Amra Makarevic are 35 de ani si a beneficiat deja de o experienta de viata desprinsa parca dintr-un film. S-a nascut in Bosnia, a locuit in Australia si a ajuns in Romania, dupa ce si-a cunoscut sotul la Londra. In urma cu un an a lansat o afacere cu sucuri din fructe presate la rece, iar acum face primele demersuri pentru a intra in retail cu brandul Cold Pressed Juicery.

Amra Makarevic va participa in calitate de speaker in cadrul celei de-a patra editii a evenimentului retailArena – Go (g)Local, unde, va discuta, pe 26 octombrie, despre potentialul pe care il are un brand local de a gusta din succesul international. Inscrie-te la conferinta si beneficiezi de 20% reducere la orice bilet in saptamana 3-9 octombrie.

Dupa ce a plecat din Bosnia alaturi de parintii sai, fortati fiind de razboi, Amra Makarevic s-a angajat la 15 ani, primul job fiind cel de casier intr-un mare lant de magazine din Australia.

“Acolo tinerii sunt incurajati sa lucreze de la o varsta frageda. La 3 saptamani de cand am ajuns in Australia m-am angajat ca si casier intr-un lant mare de magazine. Mi-a placut foarte mult pentru ca atunci am inceput sa inteleg valoarea banilor si ca am control asupra lor”, a spus Amra in cadrul emisiunii Wall-Street 360.

A venit experienta unei multionationale, Amra lucrand pentru Vodafone Australia, unde a fost suprinsa in mod placut de “atmosfera international si relaxata” din cadrul companiei.

“Credeam ca eram fericita cu contextul ala. Dupa ce am terminat facultatea am mai locuit o perioada in Australia, dupa care m-am intors in Bosnia sa vad daca regasesc acolo sentimentul de acasa. 3-4 ani am lucrat intr-o companie de tipul Romtelecom. Insa acolo am inteles ca doream sa fiu mai creativa si sa fac ceva care sa aiba impact asupra oamenilor. A durat cam 10 ani sa inteleg care este drumul meu. Din pacate tranzitia de la un sistem modern in Australia la o tara post-comunista a fost dificila. Am inceput sa am probleme cu santatea si toata lumea imi spunea ca boala auto-imuna nu are nicio legatura cu alimentatia, ceea ce mi s-a parut ciudat. O prietena nutritionista din Australia m-a ajutat sa-mi schimb alimentatia, m-am indragostit de sucuri presate la rece si starea mea s-a imbunatatit”, a povestit Amra.

A urmat un curs la Londra, unde l-a intalnit pe actualul sot. “In loc sa ma duc spre Australia, am venit in Romania. Am o familie fericita acum si cred ca a fost traseul ideal”, a adaugat Amra.

Pentru lansarea Cold Pressed Juicery a achizitionat o presa profesionista pentru sucuri, in care a investit 25.000 euro, si a inchiriat un spatiu de 160 mp in zona de nord a Capitalei. In total, investitia initiala a urcat pana la 50.000-60.000 euro. De designul sticlelor s-a ocupat chiar ea, iar promovarea s-a realizat atat in online, cat si pe TV sau prin participarea la targuri de profil.

“Nu cred ca exista un juice bar pe care sa nu-l fi vizitat pentru a alege cele mai bune utilaje, am fost in Londra, New York, Sydney. Nu vroiam un aparat de 200-300 de euro care sa-mi faca un suc pe care sa-l mananci si nu sa-l bei. Piata merita sa aiba acces la un produs de calitate. De ce cineva din New York poate sa bea un suc presat la rece si nu poate sa faca acelasi lucru in Romania?!. Am adus echipamentele din SUA, am avut un pic de noroc pe partea de autorizatii si pe partea de echipa si totul s-a combinat ca un lego”, spune Amra.

Cu ce vine nou in piata Cold Pressed Juicery

Conceptul pe care Amra il propune consta in sucuri in care legumele si fructele ocupa o proportie egala.

“Romanilor le plac sucurile dulci, insa se obisnuiesc si cu combinatii diferite, de exemplul sucul verde: telina, patrunjel, kale, mar verde. Dureaza putin pana intelegi ce vrea piata. Am lansat o gama dedicate verii, cu sucuri putin mai dulci. Cel mai vandut suc este cel verde, dupa care ananas-menta-lamaie si mar. Personalizam, sunt oameni care au probleme cu alergii, cu intolerante si ne adaptam cererii”, mai spune fondatoarea Cold Pressed Juicery.

Cea mai mare provocare: sa gaseasca morcovi romanesti

A ales Romania pentru a lansa afacerea cu sucuri si prin prisma faptului ca vorbim de o tara agricola.

Ma gandeam cand am venit in Romania ca voi gasi dupa fiecare colt producatori de fructe si legume, ca voi gasi mere, pere, morcovi. Cea mai mare provocare a fost sa gasesc morcovi romanesti. Inca ne luptam cu asta. Ideal, as fi avut nevoie de 5-6 fermieri care produceau pentru mine. M-am intalnit cu cineva care ma va ajuta in acest sens. Nu ai siguranta ca producatorul poate sa livreze bio si organic. Este complicat. Spanac si kale iau de la 5 ferme diferite”, puncteaza Amra.

In opinia sa, autoritatile si lanturile de magazine nu ofera suportul adecvat producatorilor locali.

“Mie imi pasa de producatori mici pentru ca stiu valoarea produselor lor. Si eu vrea sa fac ceva de calitate. Insa autoritatile si lanturile de magazine nu ofera suportul adecvat. In Sydney pentru fiecare cartier exista o piata cu produse locale, nu din Turcia si etichetate drept venind din Romania. As vrea sa vad macar un targ de acest fel unde stii ca mergi si gasesti ceva autentic. Strainii care au venit in Romania si au gustat fructe si legume de aici sau din Republica Moldova nu le-a venit sa creada cat de bune sunt. Nu vreau sa ma mai lupt 10 zile sa gasesc spanac sau kale”, conchide Amra.

Ce urmeaza pentru Cold Pressed Juicery

Au ajuns sa produca zilnic 100 de sucuri, ambalate in sticle de 380 ml. Pretul unei sticle de suc presat la rece este de 13 lei, produsele putand fi comandate online sau din cateva magazine specializate pe zona bio.

“E stres zilnic pe partea de a gasi oameni care sa aiba grija de produsul nostru si sa il vanda in 3 zile. Vindem online si livram acasa sau la birou si avem niste magazine mai nisate cu care colaboram. Piata exista insa trebuie facuti pasi mici, cu rabdare. Vrem sa incercam retailul anul viitor, este foarte greu insa sa gasim pe cineva care sa inteleaga ce facem noi si nu se concentreaza doar pe bani ci si pe calitatea produsului. Vom incerca un retail mai nisat. Suntem in negocieri cu un partener”, a povestit Amra Makarevic in emisiunea Wall-Street 360.

Pentru ca aceasta nisa sa se dezvolte in aceeasi directie ca Marea Britanie, Australia sau SUA este important ca producatorii sa scape de mentalitatea “nu mai este loc pe raft si pentru altii”.

“Trebuie sa scapam de mentalitatea: doar eu fac sucuri si tu nu ai loc la raft. Daca nu facem asta, vom ajunge sa avem 2 producatori care fac sucuri in afara si le aduc in Romania si as ava ramane piata in urmatorii 10 ani. Daca esti sigur de produsul tau de ce ti-e frica sa fii onest? In Australia ai un frigider imens cu peste 50 de sucuri, pierzi o ora doar uitandu-te la ingrediente si pana alegi. Acolo e competitia adevarata: cand ai libertatea de a alege”, a adaugat Amra Makarevic.

Tot pe lista de planuri pe termen mediu se afla si pregatirea afacerii pentru iesirea in afara granitelor Romaniei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri