte", spune Liviu Predoiu, directorul GMT '94. "Cererea este foarte mare, in special in perioada sfarsitului de an, cand la marile companii se organizeaza tot felul de petreceri si evenimente pentru care asiguram mancare", afirma si Georgiana Diaconu de la Gala Catering.

Secretul succesului in aceasta afacere este sa fii serios si flexibil, si sa incerci sa fii pe placul clientului, considera Balan. Un alt atribut pe care trebuie sa-l aiba o firma cu acest profil, in opinia lui Predoiu, directorul GMT '94, este perseverenta si capacitatea "de a sti sa te mulezi pe ce se intampla in societate".

Piata de profil din Bucuresti este foarte aglomerata, iar competitia este acerba. Cu toate acestea, exista loc pentru toti, crede Predoiu. "Sunt prieten cu competitorii mei, si daca pot sa invat de la ei o fac", mai spune acesta.