Catalin Iordache, jurist de profesie, dar care de doua decenii lucreaza in domeniul textil, s-a gandit sa realizeze un proiect prin care companiile de imbracaminte si producatorii romani de confectii sa interactioneze si sa incheie deal-uri. Asa a creat Bursa de Lohn, o platforma online prin care firmele care vor sa realizeze un produs textil posteaza o cerere, iar producatorii interesati depun o oferta de fabricatie. “In felul acesta cei care vor sa lucreze cu firmele romanesti de confectii au ocazia sa intalneasca mai multi producatori autohtoni si sa isi aleaga partenerii, iar acestia din urma isi pot programa productia pe termen mediu. Practic platforma ofera predictibilitate productiei in accesarea de comenzi”, spune acesta.

Ideea de a concepe un mediu in care cererea si oferta pentru confectii sa se intalneasca i-a venit lui Catalin dupa ce, timp de douazeci de ani, a lucrat in afacerile familiei. Acestia produc tifon si derivate din tifon pentru companii industriale si pentru domeniu public de sanatate, dar in acelasi timp sunt si producatori de confectii in lohn, avand in subordine 25 de angajati. “Spre deosebire de alte domenii de activitate unde exista o multitudine de proiecte care genereaza oportunitati de afaceri, in industria textila in regim lohn nu exista niciunul. Ca sa ai de lucru trebuie sa apelezi la cunostinte, dar in felul acesta nu poti alege produsul si nu poti negocia foarte mult pretul manoperei”.

Bursa de lohn a fost lansata in luna aprilie a acestui an si are deja 200 de utilizatori. Scopul antreprenorului este ca platforma sa devina un instrument de lucru indispensabil programarii productiei pentru firmele de confectii.

Acesta isi propune sa atinga cel putin 15% din firmele de profil: “In industria textila si de pielarie din Romania sunt inregistrate circa 10.000 de firme dintre care 8.000 lucreaza in lohn. Ne dorim sa aducem pe platforma macar o parte din firmele acestea, in primul rand pe cele care au nevoie de o predictibilitate a productiei. Asta deoarece, datorita marjei comerciale foarte mici, orice pauza de lucru este puternic resimtita de producatorii mici si orice produs prost platit creeaza deficiente de cash flow de multe ori fatale. Posibilitatea de a-si alege partenerii comerciali si produsele pe care sa le fabrice, in functie de specializare si de dotarea tehnica constituie un plus semnificativ pentru orice fabrica”, spune Catalin.

Citeste si:

Pana in prezent, antreprenorul a investit 50.000 de lei in conceperea si implementarea proiectului care momentan este pro bono.“Nu m-am gandit inca la monetizare pentru ca mi-e greu sa-mi dau seama deocamdata care ar fi cea mai buna abordare. Probabil ca voi sti exact cum trebuie sa fac atunci cand platforma va avea cel putin 1000 de utilizatori”.

In prezent, companiile care se inregistreaza pe platforma nu platesc niciun comision, insa pentru viitor, antreprenorul nu exclude aceasta posibilitate. In schimb, firmele ofera detalii despre numarul de angajati, dotare tehnica, istoric de productie, certificari, strategie care face parte din planul lui Catalin de a forma o baza de date despre industria textila: “Adevaratul castig acum este accesul la o baza de date foarte complexa si din ce in ce mai mare despre firmele din industrie, care ne permite in momentul de fata sa contractam comenzi externe pe care sa le distribuim punctual firmelor specializate pe produsul respectiv. Am reusit chiar sa indrumam contractori importanti catre producatori romani specializati mai ales pe echipament textil militar”, spune acesta.

Anul trecut, industria textila a avut exporturi de 5,7 milioane euro, fiind al doilea exportator al Romaniei, dupa constructia de automobile de cea de piese de schimb. Dintre acestea, exporturile de articole de imbracaminte au fost de aproape 3 miliarde de euro, produsele din piele au fost peste 1,6 miliarde euro, iar alte confectii textile au reprezentat aproximativ 1,1 miliarde euro. Aceste exporturi reprezinta 70% din capacitatea totala de productie a tarii, restul fiind reprezentat de companiile autohtone. Totodata, din primii 100 de exportatori cu capital autohnton ai tarii, 40 sunt din industria textila. In Romania mai exista aproximativ 9.700 de societati comerciale care activeaza in industria textila,a confectiilor si a pielariei, atat cu capital strain, cat si autohton, cu peste 250.000 de angajati. Dintr-acestea, aproape 6.000 produc imbracaminte, 1.900 confectii si textile si 2.000 marochinarie.

Sursa foto: S_L/Shutterstock