Un procent de 45% din activitatea de retail se deruleaza in chioscuri sau magazine de cartier, in urma noastra fiind doar Serbia (51%) si Bulgaria (66%), ceea ce ne plaseaza la coada tarilor din regiune din acest punct de vedere, arata datele CHEP Romania, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii logistice de pooling din lume si din Romania.

Statistica evidentiaza inca o data distanta la care ne aflam fata de nivelul de la doar cateva sute de kilometri de noi, in piete precum cele ale Ungariei sau Cehiei, penetrarea modertului modern depasind chiar si 80%.

“Problema in Romania este data de structura demografica. Din pacate, nu vom ajunge prea curand acolo unde vecinii nostri europeni se afla, cel putin nu pe termen scurt. Nu ma astept la schimbari dramatice in urmatorii 5 ani, iar o penetrare a comertului modern de 80% este foarte departe, in conditiile in care in ultimii cinci ani a crescut cu numai cinci puncte procentuale. Este clar ca un drum lung ne asteapta”, a declarat Gabriel Andronescu (foto cover), director general CHEP Romania, intr-un inteviu acordat wall-street.ro.

Ponderea inca redusa a penetrarii magazinelor de suprafete mari din Romania a afectat pe verticala si alte business-uri si piete, asa cum este si cazul producatorilor si furnizorilor de solutii de pooling.

“Piata de supply-chain este intr-o evolutie permanenta. S-a modernizat si exista din ce in ce mai multe procese automatizate, care sa sporeasca eficienta activitatii. Sunt tot mai multe structuri clare si centralizate ale retailerilor si exista un grad de profesionalizare al acestora mult avansat fata de ceea ce stia tara noastra in urma cu mai multi ani. (…) Vad ca lucrurile se aseaza intr-o directie logica fata de perioada crizei. Dezvoltarea si restructurarea in zona de comert modern este un pas important, doar ca exista un impediment si acela este dat de populatia rurala. Comertul modern in gradul de adaptare la rural a eliminat fenomenul de autoconsum. Romania are potential de magazine mai mici, ceea ce va favoriza aparitia de magazine pe format mic – in general spatii tip discounter”, a mai aratat Andronescu.

Primii pasi CHEP in Romania pe o piata unde retailul s-a schimbat foarte putin in ultimii cinci ani

Dupa o experienta de cativa ani in banking, unde s-a ocupat de dezvoltarea filialei locale a olandezilor de la ABN AMRO (companie preluata ulterior de catre Royal Bank of Scotland – RBS) si o experienta de cinci ani de zile in consultanta ca si antreprenor, Gabriel Andronescu a primit propunerea de a aduce in Romania si de a dezvolta unul dintre cei mai mari jucatori specializati in servicii de pooling la nivel global. In acest fel, in cursul anului 2011, compania CHEP intra pe piata de profil, una dominata la acea vreme de multa activitate “la negru”, dupa cum insusi o descrie.

“Cand am inceput colaborarea cu compania, grupul CHEP isi punea intrebarea daca sa se extinda in Europa de Est si Sud-Est sau sa mai astepte putin, din cauza contextul economic usor nefavorabil din acea perioada. Rolul meu a fost acela de a studia piata de supply-chain din Romania si sa identificam daca putem aduce plus valoare business-ului cu activitate de pe plan local. Romania a fost considerata ca o placa turnanta. O data cu Romania ne-am extins si pe alte 7 piete. Este vorba despre Romania, Bulgaria, tarile baltice, precum si Serbia sau Croatia. Romania a fost singura in care s-a creat o organizatie ca in Germania. (...) Decizia de a intra in Romania a coincis cu aceea de a ajunge la acoperirea intregii UE, dar si a pietei din Turcia”, a declarat Gabriel Andronescu, director general CHEP Romania.

Sursa: Euromonitor/McKinsey

Despre un val pozitiv in piata de retail vorbeste si compania de cercetare si consultanta Roland Berger Strategy Consultants Romania, care, conform celor mai recente informatii publicate, indica un avans favorabil al comertului modern in Romania, in detrimentul celui traditional. Daca in anul 2008, aproape 60% din comertul la nivel local se realiza in magazine traditionale, chioscuri si buticuri de cartier, la finele anului trecut ponderea a scazut la sub 48%, fiind primul an in care comertul modern l-a depasit pe cel traditional la nivel local.

Inainte de anul 2011, dar si in prezent, piata serviciilor de paletare si de transport pe paleti a produselor de larg consum este impartita intre activitati legale si business-uri mai mult sau mai putin autorizate, managerul CHEP facand referire la faptul ca sunt mult firme care opereaza astfel de servicii, mai ales de vanzare, a unor echipamente care nu au niciun aviz de utilizare sau care se afla intr-un proces avansat de degradare.

Dupa patru ani de prezenta la nivel local, CHEP Romania mizeaza pe o evolutie de 20% a business-ului, asta dupa ce anul trecut compania a incheiat cu un rulaj de circa 5 milioane de euro, conform datelor raportate la Ministerul de Finante.

Business-ul CHEP se bazeaza pe inchirierea si reutilizarea paletilor folositi in transportul marfurilor, oferind un serviciu complet de furnizare, gestionare, reparare si reciclare a paletilor inchiriati, modelul de business fiind similar cu cel al automobilelor inchiriate in leasing operational. Conversia la sistemul de inchiriere CHEP presupune si eliminarea activitatilor de depozitare a paletilor, precum si reducerea riscului de refuz al marfii la receptie si a penalitatilor aferente din partea lanturilor din comertul modern.

In prezent, CHEP Romania deruleaza cea mai mare parte din business in categoria produselor de curatenie si igiena personala (40%), bauturi (20%), produse alimentare (20%), ulei (10%) si consumabile din hartie si ambalaje (10%). In viitorul apropiat, furnizorul de solutii logistice se asteapta sa vada, pe langa cresterea solicitarilor de paleti de dimensiune Euro, o accentuare a numarului de solicitari pentru paletii de tip display aflati in portofoliu (jumatatea si sfertul de palet). Acestia sunt conceputi pentru cresterea vanzarilor si a vizibilitatii in magazine, fiind usor de implementat in diversele formate de retail. Cresterea acestei categorii de produse este corelata cu dezvoltarea accelerata a retailului modern, prin formate de magazine de tip discount si proximitate.

Citeste si:

    In ultimul an, CHEP a deschis al doilea depozit din tara, in Timisoara, o investitie mixta intre furnizorul de solutii logistice si compania de servicii logistice FM Logistic. In ceea ce priveste planurile de dezvoltare, reprezentantii CHEP se asteapta ca in perioada urmatoare sa isi extinda activitatea si intr-o alta zona a tarii pentru optimizarea transportului.

    “Analizam cu atentie mai multe regiuni ale tarii, posibil sa fie vorba de zona Moldovei – pentru a avea o acoperire in trei zone importante alte tarii, dar ne uitam si spre spatii pe care le-am putea dezvolta pe baza unei colaborari stranse cu retailerii”, a mai aratat Gabriel Andronescu, care a precizat ca si in primul depozit deschis ar putea exista un upgrade al centrului de service, care ar putea necesita costuri suplimentare.

    Printre concurentii indirecti ai CHEP in piata locala se numara Comelectro Magurele, Pal Europ - Rom Grup, Mikim Brasov, Aldy Prod sau Mobvip.

    Citeste si:

      Sursa foto: CHEP

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri