Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.

Dupa ce a terminat studiile economice, Adrian Munteanu (29 ani) (foto dreapta jos) a participat la un curs intensiv al ICE (Institute of Culinary Education – New York) unde a studiat arta culinara si management culinar. S-a intors cu dorinta de a dezvolta o carmangerie de familie si de a crea un brand. L-a cooptat pe Andrei Dragan Radulet (30 ani) (foto centru jos), un fost coleg de scoala generala, si impreuna au revitalizat o afacere sortita disparitiei.

”Brandul a fost lansat ca o activitate mica a unei firme mari cu alt obiect de activitate, care a intrat in insolventa. Noi am preluat activitatea aceasta mica si ne-am gandit ca o putem salva”, povesteste Andrei Dragan Radulet, cel al carui nume este legate de proiecte precum Targul de Craciun din Sibiu sau CibinFEST, un festival de bere de tip Oktoberfest.

Denumirea Batranu’ Sas a fost propunerea persoanei care a creat identitatea vizuala initiala. Dupa discutii cu fondatorii, l-a inspirat un renumit sas mezelar sibian - domnul Roth - a carui retete stau la baza produselor.

”Batranu’ Sas exprima traditie, experienta, seriozitate dar si ceva diferit de traditia romaneasca. Acestea sunt principiile pe care le-am ales sa ne ghideze si am vrut sa ne diferentiem de <<producatorii traditionali>>, categorie care nu mai are foarte multa valoare pentru ca se foloseste in mod exagerat”, crede Dragan Radulet.

Am ales sa crestem preturile treptat, pe masura ce le ofeream clientilor ceva in plus

Primul magazin a fost lansat in 2012, iar in formula actuala functioneaza din 2013. Investitia initiala a fost de aproximativ 60.000 euro, bani pe care i-au folosit pentru a achizitiona echipamentele de la firma intrata in insolventa. De asemenea, au achitat datoriile la furnizorii acestei activitati, pentru a nu sista livrarea materiei prime. Banii folositi au provenit din economii proprii si din imprumuturi de la membrii familiei.

Primul an a fost foarte dificil din punct de vedere financiar din cauza dezechilibrului dintre costurile de productie si preturile practicate. Activitatea pe care am preluat-o avea o clientela deja formata, insa preturile erau prea mici pentru calitatea produselor pe care o ofeream. Am ales sa crestem preturile treptat, pe masura ce le ofeream clientilor ceva in plus, astfel incat ei sa nu perceapa cresterea de preturi ca fiind nejustificata. Am facut diverse imbunatatiri, cum ar fi cantare profesionale, cu etichetare, acceptare de carduri bancare, sisteme electronice de vanzare, campanii de reduceri, sistem de expunere a preturilor imbunatatit”, detaliaza antreprenorul.

Produsele sunt realizate in carmangeria proprie, situata in Sibiu, unde capacitatea de productie se va apropia de o tona pe zi. Gama de produse cuprinde crenvursti de porc si de vita, salam de vara uscat, parizer, toba, caltabos sau carnatii de porc proaspeti sau uscati.

”Pe parcursul anului avem 3 perioade distincte in care ne completam gama de produse, si anume de Pasti, sezonul de vara - GRILL, si in perioada Sarbatorilor de iarna. Atunci producem fripturi speciale gata de copt acasa, carnati proaspeti de gratar cu verdeturi de primavara, cu lamaie, cu cascaval, in perioada Pastilor, drob de porc ce dureaza 3 zile ca si proces de fabricatie, sau specialitati crud-uscate si/sau afumate ca Sauerkrautwurst, Coppa, Lachsschinken in perioada Sarbatorilor de iarna”, mai spune Andrei Dragan Radulet.

Citeste si:

Materia prima pentru aceste produse este procurata integral din Romania, 90% din Sibiu, abatorul de unde se aprovizioneaza cu carcase de porci fiind situat la 10 km de Sibiu, iar ferma de porci la 30 km de Sibiu.

Afacerea a debutat cu opt angajati, iar pe masura ce reteaua de magazine s-a extins si capacitatea de productie s-a marit echipa a ajuns sa numere in total 21 de angajati. In prezent, produsele Batranu’ Sas sunt comercializate in cinci magazine situate in Sibiu. Proprietarii intentioneaza sa mai deschida un magazin in acest an si sa pastreze ritmul de extindere al retelei la un magazin nou pe an.

”Deocamdata nu intentionam sa ne extindem in afara Sibiului. Credem ca prospetimea produselor si calitatea acestora ar avea de suferit din cauza unui lant logistic mai lung. Inca mai putem creste in Sibiu si nu dorim sa ne extindem pana nu epuizam oportunitatile de aici”, subliniaza Dragan Radulet.

Pentru acest an bugetul de investitii este de 50.000 de euro, aproximativ jumatate din bani urmand sa fie alocati noului magazin, iar restul vor fi directionati in echipamente pentru sectia de productie a carmangeriei.

Valoarea medie a unei comenzi online este putin peste 100 lei

Produsele Batranu’ Sas mai pot fi achizitionate si prin intermediul magazinului online, lansat in luna martie a acestui an. ”Nu ne-am stabilit obiective marete cu acesta, am vrut sa facem o experienta pe baza careia sa dezvoltam acest canal in anul viitor. Pana acum nu am intampinat probleme deosebite si clientii sunt multumiti. Multa lume este insa sceptica sa comande mezeluri pe Internet si sa le primeasca prin curier rapid - cei care au incercat, insa, au fost surprinsi de cat de usor este. Valoarea medie a unei comenzi online este putin peste 100 lei, in acest moment”, adauga co-proprietarul Batranu’ Sas.

In urmatorii cinci ani fondatorii Batranu’ Sas isi propun sa devina un brand cunoscut la nivel national, pentru cumparaturi online de mezeluri. ”Credem ca acest canal ne va permite dezvoltarea in afara Sibiului, pastrand prospetimea caracteristica a produselor noastre. Atat la nivel local, cat si national, vom pastra relatia directa cu clientul - nu vom vinde prin distribuitori”, puncteaza Andrei Dragan Radulet.

Anul trecut, Batranu’ Sas a totalizat afaceri de 3 milioane de lei, in crestere cu circa 40% decat in 2014. Proprietarii isi propun un ritm de crestere anual de 30-40% pentru a atinge afaceri de 4 mil. lei.

Ce e de schimbat

Ne-ar placea sa existe o reglementare mai buna privind etichetarea produselor din carne, care sa permita clientului sa faca diferenta dintre produse realizate cu inlocuitori de carne sau a caror greutate a fost crescuta prin injectare si cele care nu sunt realizate cu astfel de ingrediente sau proceduri. In Marea Britaniei, de exemplu, exista carne proaspata, etichetata cu 89% carne, intrucat a fost injectata, si 11% reprezinta aport de apa adaugata. In SUA, exista notiunea de <<carne imbunatatita>>, adica injectata cu diversi aditivi. Fiecare poate decide ce cumpara, dar credem ca este important sa se poata face aceasta decizie in mod consient”, crede Andrei Dragan Radulet.

Exista o lipsa acuta de personal calificat in productia si vanzarea de produse din carne

Mai mult, in opinia sa exista o lipsa acuta de personal calificat in productia si vanzarea de produse din carne. ”Este un domeniu complicat, care trebuie invatat la o scoala profesionala. In Germania, de exemplu, se fac trei ani de scoala pentru a deveni personal calificat in vanzarea de carne si produse din carne”, mai spune fondatorul Batranu’ Sas.

De asemenea, acesta considera oportuna existenta unor concursuri pentru evaluarea calitatii si a gustului produselor. ”Ar spori concurenta la nivelul calitatii, care in prezent este foarte slaba, pretul fiind principalul element de comparatie intre mezeluri”, conchide Andrei Dragan Radulet.