Dupa mall-uri, care au cota cea mai mare, de 57%, din suprafata de retail modern din Romania, urmeaza parcurile de retail (35%) si galeriile comerciale (8%). In primul semestru din acest an au fost finalizate trei proiecte de retail, cu o suprafata totala inchiriabila de 69.000 metri patrati: Shopping City Timisoara - faza II, Mercur Craiova si Satu Mare Shopping Plaza, conform News.ro.

In plus, proiectul Coresi Shopping Resort din Brasov a fost extins cu o suprafata inchiriabila de 14.000 mp. In urma acestor noi proiecte, densitatea spatiilor de retail modern in Romania a ajuns la 164 mp la mia de locuitori la jumatatea anului. Bucurestiul, cu un stoc de retail modern de 1,12 milioane mp, avea o densitate de 595 mp de spatii de retail modern la mia de locuitori in iunie.

„In a doua jumatate a anului 2016, spatii comerciale in suprafata de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate in Bucuresti. In orasele regionale, cele mai importante livrari sunt Shopping City Piatra Neamt si extinderea City Park Constanta, ambele in portofoliul NEPI”, a declarant analistul DTZ Echinox, Bogdan Marcu.

In 2016, DTZ Echinox estimeaza ca nivelul de livrari noi de spatii de retail modern va fi cu 50% mai ridicat fata de 2015. La finalul primului semestru, rata de neocupare in proiectele dominante a ajuns la 2%, in proiectele secundare - 8%, iar in cele tertiare se situa intre 10-15%.
Nivelul chiriilor din prima parte a acestui an a inregistrat o usoara crestere, tendinta explicata prin faptul ca centrele comerciale dominante au o rata de ocupare aproape de 100% si prin cresterile semnificative ale vanzarilor raportate de catre retaileri.

Astfel, la sfarsitul primului semestru din 2016, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti, chiriile se situau intre 65-75 euro/ mp/ luna, in timp ce in proiectele secundare chiria variaza intre 25-45 euro/ mp/ luna. In afara Capitalei, chiria in centrele dominante variaza intre 22-27 euro/ mp/ luna, insa in orase precum Timisoara, Cluj Napoca, Iasi sau Constanta, chiriile sunt cu 20-30% mai ridicate. In orasele tertiare, chiria este de 16-20 euro/ mp/ luna.

Citeste si:

In primul semestru din acest an, principalii retaileri de sectorul FMCG - un domeniu vast al comertului cu amanuntul, care include de la bauturi si alimente pana la produse de igiena si in care domina lanturile de hypermarketuri si supermarketuri - au continuat sa-si extinda reteaua.

Profi este in continuare cel mai activ lant, cu 44 de supermarketuri si magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland a fost singurul retailer care si-a extins reteaua locala cu doua unitati in Bucuresti. Dupa patru ani de inactivitate pe segmentul Cash&Carry, Selgros a anuntat in prima parte a acestui an deschiderea unui magazin la Targu Mures cu o suprafata de 4.000 de metri patrati.

In 2016,Carrefour a finalizat preluarea supermarketurilor Billa, tranzactie in urma careia, retailerul francez si-a extins reteaua cu 86 de supermarketuri. In acest moment, Carrefour detine in Romania peste 270 de magazine de diferite formate, hypermarketuri, supermarketuri si magazine de proximitate.

Spre deosebire de anul trecut, cand strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au vizat proiectele existente cu performante dovedite, in primul semestru din 2016 acestia au deschis noi unitati, in special in noile proiecte. Retailerul suedez H&M a fost cel mai activ in prima jumatate a anului, cu cinci deschideri, urmat de spaniolii de la Inditex, care au adaugat patru noi unitati retelei de 112 magazine.
Printre cei mai activi retaileri in 2016 au fost New Yorker, C&A, LC Waikiki, LPP Group, Kenvelo si Koton.

Sursa foto: AlenKadr / Shutterstock.com