“Piata s-a dezvoltat foarte mult in ultimii 2-3 ani, au aparut multe centre Spa cu servicii complexe, au intrat pe piata chiar si branduri internationale – suntem in crestere si maturizare”, subliniaza ea.

Spa incepe sa fie asimilat cu ideea de viata sanatoasa. “Am inceput sa militam in aceasta directie; credem ca omul secolului 21 este omul ocupat, prins in rutina zilnica, sta tot timpul la birou, nu mai are momente pentru el si deci are nevoie de o schimbare. O optiune ar fi adoptarea vietii sanatoase, spa-ului, deci incep sa frecventeze mai des aerobic, spinning, piscina, terapie, sauna”.

Portretul robot al clientului spa

Daca la inceput, in 2011-2013 spa era frecventat mult mai mult de femei, intr-o pondere de circa 65%, acum sunt 50-50%. “Domnii au inceput sa puna pret pe modul in care arata – frecventeaza fitness-ul, si nu ma refer la culturism, ci au grija de corpul lor, constientizeaza ca trebuie sa faca miscare”, spune Roxana.

Secolul 21 ne-a rapit timpul, continua ea. “Oamenii care constientizeaza ca au nevoie si de altceva au nevoie de un echilibru; timpul noi ni-l gestionam, avem grija de sanatatea noastra si automat acest lucru ne influenteaza si viata profesionala in cel mai pozitiv mod”.

Cei mai multi clienti vin la spa pentru ca au dureri de spate. “Atunci cand stai 8-10 ore la birou, in pozitii vicioase, intervin durerile de spate, de gat, si cauti o rezolvare a lor. Cand clientul vine la noi, nu stie cum sa isi rezolve nevoia asa ca noi il directionam catre ce exercitii ar trebui sa faca – poate inot, kinetoterapie, oferim recomandari in functie de fiecare client in parte”.

Orhideea are in jur de 50 de angajati si doreste sa mai angajeze in special kinetoterapeuti dar si antrenori de fitness. “Unul dintre obiectivele noastre este de a muta sala de fitness intr-o zona mai luminoasa si mai aerisita. Majoritatea centrelor fitness sunt pozitionate in subsol, zone neluminoase; experienta dar si studiile ne-au invatat ca sunt mult mai sanatoase lumina naturala, aerul natural, spatiul deschis, in locul luminii artificiale si a aerului conditionat”.

Cererea pentru spa este mai mare decat in 2011. Atunci, serviciile de acest fel erau percepute ca servicii de lux, preturile fiind percepute in concordanta; in 2015, lumea a realizat ca spa-ul ofera servicii la mijlocul piramidei lui Maslow. “Nu este un serviciu de lux, astfel ca si preturile sunt accesibile. Cele mai cautate servicii sunt de piscina si sauna, insa este un trend crescator terapia spa, masajele, cardurile cadou”. Cu 150 de lei, media pe care o aloca pentru un cadou un roman, poti lua un card pentru Spa, exemplifica Roxana. Rata de retentie a clientilor este de circa 50%. “Aceasta reprezinta de fapt si una dintre principalele noastre provocari – sa oferim servicii atat de bune incat din ce in ce mai multi clienti sa revina”.

Piata de spa-uri “contrafacute”

Acolo unde exista spa-uri complexe, care ofera o gama de servicii conforme cu ceea ce se intampla in vest, exista si asa-zisele “spa-uri de cartier”. Firme care pun la finalul denumirii cuvantul “spa”, ofera un masaj de 20 de minute invatat in cateva zile “printr-un curs nu se stie de unde. Inca ne luptam cu eliminarea acestei confuzii, intre un spa adevarat si cele false”, mai spune Roxana Visan. “Aparitia fiecarui spa adevarat are ca scop educarea clientilor, sa ii ajute sa faca diferenta intre spa-urile de cartier si cele profesioniste”.

Ce ar schimba la piata

Daca ar putea modifica ceva la piata de spa din Romania, Roxana ar realiza campanii de informare mult mai coerente. “Toti jucatorii sa se aseze la masa si sa dezminta diferite mituri. Este destul de greu sa faci acest lucru, din pacate. Noi ne-am adaptat, nu avem nimic reglementat, nu exista un arbitru sau legi concrete. In afara exista notiunea de terapeut spa, sunt tari care au traditie, istorie. Noi am luat un conceput si l-am adaptat mioriticului. In curand insa, cred ca o sa fim si noi mai experimentati”.

Compania a generat afaceri in crestere cu 15-20%, in linie cu anii anteriori. “Cred ca toate spa-urile cresc in acest ritm. Cheltuielile sunt foarte mari – personalul, in primul rand, care sa intretina si sa fie ridicati la anumite standarde. Apoi, energia electrica si tot ce presupune functionalitatea spa-ului necesita cheltuieli mari si, nu in ultimul rand, spalatoria. Noi oferim gratuit prosoape, halate, papuci la discretia clientilor, fiecare se serveste de cate ori doreste, deci si cheltuielile sunt pe masura”.

Ai fost pana in prezent la spa? Ce ti-a placut, ce nu, ce te-a retinut? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstuck: Dasha Petrenko