Momentul a marcat o evolutie majora pentru acest domeniu, in conditiile in care unii jucatori privati au inceput sa ofere costuri mai mici si o calitate mai ridicata a serviciilor decat ce primisera pana atunci clientii.

Clientii, companii de utilitati, banci, telecomunicatii, servicii de sanatate si altii au optat pentru alternativa mai eficienta. Dovada sta faptul ca segmentul privat de livrari adresate a atras peste 28% din piata in 2015. Operatorii postali privati au facilitat preturi mai mici, insa acest lucru a devenit o obisnuinta pentru clienti, presiunea mergand spre costuri din ce in ce mai mici, in pofida faptului ca nivelul salarizarii in general in piata a crescut. Vorbim despre o piata privata de servicii postale care angreneaza 10.000 de angajati, conform raportului ANCOM din 2014.

Provocarea costurilor a coincis cu nevoia reducerii termenelor de livrare pana la 3 zile lucratoare, apropiat de zona de curierat, in conditiile in care ecartul foarte mare de cost dintre curier si postas este dat in primul rand de orizontul de timpul in care se face livrarea. Dar lucrurile au mers mai departe si anumiti jucatori din piata privata au ales sa joace dupa propriile reguli. Acest lucru se intampla pe fondul investitiilor active din partea operatorilor importanti. Cel mai bun exemplu in acest sens sunt serviciile de tip track&trace, specifice de obicei curierilor, care asigura trasabilitatea in timp real pentru plicurile transmise.

Serviciile postale private reprezinta un segment important pentru piata serviciilor postale din Romania si una dintre zonele unde atentia autoritatilor este vitala, pentru a se asigura un mediu de lucru concurential real. Concurenta este esentiala pentru dezvoltarea oricarei piete, ea creste calitatea serviciilor oferite si aduce beneficii clientilor, insa cu o conditie primordiala, sa fie loiala. O relatie eficienta si durabila este posibila doar daca toti cei implicati, operatori, clienti si autoritati, isi doresc si concura la acest lucru.