Odata cu achizitionarea companiei franceze Dyneff, Rompetrol deschide al doilea front de operatiuni in Occident, dupa cel din zona Balcanilor si a Marii Negre. In Franta, compania planuieste atingerea unei cote de 10% din piata de carburanti. Ajungerea la sefia Petrom a Marianei Gheorghe coincide cu "internationalizarea" operatiunilor companiei si crearea unei pozitii puternice in zona Marii Caspice si a Balcanilor

Ambele companii petroliere pregatesc intens strategii de extindere in regiune: in timp ce sefii Petrom cred ca profitabila continua sa fie zona Balcanilor, Rompetrol tinteste piete emergente, precum Spania si Franta. Odata cu achizitionarea companiei franceze Dyneff la finele anului 2005, Rompetrol deschide al doilea front de operatiuni in Occident, dupa cel din zona Balcanilor si a Marii Negre. Deocamdata, compania se afla in plin proces de rebranding in Franta, ceea ce presupune relansarea pe piata a vechilor statii cu numele de Rompetrol si lansarea altora noi pana la finele lui 2007.

Prima benzinarie care va opera sub marca Rompetrol in Franta va fi lansata in urmatoarele doua luni, in timp ce in anul urmator compania petroliera romaneasca va construi sub marca proprie prima benzinarie din Franta, concomitent cu construirea celei de-a doua statii in Spania, declara recent directorul de operatiuni al grupului Rompetrol, Andre Naniche. Prezenta Rompetrol in Spania nu exclude posibilitatea achizitionarii unei retele sau mai multor statii de pe aceasta piata, potrivit presedintelui grupului, Dinu Patriciu.

Rompetrol deschide afacerile in Occident

In paralel cu deschiderea de noi benzinarii, strategia de extindere a Rompetrol vizeaza si achizitionarea unei rafinarii in Franta, care sa ajute la dezvoltarea regionala a grupului, dublata de semnarea unor contracte de procesare cu mai multe rafinarii din regiunea Marii Mediterane, insa reprezentantii companiei au refuzat sa dea mai multe detalii despre posibile investitii in Italia sau Grecia. Compania franceza Dyneff a fost achizitionata de Rompetrol la finele anului 2005, in urma unei tranzactii care nu a fost facuta publica. Francezii opereaza o retea de 226 de benzinarii in Franta si depozite in Spania si Franta.

Potrivit reprezentantilor Rompetrol, divizia Dyneff detine pe piata franceza o cota de piata de 5% in domeniul distributiei de carburanti, iar planurile de extindere a companiei vizeaza pozitionarea sa ca jucator national cu greutate, prin atingerea unei cote de 10% in urmatorii ani.

Tranzactia, spun reprezentantii Rompetrol, este cat se poate de profitabila, intrucat cota de piata a Dyneff in Franta echivaleaza cu o acoperire de 30% din piata romaneasca, iar vanzarile companiei franceze au crescut cu circa 33% din momentul preluarii de catre Rompetrol. Cu alte cuvinte, chiar mai mult decat detine in prezent Rompetrol pe piata autohtona de carburanti. In paralel cu extinderea in vestul Europei, petrolistii vizeaza cresterea cotei de piata a Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului Rompetrol, de la 15% in prezent la 20% pana in anul urmator si la 30-35% pana in 2008, in urma unor investitii succesive de 25-30 milioane dolari.

Grupul Rompetrol a incheiat primele sase luni ale anului cu o pierdere financiara de sase milioane de dolari. Cu toate acestea, grupul Rompetrol a realizat in primul semestru al anului o cifra de afaceri consolidata de 2,7 miliarde dolari, de 2,5 ori mai mare decat in acelasi interval al anului trecut si cu 12,5% peste valoarea consemnata pe ansamblul anului 2005.

Petrom tinteste obiective in zona Marii Caspice

Odata cu ajungerea la sefia Petrom a Marianei Gheorghe, cea mai mare companie romaneasca si totodata cel mai mare producator de titei din regiune si-a facut publice intentiile de "internationalizare" ale operatiunilor sale, avand in vizor crearea unei pozitii puternice in zona Marii Caspice. Cu obiectivul asumat de a deveni lider de petrol si gaze in Europa de Sud-Est, Petrom se concentreaza asupra activitatilor pe care le deruleaza in Kazakhstan, si totodata va cauta noi oportunitati de dezvoltare in Regiunea Marii Caspice si a Marii Negre.

Tot in cadrul strategiei sale de extindere in Europa de Sud Est, Petrom a preluat 178 de statii sub marca OMV din Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru. Potrivit sefului Petrom, compania este interesata de achizitii in regiune si va evalua in detaliu orice oportunitate pe care o ofera piata, insa va face achizitii numai in conformitate cu strategia de extindere a Grupului OMV.

Strategia de dezvoltare a Petrom pana in 2010 vizeaza in principal stabilizarea productiei de titei si gaze la un volum de 210.000 bep/zi, cresterea ratei de utilizare a rafinariilor la 95%, precum si construirea a 250 de benzinarii PetromV. Pentru atingerea acestor tinte, la care se adauga planurile de extindere in regiune, compania si-a bugetat in perioada 2005-2010 un volum total al investitiilor de circa 3 miliarde de euro.

Marja de rafinare in scadere

Profitul net al Petrom a crescut in prima jumatate a acestui an cu 137% fata de nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut, pana la 1,4 miliarde de lei, adica 403 milioane de euro. In acelasi timp, cifra de afaceri a companiei a inregistrat o crestere de 37% fata de anul trecut, atingand valoarea de 6,312 miliarde lei, adica 1,8 miliarde de euro. Potrivit reprezentantilor companiei, majorarea profitului a fost determinata, in principal, de cresterea preturilor petrolului pe pietele internationale.

Totusi, compania petroliera a inregistrat in acest prim semestru o marja de rafinare in scadere cu 32%, de la 28,70 euro pe tona in semestrul intai din anul precedent, la 19,78 de euro pe tona in acest semestru, in principal din cauza unui pret ridicat al materiilor prime. Petrom produce anual aproximativ 6 milioane de tone de titei si 6 miliarde de metri cubi de gaze, fiind cel mai important producator din regiunea Europei de Est, cu exceptia Rusiei. Compania opereaza doua rafinarii cu o capacitate de 8 milioane tone pe an, Petrobrazi Ploiesti si Arpechim Pitesti, si o retea de circa 600 de benzinarii in Romania si in regiune.