Raspunsul pe termen scurt pe care majoritatea managerilor il ofera in situatii de criza este taierea costurilor. Cu toate acestea, pentru majoritatea afacerilor, cel mai bun raspuns strategic ar trebui sa fie nu taierea costurilor, ci optimizarea acestora, conform tutor2u.net.

Iata care sunt cele mai bune metode de optimizare a costurilor care fac diferenta dintre esecul si succesul unei companii:

1. Leasingul operational

Companiile detinatoare ale unui parc auto apeleaza, din ce in ce mai mult, la leasingul operational. Acesta vine la pachet cu mult mai multe beneficii decat leasingul financiar. Cu ajutorul unor astfel de firme de leasing, parcul auto este externalizat total sau partial, printr-un contract de inchiriere sau de management de flote, pentru o perioada cuprinsa intre 12 si 57 de luni. Singura responsabilitate a clientului este cea de a achita o rata lunara fixa, care se dovedeste a fi mult mai profitabila decat in situatia in care compania si-ar cumpara propriile autovehicule sau ar prefera leasingul financiar.

2. Renegocierea anuala a contractelor

Din anumite motive, companiile considera ca un contract multianual este mai profitabil decat unul anual. Uneori, acest lucru este adevarat, insa nu intotdeauna, conform forbes.com. O politica inteligenta este, insa, cea de a nu semna contracte care se intind pe o perioada mai mare de un an. Discutiile de renegociere trebuie purtate periodic. In acest fel, partenerii de afaceri sunt mai putin siguri pe stabilitatea relatiilor de business, sunt mai responsabili (deoarece stiu ca acel contract va expira in curand si ar putea sa nu fie innoit), iar la fiecare renegociere termenii contractuali ar putea deveni mai favorabili pentru companie.

3. Discutii anuale cu clientii companiei

Sesiunile anuale de discutii cu clientii au multe beneficii pentru companii, insa de cele mai multe ori managerii esueaza in a pune pe tapet problema costurilor. In astfel de discutii cu clientii si furnizorii, acestia pot veni cu solutii eficiente de optimizare a cheltuielilor. Astfel de idei ar putea fi, de exemplu, eliminarea unor pasi inutili din procesul de productie, o strategie de optimizare a acestui proces sau eliminarea unor produse costisitoare si inlocuirea lor cu altele mult mai profitabile. Este in interesul clientilor unei companii ca acea companie sa functioneze in mod optim si sa fie competitiva pe piata.

4. Indepartarea clientilor nedoriti

Marile companii au inceput tot mai frecvent, in ultimii ani, sa puna in aplicare strategii de atragere a celor mai buni clienti, conform thesaleslion.com. Prin aceste strategii, managerii incearca sa afle care sunt clientii cu care „pierd timpul” si care „costa” mai mult decat „produc”. Trendul se va pastra si in urmatorii ani, iar marile branduri vor spune „Vobim cu ei!” in loc de ”De ce sa nu vorbim cu toti?”.

5. Motivarea angajatilor


In Romania, motivarea angajatilor a fost aproape intotdeauna ignorata in strategiile de business. Cu toate acestea, din ce in ce mai multe companii romanesti au inteles ca angajatii slab motivati nu sunt productivi, iar lipsa unei strategii de motivare genereaza o foarte slaba retentie de personal, ceea ce afecteaza profiturile companiei pe termen lung si face imposibila o buna optimizare a costurilor, conform business-fundas.com. Motivarea angajatilor nu se face doar financiar, ci si printr-un feedback constant, printr-un stil de leadership democratic si printr-o comunicare eficienta la toate nivelurile companiei.

Sursa foto: shutterstock.com/nito/ASDF_MEDIA/goodluz