In prezent, cei 30 de finalisti primesc consultanta din partea trainerilor NESsT si finantare pentru a face studii de piata si pentru realizarea de prototipuri ale produselor, urmand ca in aprilie sa isi sustina planurile de afaceri in fata comitetului de investitii.

10 idei de afaceri vor fi selectate, fiecare urmand sa primeasca o finantare de 32.000 de euro, in afara de sumele alocate deja pentru realizarea studiilor de piata. Valoarea granturilor oferite in competitie este de peste 350.000 euro

Spre deosebire de fondurile europene unde sunt limitari mari in ceea ce priveste bugetul, de la linii predefinite si praguri limita pentru cheltuielile de investitite, pana la modul in care se primesc fondurile, predominant prin mecanismul de rambursare, prin aceasta competitie bugetul este intocmit de antreprenori in functie de nevoile lor si cu sprijinul echipei Fundatiei NESsT, iar fondurile alocate sunt oferite inainte de investitiile necesare.

Mai mult, prin Fabricat in Tara lui Andrei se pune mare accent pe sustenabilitatea afacerilor, si in acest sens o componenta foarte importanta a programului si un beneficiu major al antreprenorilor consta in pregatirea de specialitate oferita! Aceasta se traduce prin sesiunile de workshop de business, cele aproape 1000 de ore consultanta oferite si sprijinul pe parcursul primului an de implementare al afacerii.", explica trainerii.

Programul sustine viitorii antreprenori pe mai multe planuri: In afara de acordarea de granturi, ei beneficiaza de consultanta si participa la workshopuri menite sa ii ajute sa contureze planul de afaceri. Cele zece idei castigatoare au parte de un an de incubare prin care noile afaceri sunt asistate pas cu pas pentru a creste sansele de reusita.

Castigatorii primei editii au primit si mentorat din partea a 3 vicepresedinti OMV Austria.

Aflati mai jos ce criterii trebuie sa indeplineasca afacerile inscrise in competitia Fabricat in Tara lui Andrei, cum sa creezi un produs/serviciu mai bun, cum sa cercetezi piata, dar si cateva sfaturi pentru a castiga increderea investitorilor.

Ce inseamna o afacere sociala

Impactul social este definit prin crearea de locuri de munca si/ sau generarea de venituri sustenabile pentru persoane din grupuri vulnerabile, dupa ce in prealabil ati identificat concret problemele specifice ale comunitatilor. De asemenea, tineti cont si de principiul acordarii unor venituri decente pentru persoanele angajate, raportat la preturile si specificul economic al zonei in care incepeti proiectul social. Pentru a intelege mai bine ce inseamna impactul social va prezentam mai jos cateva exemple.

  • Angajarea unui numar de persoane, someri de lunga durata
  • Reinvestirea profitului intr-unul dintre programele sociale ale ONG-urilor care actioneaza in comunitate
  • Crearea de locuri de munca pentru romi necalificati fara experienta de munca
  • Angajarea de mame singure din comunitatea defavorizata
  • Calificarea unui numar de tineri fara studii si angajarea acestora
  • Crearea de venituri suplimentare pentru familiile asistate social
  • Sprijinirea unui numar de producatori din comunitate, care au un venit sub x lei/luna

Fabricat in Tara lui Andrei

Ce inseamna Design Thinking si cum te poate ajuta

Design Thinking-ul este un proces foarte important in drumul de la idee la o afacere (sociala) de succes, pentru ca iti va permite sa iti dai seama cum vor reactiona clientii, in carne si oase, la produsul sau serviciul vostru. Nu vorbim de un research facut pe Google sau de imaginarea reactiilor fata de produsul propriu, ci de confruntarea cu realitatea, care uneori poate fi destul de dura.

Sansele ca produsul sa esueze daca nu ai facut acest design thinking sunt destul de mari. Nu va ganditi ca nu puteti face design thinking si pe servicii, iar doua exemple din aceasta zona sunt graitoare: aplicatiile de taximetrie si sistemul de tracking la curieri, care arata ca antreprenorii si-au dat seama mai clar de nevoile clientilor.

Este foarte usor sa te uiti la concurenta si sa spui ca lucrurile nu sunt ok, dar trebui sa vezi cum va arata prototipul tau.

De altfel, echipele de antreprenori din Fabricat in Tara lui Andrei au fost scoase din zona de confort, fiind sprijinite sa demareze primii pasi in vederea cercetarii pietei, sa intre in contact cu potentialii clienti si sa adune opinii (chiar in piata) despre un produs sau serviciu pe care urmeaza sa il implementeze in comunitatile defavorizate. Acesta este de fapt doar antrenamentul, pentru ca fiecare antreprenor care a ajuns in aceasta faza a competitiei de afaceri sociale Fabricat in Tara lui Andrei va trebui sa isi faca propriul studiu de caz, pe parcursul lunii ianuarie, ce urmeaza sa fie evaluat de o echipa de specialisti activi in diverse industrii, reprezentanti NESsT si OMV Petrom.

Citeste si:

Exercitiul de design thinking parcurs de antreprenori in cadrul workshopului s-a desfasurat in doua etape succesive, pe parcursul carora s-a aprofundat cercetarea pietei. Astfel, dupa un prim contact cu acestia, antreprenorii au avut sarcina obtinerii datelor de contact a posibililor clienti, ca dovada a interesului declarat fata de produsul/ serviciul ce urmeaza a fi lansat. Aparent cea mai grea parte a studiului, primita cu oarecare neincredere si scepticism de catre antreprenori, aceasta a adus si cele mai mari surprize si satisfactii!

O ora si jumatate investite in contact direct cu piata s-au transformat in contacte valoroase cu potentiali clienti persoane fizice sau chiar si restaurante interesate de achizitia de legume deshidratate sau muraturi. Peste jumatate dintre cei care au raspuns intrebarilor despre produsul sau serviciul prezentate le-au oferit antreprenorilor din concurs numarul de telefon, spre surprinderea acestora. Specialistii NESsT spun ca participantii nu trebuie sa se teama de a iesi in strada si a obtine cat mai multe raspunsuri la studiul de piata, pentru ca - de obicei - oamenii raspund bine si cu bucurie la astfel de interogari facute cu seriozitate si cu zambetul pe buze.

Mai jos urmariti un proces de Design Thinking realizat la una dintre cele mai importante firme de design si consultanta de produs din lume, Ideo. Firma a creat design-uri pentru orice, indiferent de industrie, de la primului mouse Apple, pana la macheta mecanica a balenei din filmul Free Willy.

Nu neglijati cercetarea de piata. Ce trebuie sa stiti inainte de lansare

Cel mai important aspect atunci cand vorbim de cercetarea de piata este cunoasterea cat mai amanuntita a publicului tinta, pentru a observa daca exista un interes real si disponibilitatea de a plati pentru produsul/serviciul pe care va pregatiti sa il lansati.

Prin chestionare, sondaje, interviuri cu potentiali clienti, analiza online a concurentilor si a pietei, dar si in urma unor focus group-uri si a unui mistery shopping, care vizeaza analiza competitiei si a produselor oferite de aceasta, trebuie sa analizati daca produsul/serviciul este suficient de interesant sau trebuie modificat si cat conteaza componenta sociala pentru clientii vostri. Intelegeti de la inceput cui va adresati, cum trebuie furnizat produsul/serviciul si daca exista si aspecte legate de sezonalitate.

4 sfaturi pentru a castiga increderea investitorilor

  • E un semn foarte rau sa nu vezi concurenti identificati, in cadrul planului de afaceri

"Asta inseamna ca ori nu ai mers pe teren sa iti gasesti concurentii, ori nu exista concurenti dintr-un motiv intemeiat. Daca pe o plaja nu vinde nimeni suc, poate ca pe acea plaja nu vin turisti", spune Zoltan Bereczki, country director al NESsT si trainer Fabricat in Tara lui Andrei.

  • Impartaseste-ti planul de afaceri

"Nu ramaneti cu planul de afaceri in cap. Dati-l mai departe unui prieten sa il analizeze, fie ca a facut ASE-ul sau nu, pentru ca in naratiunea proprie vezi lucrurile altfel", spune Zoltan, care explica ca acest procedeu de "get out of your head" te poate ajuta sa evaluezi mai bine succesul pe care poate sa il aiba un produs sau un serviciu.

"Cand esti indragostit de ideea sau produsul tau, nu iti vine sa renunti sau sa le modifici. Un prieten va privi obiectiv", completeaza specialistul NESsT.

  • Nu cadeti in capcana educarii pietei

"Nu ganditi ca clientul este prost si ca il veti educa voi, pentru ca puteti face asta timp de 10 ani. Nu este bine sa risti daca clientul iti respinge la inceput produsul doar cu gandul ca il vei educa. Daca nu esti Apple, s-ar putea sa nu iti iasa", spune Florin Ghinda, trainer Fabricat in Tara lui Andrei.

  • Nu investiti prea mult in branding daca nu aveti un produs/serviciu bine definit

"Am vazut antreprenori care au investiti 6.000-7.000 de euro in branding fara sa aiba un produs clar. Nu faceti aceasta greseala", a mai spus Florin Ghinda.

Dupa cercetarea pietei, planificarea afacerilor va continua prin studierea aspectelor operationale, discutii cu autoritatile locale si alti actori implicati in domeniile alese, inclusiv grupurile vulnerabile din comunitatile selectate. De asemenea, urmeaza finalizarea analizei financiare, care se va face prin prisma ultimului workshop din aceasta etapa de planificare. Competitia se va incheia cu o sesiune de Pitching in care cele 20 de echipe finaliste isi vor sustine planul de afaceri, comitetul de investitie avand rolul extrem de dificil de a alege si premia cele mai fezabile 10 planuri de afaceri, cu cel mai mare impact social planificat si cu cele mai motivate echipe!