In luna mai a acestui an, directorul general al companiei, Mihut Craciun, a atras atentia asupra faptului ca CFR Marfa are o dependenta excesiva de transportul de carbuni, care au o pondere de aproape 60% din marfa transportata de compania de stat. Aceasta situatie genereaza probleme in continuare, in conditiile in care doi clienti importanti ai companiei, Complexul Energetic Oltenia (CEO) si Complexul Energetic Hunedoara (CEH), au probleme financiare.

”Scaderea consumului de energie din economie in perioada februarie - mai 2016 si procesul de restructurare prin care trece Complexul Energetic Oltenia au dus la scaderea transporturilor de carbune realizate de societate”, se arata in raspunsul trimis de CFR Marfa.

Guvernul a anuntat vineri ca a trimis corpul de control la Complexul Energetic Oltenia (CEO), in conditiile in care ministrul Energiei, Victor Grigorescu, a acuzat faptul ca acolo functioneaza un ecosistem cu ingerinte politice, in care apar mereu probleme de natura penala. In plus, cantitatea de carbune transportata pentru clientul CEH a scazut semnificativ in primele sase luni.

CEH a intrat de doua ori in insolventa in acest an, prima data in ianuarie. CEH a intrat in insolventa a doua oara, dupa ce Tribunalul Hunedoara a dispus, in 23 iunie, deschiderea procedurii in acest sens, administratorul judiciar provizoriu fiind desemnat tot Casa de Insolventa GMC. Un alt factor care a dus la scaderea veniturilor CFR Marfa il reprezinta implementarea unei noi legislatii privind limitarea exporturilor de lemn, care a dus la scaderea comenzilor din partea clientilor care efectuau astfel de transporturi.

Citeste si:

Principalul competitor al CFR Marfa, care are o cota de piata de peste 50%, este Grup Feroviar Roman (GFR), cu o cota de piata de circa 30% si este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv, cu suspendare la inceputul acestui an. Un alt competitor este DB Cargo, filiala din Romania a gigantului feroviar german Deutsche Bahn.

Incepand cu 18 aprilie 2016, CFR Marfa are management privat. Noua conducere a elaborat un plan pentru o durata de patru ani, care prevede reorganizarea si eficientizarea companiei. Conducerea companiei spera sa aduca compania pe profit in acest an, dupa opt ani la rand de pierderi.

CFR Marfa a avut pierderi in fiecare an din 2008 pana in prezent, cel mai slab rezultat fiind inregistrat in 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. In 2015, afacerile companiei au scazut cu 13%, pana la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei in 2014.