In 1951, intr-un atelier din Viena lua nastere ceea ce avea sa devina mai tarziu unul dintre cei mai apreciati si mai celebri producatori de bijuterii din lumea intreaga. FREYWILLE a castigat notorietate de-a lungul anilor si s-a extins in aproape toate tarile din lume, pe piata romaneasca intrand in urma cu sapte ani, datorita tehnicilor sale, dar si a folosirii unui material-vedeta: emailul. Friedrich Wille, fondatorul si presedintele companiei, a povestit in cadrul unui interviu acordat wall-street.ro despre inspiratia unui astfel de business, tehnica de realizare, care sunt provocarile si cum a reusit FREYWILLE sa se pastreze contemporan, desi realizeaza bijuterii inspirate din alta lume sau epoca.

Istoria producatorului de bijuterii incepe atunci cand artista austriaca Michaela Frey incepe sa produca bijuterii handmade din email si diverse alte materiale intr-un mic atelier din Viena, unde si astazi sunt produse bijuteriile FREYWILLE. Insa, adevaratul succes international al companiei vine odata cu colaborarea cu Friedrich Wille, in 1970. Initial ca auditor financiar, ulterior ca partener in cadrul companiei, Friedrich Wille observa potentialul afacerii vieneze si o transforma intr-unul dintre cele mai consacrate ateliere de bijuterii din intreaga lume, datorita tehnicii inovative, dar si a design-ului, piesele fiind de obicei realizat in colaborare cu diversi artisti, ale caror opere de arta sunt redate in bijuterii.

Despre decizia de a se implica intr-o afacere care implica moda si arta, desi la baza avea studii financiare si de drept, Friedrich Willie spune ca inca din copilarie s-a simtit legat diversitatea artei, care in final a dus la o pasiune de-o viata si care l-a incurajat, l-a influentat si l-a ajutat sa dezvolte Frey Wille pana in punctul in care este astazi business-ul. „Pe langa formarea in drept, am avut dintotdeaua o pasiune pentru arta, care a fost modelata de tatal meu inca de mic copil. El a fost avocat, dar iubea artele plastice si muzica. In fiecare seara, il ascultam cantand, iar la sfarsit de saptamana mergeam impreuna la muzee si expozitii. Nu este nimic mai satisfacator decat sa lucrezi cu artisti pentru a crea idei noi”, spune acesta.

Designul bijuteriilor sunt create de propria echipa a producatorului vienez, care cuprinde mai multi artisti instruiti academic de directorul de creatie Simone Grunberger-Wille. „Sunt responsabil de toate deciziile economice, dar ma bucur sa am un cuvant de spus in procesul creativ, de asemenea. Cel mai adesea, interesul meu personal impulsioneaza crearea de noi colectii”, adauga Friedrich Wille.

Dupa moartea Michaelei Frey in 1980, Friedrich Wille preia conducerea afacerii, iar functia acesteia – de director de creatie- este preluata de Simone Grunberger, care ulterior devine sotia acestuia, iar atelierul de bijuterii devine o afacere de familie. Din noua postura, de CEO, Friedrich Wille incepe internationalizarea companiei, la inceputul anilor 90, cand producatorul deschide primele buticuri in Marea Britanie, Franta si Germania.

Frey Wille

Dar, poate cea mai importanta schimbare pentru FREYWILLE, este dezvoltarea unui nou stil de proiectare a bijuteriilor prin tehnica emailarii si montarea acestora in aur, printr-o serie de operatiuni specifice care au revolutionat imaginea companiei. Asa iau nastere primele colectii realizate prin astfel de tehnici, Avantgarde – colectie care s-a axat pe forme geometrice si care a ramas un punct de referinta in procesul de creatie al companiei – si Tropic, care reflecta spiritul anilor 80 si se concentra pe dorinta oamenilor de a calatori.

Pentru a realiza o singura bijuterie, sunt necesare aproximativ 80 de operatiuni. „Initial, se aleg desenele si design-urile pentru a fi transpuse in email, care este practic un amestec extrem de fin de pulbere de sticla si culori minerale. Aceasta procedura trebuie efectuata separat pentru fiecare culoare de email si este nevoie de masuratori precise si coerente. Odata ce sunt aplicate toate culorile pe o baza din otel, numeroasele straturi de smalt sunt tratate termic in cuptoare speciale, la temperaturi de peste 800 de grade Celsius. Dupa aceea, fiecare piesa este lustruita, finisata si pictata manual, iar apoi i se adauga o montura placata sau fabricata din aur”, povesteste Friedrich Wille.

Din cauza acestui proces elaborat, bijuteriile sunt produse in cantitate limitata si pentru a asigura calitatea lor, proprietarii companiei au decis sa pastreze productia la Viena, in acelasi atelier in care afacerea a inceput. „Undeva, in alta parte, nu am putea oferi aceeasi calitate. Totul trebuie facut de oamenii nostri”, adauga acesta.

De-a lungul timpului, business-ul vienez se dezvolta, iar astazi ajunge sa numere 90 de buticuri proprii in peste 30 de tari din lumea intreaga si magazine virtuale in fiecare dintre ele. Pe langa acestea, produsele FREYWILLE se vand in mai multe sute de puncte de vanzare din centre comerciale sau aeroporturi. Pe langa bijuterii, FREYWILLE comercializeaza astfel si accesorii precum esarfe, instrumente de scris, cravate si butoni. Acestea sunt importante in principal de la producatori italieni sauv francezi.

Pe piata din Romania, FREYWILLE a intrat in 2009, odata cu deschiderea magazinului de pe Calea Victoriei, care a ajuns la break-even la sase luni de la lansare. Pe langa acesta, producatorul si retailerul vienez mai detine o unitate, in Baneasa Shopping City, si un magazin online. Cele mai bine vandute produse pe piata romaneasca sunt inelele si pandantivele, iar in ceea ce priveste designul, romanii prefera bijuteriile din colectiile inspirate de Claude Monet si Gustav Klimt.

Frey Wille

Despre cele mai mari provocari ale business-ului FREYWILLE, Friedrich Wille spune ca sunt incercarile de a tine pasul cu noile tehnologii si, in acelasi timp, de a ramane fidel propriei filozofii. „De exemplu, este foarte important pentru mine ca designerii nostri sa aiba suficient timp la dispozitie pentru viziunea lor artistica. Dezvoltarea unei noi colectii poate dura chiar si doi ani”, spune acesta.

Pe langa design si proiectare, dezvoltarea si realizarea produselor ramane o provocare constanta a FREYWILLE mai ales din prisma investitiilor necesare. Consolidarea business-ului si cresterea vizibilitatii sunt, de asemenea, pietre de incercare pentru producatorul vienez.

O alta provocare o reprezinta perceptia produselor de lux in prezent in randul consumatorilor. „In general, nisa de lux se confrunta cu mari schimbari din motive economice si politicie. In ultima perioada, caracterizata de turbulente economice, clientul a stat si a reflectat asupra a ceea ce inseamna luxul cu adevarat, asupra cui livreaza cu adevarat si fidel promisiunea care sta in spatele unui brand pozitionat pe acest segment de lux. Si cred ca asta este cea mai mare provocare pentru industria produselor de lux in prezent”, spune Friedrich Wille.

Despre vanzarile FREYWILLE si planurile de afaceri ale producatorului vienez, cititi intr-un material pe Wall-Street PRO.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri