Sanctiunile au fost aplicate intrucat autoritatea pentru Concurenta a constantat ca aceste firme au incheiat intelegeri anticoncurentiale pe piata distributiei centralelor termice si a accesoriilor pentru acestea.

„Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei privind stabilirea pretului de revanzare si ingradirea exercitarii concurentei intre distribuitori prin limitarea comercializarii”, a anuntat Consiliul Concurentei.

Mai exact, Consiliul Concurentei a constatat ca in contractele incheiate in perioada 2006–2014 intre Baxi Romania si distribuitori erau prevazute clauze prin care se stabileau preturile de revanzare ale produselor si care limitau comercializarea si libertatea exercitarii concurentei intre distribuitori. Baxi Romania a intrat in insolventa la sfarsitul anului 2013.

Practic, distribuitorii aveau obligatia de a respecta strategia de preturi recomandate si sa le implementeze in toata reteaua lor de magazine. De asemenea, contractele contineau clauze restrictive in ceea ce priveste participarea la licitatii. Daca mai multi parteneri comerciali solicitau cereri de oferta de la Baxi, doar unul dintre distribuitori, respectiv primul care depunea cererea, beneficia de un pret competitiv. Ulterior, Baxi solicita documentarea fiecarei livrari cu o copie a contractului dintre distribuitor si clientul final, precum si o copie dupa factura emisa.

Citeste si:

Potrivit Consiliului Concurentei, 18 dintre distribuitori au recunoscut faptele anticoncurentiale si au beneficiat de reducerea amenzilor cu 20% din nivelul de baza.

„Prin aceasta investigatie si amenzile aplicate, intentia noastra este sa tragem un semnal de alarma astfel incat toate companiile, indiferent ca sunt mai mari sau mai mici, sa inteleaga ca trebuie sa respecte legislatia in domeniul concurentei si sa isi stabileasca singure preturile de revanzare, nu prin intelegere cu furnizorul” a declarat intr-un comunicat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Piata centralelor termice de apartament din Romania este evaluata la aproximativ 60 milioane de euro anual. Conform prevederilor in domeniul concurentei, intelegerile dintre un furnizor si distribuitori pentru a stabili preturile la care urmeaza sa fie revandute produsele, precum si intelegerile care vizeaza limitarea comercializarii, reprezinta practici anticoncurentiale si sunt sanctionate de lege. In urma unor intelegeri de acest tip, consumatorii sunt afectati direct deoarece nu mai au posibilitatea de a alege, prin astfel de practici eliminandu-se complet concurenta dintre distribuitori.

Sursa foto: Lilyana Vynogradova / Shutterstock