Ciprian Stancu va participa in calitate de speaker in cadrul celei de-a patra editii a evenimentului retailArena – Go (g)Local, unde, va discuta, pe 26 octombrie, despre pasii urmati pentru francizarea unui concept de magazin unic pe piata produselor organice atat pe plan local, cat si in afara granitelor Romaniei. Inscrie-te la conferinta si beneficiezi de 20% reducere la orice bilet in saptamana 3-9 octombrie.

Ciprian Stancu si-a inceput cariera la Pro TV in 2000. A fost numit in 2010 CME Head of New Media & MediaPro, iar din ianuarie 2011 pana in noiembrie 2013 a coordonat managementul de vanzari din cele 6 tari ale CME din functia de Head of CME Sales. El se recomanda insa mai simplu: “Am fost multi ani negociator”.

Dupa un an si jumatate de la lansarea magazinului online cu produse cerficate organic Republica Bio, Ciprian a decis sa testeze si comertul traditional, aducand conceptul in offline printr-un magazin situat in parcarea complexului comercial Baneasa, din Bucuresti.

“Inceputurile in orice antreprenoriat sunt dificile, mai ales cand pornesti de la o idee si drumul nu a fost batatorit de altii. Dupa ce pleci dintr-o corporatie unde lucrezi mult iti trebuie cate luni pana te dezmeticesti. Din fericire eu am avut marele noroc si mica inspiratie sa gasesc un nume bun pentru business si primul lucru pe care l-am facut a fost sa inregistrez numele ca marca in Romania si in toata lumea. Dupa care m-am gandit cum dezvolt business-ul. Am avut doua directii mari: sa incep cu productia sau cu retail-ul. Nu a fost greu de decis, am luat la cunostinta foarte repede care sunt practicile retailului modern: oamenii de la purchasing sunt unii dintre cei mai putin educati, le lipseste tactul in negocieri, totul se face cu barda pe masa, profita de faptul ca nu ai o piata. Nici macar nu e o negociere, ti se impun termene si nu esti tratat cu respect”, povesteste Ciprian.

A cantarit timp de cateva luni daca sa mearga spre comertul traditional sau spre retailul online. A primat zona online-ului, intrucat, chiar daca vorbim despre o competitie mare, avea sansa sa “o prinda din urma” pe masura ce tehnologia avansa. In schimb, in retailul fizic, atunci cand iti lipsesc 20 de ani de experienta, e greu sa concurezi. Mai mult, daca in retailul online te adresezi unei piete de 20 de milioane de consumatori, in comertul traditional distributia este regionala.

Momentan nu livreaza online in afara tarii, desi au existat cerinte din tari precum Marea Britanie, Franta sau Italia. In plus, a primit solicitari inclusiv pentru francizarea modelului de business, fiind unul usor de exportat.

“Un an si jumatate am functionat in online si dupa am ajuns la concluzia ca trebuie sa avem si un set de produse pe care oamenii vor sa le aiba frecvent, pe care sa le simta, sa le vada, si acestea sunt produsele proaspete. Am luat un container de transport maritim, pe care l-am modificat, pentru finisaje am folosit lemn de europaleti reciclati. Este gandit ca magazin de proximitate. Noi vindem doar produse care au certificare ecologica”, completeaza Ciprian.

In fiecare oras cu peste 200.000 de locuitori exista cel putin doi antreprenori care sunt interesati sa preia francize magazinului, numarul solicitarilor din Bucuresti fiind mai mare. Din afara Romaniei exista interes pentru aceasta franciza din partea partenerilor mari cu care Republica BIO colaboreaza deja pe partea de online.

Primele discutii oficiale pe care le-am purtat cu cineva de afara au fost la o primarie din Austria, producatorii lor mici au aceeasi problema: nu au unde sa isi vanda marfa, cat produci doar cateva sute de kilograme este un cosmar sa gasesti sa iti vinzi marfa. Autoritatilor de la ei le pasa, vor sa isi ajute producatorii”, afirma Ciprian.

In acest moment Republica BIO colaboreaza cu patru producatori, insa potentialul de noi parteneriate este mare. Producatorii trebuie sa fie certificati ecologic sau sa fie in perioada de conversie. In al doilea rand, fondatorul Republica BIO ia in considerare si “calitatea omului”.

“Trebuie sa fie fermieri care stiu ca isi fac lor bine, ca fac bine mediului si celor carora le vand produsele. Nu ma intereseaza sa lucrez cu oameni care au vazut doar un diferential de pret intre produsele ecologice si cele conventionale. Sa zicem ca oferim franciza in zona Constantei, francizatul isi va alege furnizorii local. Nu degeaba este un trend puternic in afara, buy local. Toate tarile occidentale isi cumpara produsele locale. Toti mi-au spus ca prioritate la cumparare au produsele lor. Sa mergem in magazine sa vedem cate produse romanesti exista, vom gasi mere din Austria, Germania, nu este normal sa cumparam produsele din afara si sa nu reusim sa exportam”, considera Ciprian.

In opinia sa, “antreprenorul roman exista pentru autoritati in momentul in care trebuie sa-si plateasca taxele”.

“Nimeni nu sustine antreprenoriatul romanesc. Nu exista nicio intentie de a ajuta, din contra esti in dezavantaj. (…) Nu cred ca exista cineva in aparatul de stat care sa zica: anul asta imi propun personal sa ajut zece business-uri romanesti. Ei au cu totul alte obiective decat a sustine economia si antreprenoriatul. Daca reusesti sa te setezi mental ca nu trebuie sa astepti niciun ajutor de la nicio autoritate pentru ca nu va veni atunci te mentii optimist”, subliniaza Ciprian.

Potrivit acestuia, cea mai mare dificultate cu care se confrunta business-urile romanesti care vor sa treaca granitele tarii tine de nationalitate, in conditiile in care in afara romanii au o imagine proasta, fiind considerati neseriosi sau “o natie care vrea sa castige bani multi cu munca putina, care vrea sa mimeze munca si sa aiba foloase materiale”.

“Cand spui ca vin din Germania, Olanda, Polonia, Cehia, oamenii te privesc ca pe egalul lor in discutie. Cand spui ca vii din Romania ai nevoie de ore de discutii pentru a obtine credibilitate 0 cu care pleaca din start antreprenorii din alte tari. Dificultatea numarul 2 deriva din lipsa noastra de istorie antreprenoriala”, conchide Ciprian Stancu.