Daca la inceputul anilor 2000 reprezenta o provocare in a convinge companiile sa creasca bugetele alocate confortului angajatilor de la 40-50 de euro pentru un scaun la circa 100 de euro, in prezent sumele urca usor spre 200 de euro acest tip de achizitii, spune Sebastian Capotescu, director de marketing al producatorului roman de mobilier GreenForest.

Producatorul roman de mobilier de birou GreenForest s-a lansat pe piata in anul 1992, „o epoca antreprenoriala cu multe provocari si oportunitati”, povesteste pentru wall-street.ro Sebastian Capotescu.

„A fost perioada informatizarii accelerate in Romania. Aproape toate firmele incepeau sa se doteze cu calculatoare de tip PC, iar fondatorii GreenForest au vazut aici o oprtunitate. Daca se importa multe calculatoare de tip PC atunci ele ar trebui sa aiba si birouri ergonomice adecvate pe care sa fie amplasate. Era o perioada de mare efervescenta bazata pe comert dar initiativele de productie erau putine si in acea perioada din cauza problemelor mult mai mari pe care le presupunea productia atat din punct de vedere tehnic, capital, resurse umane, birocratie si demersuri institutionale”, puncteaza Capotescu.

Dupa lansarea GreenForest pe piata au aparut Mobexpert si Neoset, ambele firme fiind specializate in import de mobilier si nu productie, ceea ce a facut ca aceste companii sa aiba o dezvoltare mai spectaculoasa decat producatorul timisorean, crede directorul de marketing al GreenForest.

„La sfarsitul anilor ’90 ambele marci au decis sa incerce si productia. Din cauza dificultatilor mai mari si a schimbarilor conjuncturilor din piata, Neoset a renuntat curand la productie si a iesit in final de pe aceasta piata, iar Mobexpert si-a redus foarte mult productia proprie de mobilier de birou. Chiar daca conjuctura pietei si concurentii principali s-au schimbat, competitia principala este in continuare cu mobilierul de birou de import”, adauga Sebastian Capotescu.

Din punct de vedere al pietei de profil, problema principala o reprezinta contractia segmentului de IMM-uri, in prezent industria fiind dominata aproape integral de proiectele companiilor multinationale.

GreenForest

Aici provocarea majora o reprezinta lupta cu contractele globale ale multinationalelor pentru furnizarea de mobilier de birou si opinia inca larg raspandita a unor romani cum ca produsele de import sunt superioare produselor romanesti, fapt nevalabil, in multe cazuri, pentru produsele marca GreenForest. Cu toate provocarile, atat externe cat si unele interne asumate, asa cum este dificultatea mai ridicata de a face productie si dezvoltare de produs propriu comparativ cu importul exclusiv de produse, GreenForest este si in prezent in top 3 furnizori de mobilier de birou in Romania, alaturi de importatorii Corporate Office Solutions si Techo Romania”, a detaliat Capotescu.

Schimbarea principala produsa in piata a fost, in opinia sa, „trecerea de la clientul antrepernor de tip IMM al anilor ’90 la clientul multinationala al prezentului”.

Intrucat productia de scaune nu era obiectul de activitate al GreenForest, compania din Timisoara a realizat un parteneriat cu compania Topstar, producatorul marcii Wagner.

„Familia Wagner, fondatoare a marcii Wagner dupa razboi si a marcii Topstar in anii saptezeci este legata de Romania prin originea bucovineana a fondatorului fabricii de scaune Moritz Wagner. (…) Am intreprins un studiu de piata al producatorilor de scaune de birou din Europa, iar decizia finala a fost de a incepe un parteneriat de lunga durata cu compania Topstar, respectiv marca Wagner. Am identificat produsele cele mai potrivite pietei din Romania si am facut eforturi comune inca de la inceputul anilor 2000 de a pune pe piata scaune bune la preturi accesibile”, isi aminteste Sebastian Capotescu.

Campaniile realizate de-a lungul timpului de catre GreenForest pentru a promova importanta aspectelor ergonomice si de fiabilitate a scaunelor de birou au avut rezultat, companiile renuntand aproape complet la scaunele de 50 de euro.

„In acelasi timp, la inceput, scaunele marca Wagner, le-am promovat pentru beneficiile terapeutice aduse in special de sistemul de miscare tridimensionala Dondola, insa ele erau solutii accesibile doar top managementului din companii. Prin campania prezenta de promovare Wagner incercam printr-un efort sustinut comun sa facem accesibile scaunele premium marca Wagner tuturor angajatilor din companii”, a mai punctat Capotescu.

La randul sau, Karsten Buchfelner, export manager Topstar, a precizat ca, daca la inceput a fost nevoie de ani pentru a creste bugetele companiilor spre 100 de euro necesari achizitionarii scaunelor Topstar, in timp bugetele au urcat spre 200 de euro pentru un scaun.

O problema majora – segmentul firav al IMM-urilor cu capital romanesc

Capotescu sustine ca in Romania una dintre problemele cele mai mari o reprezinta segmentul foarte firav al IMM-urilor cu capital romanesc.

GreenForest

„Situatia este o consecinta si a lipsei politicilor de sustinere a firmleor romanesti, iar GreenForest ca si companie mijlocie din sfera productiei resimte in propria activitate din plin aceasta situatie. Problema cea mai mare de fapt nu o reprezinta lipsa politicilor de sustinere cat masurile de supra-reglementare si control birocratic care se manifesta mai mult in firmele romanesti mijlocii dupa principiul conform caruia investitorii straini nu trebuie descurajati, iar firmele mici trebuie sa se dezvolte si ele si prin urmare nu putem sa le cerem sa indeplineasca toate conditiile legale”, crede Sebastian Capotescu.

Spre deosebire de Romania, societatea si economia germana se bazeaza in primul rand pe companiile locale mijlocii, iar politicile publice sunt orientate in primul rand spre sustinerea acestui tip de afaceri.

Ca solutii propuse se numara „sustinerea capitalului autohton, a produselor romanesti competitive cu accent pe dezvoltarea de companii romanesti eficiente si sustenabile”, corecte in raport cu investitiile straine de care avem nevoie ca societate si economie pentru a ne putea dezvolta.

„In general, asteptarile noastre sunt cele normale in privinta politicilor publice: investitii corecte si eficiente in infrastructura, educatie, cultura si sanatate; simplificarea si reformarea sectorului bugetar astfel incat resursele existente sa fie utilizate mai cu folos in beneficiul colectiv; inlaturarea coruptiei din aparatul de stat si societate in ansamblul ei.

Din anul 2003 GreenForest este partenerul oficial pe piata locala pentru compania Topstar, unul dintre cei mai mari producatori de scaune din lume. Principalele piete de desfacere sunt Austria, Elvetia, Scandinavia, Orientul Mijlociu si Asia. Vanzarile in Romania au fost anul trecut de circa 800.000 euro, iar pentru acest an vor atinge valoarea de 900.000 de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri