Toti ne dorim aceleasi lucruri cand suntem in fata camerei: sa parem increzatori si relaxati, sa transmitem mesajul cat mai bine, sa avem raspunsuri la intrebari si daca se poate, sa fim citati cu punct si virgula.

X-factorul unui lider adevarat este capacitatea de a vorbi unui public sau in fata camerei. Presedinti, reprezentanti oficiali, vedete, sefi de companii, directori de marketing, oameni aflati in top, stiu ca un bun vorbitor nu se naste, ci, de cele mai multe ori, DEVINE. Iar pentru asta, participa la traininguri media serioase. Mai ales ca, pe camera, tot ce spui, poate fi folosit impotriva ta!

Public speaking vs. speaking to the camera

Mai nou, fie ca vorbim de televiziune, presa scrisa sau bloguri, contentul este in cea mai mare parte video, de aceea, sa fii intr-o relatie buna cu “obiectivul” este obligatoriu. Evident, in primul rand, trebuie sa intelegi ca interviurile la camera inseamna un set de reguli separate si specifice.

Ca sa fii relaxat la TV, gandeste-te ca ai cu tine un toolbox care te va ajuta sa repari orice eroare. Un toolbox din care vei scoate pe rand: vocea, zambetul, contactul vizual, look-ul si mesajul.

Nu ajunge sa fii obisnuit cu luminile sau cu studiourile de televiziune. Trebuie sa-ti urmaresti inregistrarile, uneori secventa cu secventa. Ce poate face MEDIA TOOLBOX pentru tine? Impreuna cu trainerul si cu ceilalti participanti iti poti descoperi slabiciunile si punctele forte, si, cel mai important, te poti corecta acolo unde este cazul. Mai mult, toate probele, interviurile, simularile au loc intr-un platou cu lumini de studiou, chroma key, monitor de control si sunet profesional.

Care sunt uneltele Media Toolbox?

In primul rand, la intalnirea cu media trebuie sa fii foarte atent la cum arati. Felul in care vorbim, mergem, dam din maini, hainele pe care le purtam, gesturile pe care le facem, modul in care ne privim interlocutorul spun mai mult decat cuvintele pe care le rostim. Ca si in viata, la TV prima impresie conteaza. E important ca infatisarea ta sa fie in deplin acord cu brandul pe care il reprezinti. Daca o persoana ar candida la Primarie imbracat in blugi taiati cu siguranta te-ai intreba “what’s wrong with this picture?”.

Un al doilea punct important pentru cei care au de a face cu camera este mesajul. Cum treci de la o tema super complexa la un mesaj cu doar 3 puncte cheie? In acest sens, sunt graitoare cuvintele lui Mark Twain care ii marturiseste unui prieten: “Imi pare rau ca ti-am scris o scrisoare atat de lunga, n-am avut timp sa-ti scriu una mai scurta”.

E obligatoriu sa arati bine pe camera, sa-ti structurezi mesajul, dar este foarte important sa raspunzi cum trebuie la intrebarile presei. Un trainer media bun te va invata ca nu intrebarile, ci raspunsurile sunt proaste. Ai 0% control asupra intrebarilor si 100% control asupra raspunsurilor. Daca vrei control total, cumpara publicitate si nu vorbi cu jurnalistii.

Cel mai important truc al unui bun vorbitor este insa sa ofere sound bites (acele cuvinte pe care toata lumea le tine minte si pe care toti jurnalistii se inghesuie sa le citeze). Tine minte: din 100 de cuvinte pe care le rostesti, doar 10 vor fi retinute. Un training media poate “trage cortina” pentru tine si iti poate dezvalui cele 10 elemente pe baza carora poti sa construiesti declaratii memorabile.

Sa te pregatesti face diferenta intre amatorii si profesionistii media: oamenii care se “arunca” in interviuri, fac o mare greseala. Este ca si cum ai construi o casa fara fundatie. Spontaneitatea este supraevaluata, nu va lasati in baza inspiratiei. Ai ridica telefonul si ai forma un numar la intamplare? Probabil ca nu. Asa cum telefonul este o unealta de comunicare, asa sunt si interviurile.

Pregateste. Controleaza. Obtine. Apeleaza la un media trainer.

Media se hraneste cu si din media. Cu cat vei aparea mai mult in ziare, cu atat mai mult vei fi invitat la tv sau la radio. Nu te intreba daca postul este destul de mare sau blogul destul de cunoscut, nu exista roluri mari sau mici, exista doar actori buni sau slabi. Nu incerca sa supravietuiesti de la un discurs la altul, incearca sa evoluezi. Nu rata nicio oportunitate media.

Daca vrei sa vezi curcubeul, trebuie sa stai in ploaie. Si cel mai important, pentru umbrela, apeleaza la un media trainer. https://www.facebook.com/trainingmedia/.

Mariuca Mihailescu este jurnalist la televiziunea publica din 2003. A moderat emisiunile de revista presei Deschiderea editiei (TVR 2) si La Prima Ora (TVR 1), emisiunea de dezbatere Liber pe contrasens si programul matinal Regional Cafe. In prezent este moderator al emisiunii LA FIX. Este formator acreditat CNFPA din anul 2011. A absolvit un Master in Comunicare si Relatii Publice. Participari la seminarii si cursuri de perfectionare organizate de European Journalism Center Bruxelles. Prezentator pentru evenimente publice sau corporate. Sesiuni de comunicare open sau personalizate pentru companii.