Romania se numara printre tarile care produc incaltaminte pentru diverse branduri din Marea Britanie sub etichetele de “Made in Italy” sau “Made in Germany”. Motivul pentru care retailerii apeleaza la acest tertip este pentru a-si convinge audienta ca produsele lor sunt de mare calitate si pentru a se pozitionan ca branduri de lux, cand, de fapt, acestea au fost realizate in fabrici din Romania, Albania, Bosnia&Hertegovina, Macedonia, Polonia si Slovacia.

Cum reusesc producatorii acest lucru? Aparent, acestia profita de o lacuna in legislatia europeana a comertului, schema de perfectionare pasiva: companiile realizeaza anumite bucati de pantofi, le exporta apoi in tarile mentionate mai sus, in fabricile carora sunt asamblate, iar produsele sunt finalizate, pentru ca apoi sa le importe in tara de origine, fara a plati taxe si impozite, totul fiind conform regimului vamal de perfectionare pasiva. Pantofii pot fi etichetati apoi ca fiind produsi in tara de origine.

Investigatia a pornit de la studiu realizat de cercetatorii din mai multe ONG-uri europene si se bazeaza pe interviurile a 179 de muncitori din 12 tari. Acesta condamna perfectionarea pasiva ca fiind un “o schema fatala pentru muncitori, afaceri si economiile nationale”, mai scrie The Guardian. Printre companiile pentru care se produce incaltaminte in fabricile din Romania si celelate tari europene se numara Zara, Lowa, Deichmann, Ara, Geox, Bata, Leder & Schuh AG (Humanic) si pentru subsidiarele CCC Shoes & Bags din Polonia si Rieker si Gabor din Slovacia.

Care sunt salariile si de ce conditii au parte muncitorii

Muncitorii din aceste fabrici sunt prost platiti si au parte de conditii de munca aspre. De exemplu, muncitorii din Albania castiga putin peste 50 de eurocenti pe ora, inclusiv pentru cele suplimentare, ceea ce reprezinta un nivel ilegal, chiar si pentru o tara saraca precum aceasta. Unul din trei albanezi chestionati erau platiti cu mai putin de salariul minim pe economie din tara respectiva, de 121 lire sterline pe luna, incluzand orele suplimentare si bonusurile.

In Macedonia, unde ora este platita cu 80 de eurocentri, unii angajati au ajuns la spital dupa ce au lesinat din cauza chimicalelor cu care lucrau. “Daca angajatorul trebuie sa realizeze o comanda de 9.000 de perechi de pantofi, el iti pune pe banda 90 de perechi si chiar daca iti vine sa mori, trebuie sa o termini”, scrie The Guardian. Tot aici, intr-o fabrica unde se produc pantofii Geox, lucratorii sunt platiti cu 131 euro pe luna, cu orele suplimentare incluse, in timp ce salariul minim din aceasta tara este de 145 de euro, fara lucru suplimentar.

Citeste si:

Pe langa salariile foarte mici, muncitorii lucreaza in conditii neadecvate, precum mediul toxic din cauza substantelor chimice folosite sau temperaturi scazute iarne si ridicate vara. Angajatii unei fabrici din Macedonia, care aprovizionau Geox, Deichmann si Bata au povestit ca sufera de dureri de spate, reumatism, probleme respiratorii sau iritatii de piele din cauza faptului ca erau expusi la chimicale novice, iar purtatul manusilor ar fi insemnat scaderea productivitatii si intarzierea comenzilor.

O muncitoare de la o fabrica romaneasca a povestit cum unor angajate li s-a facut rau de la caldura, iar supervisorul italian a glumit pe seama acestora, spunand ca “va trebui sa improvizeze un cimitir in curtea din spate daca femeile vor continua sa lesine”. Dorel Mituletu, viceprimarul Calafat, a declarat: “Saracele fiinte, cad ca mustele”.

Fenomenul de fast fashion, dupa cum a fost supranumit in industrie, a facut ca productia de incaltaminte sa aiba loc cat mai aproape de marii retaileri. “Consumatorii tind sa asocieze produsele ieftine cu China, dar in realitate acestea se fabrica pe continentul european”, spune Anna McMullen, o activista a drepturilor angajatilor, implicata in investigatie. “Stim ca muncitorii din Albania si Macedonia sunt platiti atat de prost incat nu-si pot plati familiile, atat de prost incat diferenta dintre salariul minim si cel pentru un trai decent este mai mare decat in China. Aceste metode de outsourcing folosite de marile branduri le aduc profit de pe urma muncitorilor saraci”.
Potrivit acesteia, marile branduri ar trebui sa descurajeze acest fenomen si sa fie cat mai transparente privind provenienta produselor, dar si a salariilor si a conditiilor de lucru.

Aproximativ 24 miliarde de perechi de pantofi sunt produsi anul in lumea intreaga, dintre care 729 de milioane de perechi sunt realizate in Europa. In schimb, preturile pentru incaltamintea europeana sunt mai mari: o pereche de pantofi italieneasca se exporta pentru 39 de lire sterline, in timp ce una chinezeasca costa trei lire sterline.

Sursa foto: Vladyslav Starozhylov/Shutterstock