”Este cunoscuta apetenta romanilor pentru produsele autohtone, insa nu ar trebui sa ignoram dreptul de libera alegere a consumatorului de a beneficia de o varietate cat mai larga de produse. Limitarea acestui drept ar putea determina chiar si incalcarea legislatiei europene”, comenteaza liderul pietei locale de retail Raportul de modificare a Legii 321/2009, o pozitie care ce vin in completarea comunicatului de presa transmis luni de Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

Reprezentantii lantului german de hipermarketuri atrag atentia ca o astfel de propunere legislativa, prin care „Comerciantii persoane juridice autorizate sa desfasoare activitati de comercializare pentru produse alimentare au obligatia ca, pentru categoriile: carne, legume si fructe, sa achizitioneze aceste produse in proportie de cel putin 51% corespunzator fiecarei categorii, provenite din lantul alimentar scurt, asa cum este definit in Politica Agricola Comuna a Uniunii Europene. Prin exceptie, in lunile de iarna, decembrie-februarie legumele si fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comerciantilor mentionati” trebuie sa fie insotita de un plan de implementare concret, cu un calendar si termene de aplicare realiste si aplicabile.

”Studiile si analizele interne ale Kaufland Romania ne-au confirmat ca acest demers legislativ ar putea determina o nesiguranta pe piata si nu rezolva problemele agriculturii din Romania: lipsa infrastructurii adecvate de productie si de depozitare, fiscalizarea si controlul sectorului de productie (de exemplu controlul pesticidelor), lipsa asocierii intre producatori, lipsa unei strategii nationale cu privire la combaterea efectelor meteo”, se arata in comunicatul citat.

Cu certitudine, precizeaza aceeasi surs, ”avand in vedere conditiile actuale, propunerile de modificare a Legii 321/2009 nu vor putea fi puse in practica”.

Reprezentantii Kaufland considera ca in acest moment ar trebui sa fie prioritare solutiile legislative care sa sustina producatorii autohtoni sa se dezvolte astfel incat sa raspunda cerintelor consumatorilor, precum asocierea si cooperarea.

”Avand in vedere pe de o parte, expertiza si experienta specifica unui retalier international si, pe de alta parte, problemele cu care ne-am confruntat de-a lungul timpului in privinta identificarii si selectarii producatorilor autohtoni care sa respecte cerintele de cantitate si de calitate necesare, ne exprimam disponibilitatea consultarii in ceea ce priveste identificarea solutiilor de sprijinire a micilor producatori”, se mai precizeaza in comunicat.

Citeste si:

Initiativele legislative care sa sustina dezvoltarea si oferirea de consultanta micilor producatori ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru autoritati. Astfel, Kauflant impartaseste punctul de vedere al AMRCR conform caruia „Lantul scurt de aprovizionare nu garanteaza sprijin pentru producatorii romani si restrange libertatea consumatorilor romani de a alege.”

Din informatiile pe care le detine retailerul, in acest moment nu a fost realizata o statistica centralizata sau o baza de date la nivel national a tuturor producatorii autohtoni, exista riscul ca noile propuneri legislative sa contravina legislatiei concurentei. ”Acest lucru ar putea conduce la anumite speculatii din partea producatorilor romani care consideram ca in prezent nu ar putea sa faca fata cerintelor pietei de consum”, potrivit comunicatului Kaufland.

Consiliul Concurentei a oferit un punct de vedere inca de anul trecut, cand aceasta lege a fost adusa in dezbatere, considerand-o neconcurentiala si ca ar putea genera discriminarea intre diverse forme de comert cu amanuntul, respectiv hipermarketurile sau supermarketurile in raport cu magazinele mici de cartier sau chioscurile.

Kaufland, liderul pe piata din comertul alimentar romaneasc cu afaceri de 1,8 miliarde de euro in 2014, opereaza in Romania 108 magazine. Compania este parte a grupului german Schwartz, prezent in Romania si cu reteaua de discount Lidl.

Mai bine de jumatate din piata romaneasca de retail este controlata de patru mari companii - Kaufland, Carrefour, Metro si Auchan -, care detin impreuna 60% din intreaga piata, arata o analiza realizata recent de ICAP Romania, furnizor de solutii integrate de afaceri.

Sursa foto: Shutterstock