"Desi Romania este o tara viticola, la noi nu se poate discuta despre o cultura a vinului", a spus Zarnoveanu. Acesta a precizat ca in tarile membre ale Uniunii Europene, vinul este un stil de viata, o traditie de a bea un vin de calitate intr-un mediu select. In Romania, mai mult din 90% din cantitatea de vin comercializata se bea la domiciliu si jumatate din consumatori, prefera vinurile demidulci, iar 20% vinurile dulci, conform NewsIn.

"Procentul de 30% care opteaza pentru vinul sec, reprezinta, de fapt, cunoscatorii de vinuri", a spus Zarnoveanu.In prezent, in tara noastra se produc 65 de milioane de sticle de vin de soi si 100 de milioane litri de vin in ambalaje alternative, predominant la PET. Din cantitatea totala produsa, un sfert este vin rosu. "In ultima perioada, s-a inregistrat o crestere a consumului de vin rosu, ceea ce semnifica o crestere a nivelului de trai", a declarat Zarnoveanu. Totusi, considera acesta, romanul nu este un consumator pretentios de vin. Pe piata romaneasca, pretul vinului cantareste mai mult fata de calitatea acestuia in decizia unui cumparator de a alege o marca de vin. "Prin urmare, pe roman nu-l intereseaza sa bea un vin de calitate, ci un vin ieftin", a spus Zarnoveanu.

Pentru vin exista doi mari concurenti: berea si bauturile spirtoase, in special votca. in timp ce consumul de vin a scazut treptat, de la 30 l/ cap locuitor in anul 1990 la 18 l/ cap locuitor in prezent, consumul de bere a crescut pana la 70 l/cap locuitor. Cu toate acestea, saptamana trecuta, presedintele companiei Brau Union Romania, Edwin Botterman, afirma ca romanii nu sunt mari consumatori de bere, ca media de 70 l /cap locuitor este scazuta fata de situatia inregistrata in alte tari. Perioda de varf a vanzarilor de vin se inregistreaza in timpul sarbatorilor de iarna cand se realizeaza circa 35% din vanzarile dintr-un an.