“Ideea mi-a venit acum vreo doua luni, cand eram la o intalnire in Elvetia. In mai putin de doua luni am pus la punct concret proiectul si l-am pus in aplicare”, a declarat Paul Pop, proprietarul companiei, intr-un interviu acordat wall-street.ro, una dintre rarele aparitii in presa ale lui Paul Pop, fost manager in grupul Rompetrol. El a mai avut functii in cadrul Lukoil si Rafo.

Compania a avut in 2015 o cifra de afaceri de 453 milioane de lei (102 milioane de euro), in scadere cu 13% fata de 521 milioane de lei din 2014. Pentru 2016, compania mizeaza pe afaceri de 120 milioane de euro si spera la vanzari de 120.000 de tone, la fel ca in 2012.

Paul Pop a spus ca scaderea este determinata de prabusirea preturilor de pe piata produselor petroliere, generate de scaderea pretul petrolului. Profitul din 2015 a ramas constant, de 0,5 milioane de lei, compania avand mai putin de 20 angajati,

Cea mai mare parte a carburantilor vanduti de ROTTCO este cumparata de la producatorii interni. Firma are aproximativ 250 de clienti.

Scaderea afacerilor de anul trecut a fost inca un motiv pentru care Pop a ajuns la concluzia ca trebuie sa isi diversifice operatiunile. De altfel, din 2016, compania a inceput sa vanda si combustibil lichid pentru incalzire si bitum.

In urma cu zece zile, Pop le-a prezentat mai multor firme mici de comercializare a carburantilor conceptul retelei de benzinarii, care va avea numele ROTTCO Synergy. La intalnire au participat 36 dintre cei 80 de benzinari independenti invitati.

Micii benzinari, telefoane fara retea, pe care n-a vrut nimeni sa le conecteze

Micii benzinari au o cota de 12% din vanzarile de carburanti de pe piata, detinand 600 dintre cele 2.000 de benzinarii din Romania, adica 30 % din total, ceea ce, in opinia lui Pop, demonstreaza ca exista potential de crestere, cu atat mai mult cu cat ele, de fapt, au pierdut volume in detrimentul marilor retele.

Pop a adaugat ca, in esenta, problema micilor benzinari este una de perceptie, iar aceasta este una negativa, desi, ei vand, de fapt, aceleasi produse cu marile retele de distributie a carburantilor.

Citeste si:

„Pozitionarea lor trebuie sa fie, de la low spre mediu (unde sunt acum) sau spre top, asa cum este viziunea in cadrul proiectului ROTTCO Synergy. Pana acum, benzinarii independenti nu au operat cu conceptele acestea, find, practic ca niste telefoane celulare, dar fara retea. Nimeni nu a avut interesul sa ii conecteze”, a adaugat Pop.

Pe termen mediu, Pop se asteapta ca numarul de statii al noii retele de distribuitie a carburantilor sa se apropie de 50 de unitati, aceasta fiind si tinta stabilita.

Cum va functiona ROTTCO Synergy?

Daca vor intra in acest proiect, actualii proprietari de benzinarii vor pastra controlul statiilor proprii. Micii benzinari care vor vrea sa intre in aceasta asociere, vor trebui, in primul rand, sa isi modernizeze statiile si sa ajunga astfel la niste standarde comune pentru toate unitatile din sistem.

Asta va presupune o investitie si contributie proprie a micilor benzinari, care poate merge de la 35% pana 100% din valoare, coroborat cu plata unor servicii de mentenanta a sistemelor si echipamentelor si o redevedenta lunara proportionala cu volumul de produse vandute. Totul in baza unui contract pe cel putin cinci ani cu ROTTCO.

„E treaba lor de unde isi vor cumpara marfa, dar conditia e ca totul sa fie curat si fiscalizat. Eu nu trebuie sa le schimb decat perceptia, pentru ca stiu ca nu le place sa depinda de un singur furnizor. Vreau sa le impun niste standarde de calitate a serviciilor, iar asta se poate face prin sisteme si tehnologie moderna specifica”, a precizat Pop.

El a adaugat ca, prin acest proiect, micii benzinari vor putea sa isi stopeze scaderea vanzarilor si sa puna capat pierderilor. Noua retea va putea alimenta flotele firmelor de transport. Pop a precizat ca, astfel, niste afaceri „esentialmente locale” vor putea ajunge sa ofere servicii la nivel national, „cu toate implicatiiile de imagine, calitate si comportament unitar”.

„Chiar daca nu vor sa o recunoasca, benzinarii particulari au pierdut din vanzarile care s-au mutat peste drum, la marile retele. Pana acum, ei nu au pierdut pe produs, pentru ca vand aceleasi produse ca in marile retele, ci pe imagine si perceptie, in conditiile in care ceilalti jucatori de pe piata s-au diferentiat”.

Sursa foto: cigdem / Shutterstock