Unul din cinci lei cheltuiti de romani pe mancare merge catre marcile private dezvoltate de marile lanturi de magazine. Asa se face ca aceste produse marca proprie au ajuns sa detina o cota de piata de peste 15% din totalul vanzarilor de alimente. Daca e sa ne uitam la media europeana de 23%, procentul e inca mic. Totusi, daca tinem cont de faptul ca in 2007 acestea acopereau doar 2% din piata, cresterea este spectaculoasa, conform News.ro.

Recesiunea a fost, deci, o circumstanta favorizanta pentru marcile private. Principalul lor atu este raportul calitate/pret foarte bun, preturile acestora fiind cu pana 20% mai mici decat ale producatorilor care vand sub brand propriu.

Retailerul german Lidl, intrat pe piata locala dupa preluarea lantului de magazine de tip discount Plus in noiembrie 2010, are cele mai mari vanzari de marca proprie din comertul local – peste 80% din sortiment, o piata estimata la circa 17 miliarde de euro. Printre cei care fabrica produse care sunt comercializate sub marcile Lidl se numara Albalact, Vel Pitar si Cris Tim; de altfel, doua treimi din marfurile vandute in magazinele Lidl sunt produse in Romania.

Lidl a depasit pragul de afaceri de un miliard de euro

Lidl a depasit, anul trecut, pragul de afaceri de un miliard euro (4,72 miliarde de lei), rezultat financiar care plaseaza compania pe locul trei in topul celor mai mari jucatori din comertul alimentar local, dupa Kaufland si Carrefour. Retailerul german de tip discount, care opereaza o retea de peste circa 200 de magazine, si-a crescut profitul de aproape trei ori anul trecut, pana la 38,7 milioane euro (172 milioane de lei), potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.

Retailerul va deschide, pe 25 august, pe strada Turnu Magurele, magazinul cu numarul 22 din Bucuresti, (1.200 de metri patrati si aproape 100 de locuri de parcare. Parte a grupului Lidl&Schwarz, care detine cea mai mare retea de magazine de tip discount din Europa, peste 9.000 –, Lidl a rebranduit toate cele 107 magazine preluate, in 2010, de la Plus si a deschis, intr-o singura zi - 6 octombrie 2011, 11 magazine noi in Romania.

Penny Market, principalul competitor al discounterului Lidl

Principalul competitor al Lidl este conationalul sau Penny Market, parte din grupul german Rewe. Pentru retaileri, marcile proprii inseamna marje mai mari de profit: introducand pe propriile rafturi produse - de obicei, din categoria economica sau medie - pentru care cheltuielile de promovare si de distributie sunt modice, ei capitalizeaza valoarea brandului retelei, isi maximizeaza astfel profiturile si dezvolta un diferentiator fata de concurenta.

Citeste si:

„Retailerii pot castiga o marja bruta superioara, asigurand unicitate (marcile private se pot gasi numai in lantul care le comercializeaza) si generand trafic aditional, in special in randul consumatorilor ce tintesc preturile minime dintr-un anumit produs“, potrivit consultantilor de la Roland Berger Strategy Consultants Romania.

De la particular la general, in Romania, vanzarile de “private label“ reprezinta sub 15% din totalul vanzarilor marilor retaileri, fata de peste 23%, cat este media in statele europene. Piata europeana a marcilor private a continuat sa creasca anul trecut, potrivit studiului „International Private Label Yearbook“, realizat de Nielsen si prezentat la targul international de marci proprii al Asociatiei Producatorilor de Marci Private (PLMA).

Cota de piata pentru marcile proprii ale retailerilor a crescut in 14 din cele 20 de tari europene monitorizate in studiul Nielsen. Concret, marcile private au ajuns sa detina o cota de piata de cel putin 40% in cinci tari europene, inregistrand astfel cea mai mare pondere din ultimii zece ani. Altfel spus, din 10 produse vandute, patru sunt marca proprie in Marea Britanie, Germania, Austria, Belgia si Portugalia.

Sursa foto: Lidl, Shutterstock.com