Gheorghe Florescu este indubitabil cel mai cunoscut cafegiu al Romaniei. In cei 30 de metri patrati pe care ii detine in Piata Rosetti din Capitala vinde cafea artizanala si povesti de viata. Invitat in emisiunea Profesionistii in Retail el a vorbit despre comertul anilor ’70 si gustul cafelei pe care o beau acum romanii.

Multi dintre noi l-au cunoscut citindu-I cartea publicata la editura Humanitas, “Confesiunile unui cafegiu”. Altii au avut sansa de a discuta personal si de a-I degusta cafeaua in magazinul pe care il detine in Piata Rosetti din Capitala. Gheorghe Florescu a invatat mestesugul pregatirii cafelei de la Avedis Carabelaian, unul dintre celebrii cafegii armeni care mai existau in Bucuresti la sfarsitul anilor '60. Devine el insusi cafegiu si totodata sef al magazinului de cafea si delicatese din strada Hristo Botev 10, unde avea drept clienti mari literati, actori sau medici bucuresteni, dar si personaje importante din Securitate si Militie ori alti privilegiati ai regimului, dupa cum il defineste descrierea din propria carte.

“La inceputul anilor ’70 comertul arata foarte bine, intrucat doar o singura categorie de oameni se ocupa de el: armenii. In perioada interbelica Bucurestiul mirosea numai a cafea de calitate, ei aveau metode de preparare unice. Calitatea era punctul lor forte, si nu numai a produsului, ci si a modului de servire, cu zambetul pe buze, fara lacomie, cu seriozitate. Avedis Carabelian a fost mentorul meu, de la el am invatat tot ce stiu, trei ani de zile am fost ucenicul sau, aveam 25 de ani pe vremea respectiva”, povesteste Gheorghe Florescu.

Clientii erau pe vremea respectiva “rasfatati”, spune propietarul Delicatese Florescu, intrucat beneficiau de un serviciu profesionist, de o cafea de calitate, servita cu zambetul pe buze si seriozitate.

Stiau ca daca merg la un armean obtin o cafea de calitate. Cand au intervenit si altii lucrurile s-au stricat. La inceputul comunismului in Romania negustorii au fost lasati in pace, dupa care multi s-au retras din afaceri, unii au murit in anchete, a ramas un gol pe care nimeni nu l-a umplut. Cineva acolo sus le-a vrut raul, nu numai lor ci si consumatorilor. La cafea s-a adaugat naut, cicoare, din cauza lipsei materiei prime. Armenii au vandut cafea cu naut, dar au vandut separat si cu acordul clientului”, puncteaza Gheorghe Florescu.

Cafeaua industriala este pregatita din cafele comune

Comparand cu ce se intampla in prezent, acesta spune ca romanii care lucreaza preponderent in corporatii servesc de regula cafea robusta, cu un continut de cafeina de cinci ori mai mare decat in cazul cafelei Arabica.

“Eu sunt artizan, produc cafea artizanala. Producem cantitati mici, cateva kilograme de cafea, nu ma straduiesc sa o vand. Cafeaua industriala este pregatita din cafele comune. In lume sunt doua cafele: robusta si arabica. 70% din cafeaua produsa in lume este arabica. Robusta este o cafea tare, salbatica, are de cinci ori mai multa cafeina. Corporatistii folosesc cafea robusta pentru ca este ieftina, mai adauga si chimicale pentru a-i da aroma. Multinationalele ofera mai multe beneficii salariatilor, printre care si un serviciu personalizat de cafea. Aici un barrista, dar acesta prepara doar ce cafea primeste de la patron. Daca el primeste o cafea proasta nu poate sa o faca buna. Eu am primele zece cafele de inalta calitate din lume. Cel mai cautat soi este Sf. Elena. Astept acum un sortiment din Panama, Gheisa. Este o cafea foarte rara”, mai spune Gheorghe Florescu.

Vinde cafea atat romanilor, care prefera sortimentele organice, cat si turistilor straini, care vin din Australia, Canada, Germania, Austria. “Din toate colturile lumii”, subliniaza Florescu.

“Vin si proprietari de cafenele din Germania si ma viziteaza. Un mare succes am avut cu vanzarea online, in tara si strainatate, Paris, Roma, Londra. Foarte multi clienti vor sa discute cu mine personal, eu nu lipsesc din magazin, am acelasi program din tinerete, de la 8.30 la 8 seara. Noi prajim cafeaua in fata clientului, nu adaugam nimic. Prajim minim 3 kilograme de cafea in fiecare zi”, mai spune Gheorghe Florescu.

Toti bancherii din Romania beau cafea de calitate, clientul meu este Mugur Isarescu

Planurile de dezvoltare includ noi magazine, atat in Bucuresti, unde Delicatese Florescu are deja trei locatii, cat si in tara, o oferta in acest sens primind chiar de la Cluj. “Emil Boc mi-a propus sa deschid o cafenea la Cluj si ma gandesc serios la oferta. Aici am avea nevoie cam de 100.000 de euro pentru deschiderea unui magazin. Avem in plan si o cafenea de renume mondial, unde sa servim doar cafea de calitate”, detaliaza Florescu.

Si nu se opreste aici. Urmeaza o noua carte, Jurnalul unui cafegiu, bazata pe dosarul sau de Securitate, care va cuprinde si un capitol dedicat cafelei, unde toti cei care doresc sa porneasca o afacere primesc sfaturi direct de la Gheorghe Florescu. “Sa nu fii lacom, sa astepti sa iti vina timpul”, ofera ca prim sfat cafegiul din Piata Rosetti.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri