Afacerile cu magazine alimentare si supermarketuri par sa mearga din ce in ce mai bine in orasele de la granita de vest, si datorita numarului mare de cetateni maghiari care vin sa-si faca cumparaturile in Romania. La sfarsit de saptamana cu greu mai gasesti un carucior liber in centrele comerciale amplasate in orasele de la frontiera cu Ungaria. Desi pare greu de crezut, multi clienti sunt cetateni maghiari care continua, chiar daca nu in acelasi ritm ca in vara trecuta, sa-si faca cumparaturile in Romania. La Oradea, spre exemplu, la magazinele cash&carry uneori se formeaza in week-end cozi de cate 40-50 de persoane care asteapta eliberarea unui carucior. Incurajat de cererea de produse venita din partea ungurilor, Cristian Patruna a decis sa deschida in Nadlac, oras de frontiera la granita de vest, un supermarket bine aprovizionat, care ofera, dupa spusele sale, conditii occidentale.

Magazinul cu autoservire este dotat cu camere de luat vederi, carucioare pentru marfa, iar gama de produse este foarte variata. Bineinteles, pentru un oras mare aceasta investitie de circa 70.000-80.000 de euro nu are nimic iesit din comun, dar pentru un orasel cu cateva mii de locuitori, un astfel de supermarket atrage atentia. „M-am decis sa bag banii in aceasta afacere incurajat si de cetatenii maghiari care vin saptamanal sa-si faca cumparaturile la noi in oras“, afirma Patruna. In prezent, vanzarile facute de unguri reprezinta circa 40% din totalul lunar. „Lucrurile au mers, insa, si mai bine. Spre exemplu, asta vara vindeam chiar cateva tone de zahar pe zi“, spune Patruna. Pe strada unde este amplasat singurul supermarket din Nadlac se afla, la o distanta de 30 de metri unul de altul, inca doua magazine alimentare de unde se aprovizioneaza maghiarii.

„Numarul tot mai mare de investitori locali care au dezvoltat centre comerciale cu profil specific dovedeste ca partea de vest a devenit o zona cu potential“, mentioneaza Madalin Surugiu, branch manager la compania de consultanta imobiliara Casadomi din Timisoara. Pe langa retelele internationale cunoscute Metro, Selgros, Billa, Kaufland, Profi si Praktiker, care si-au extins afacerile in zona, au aparut si complexe comerciale cu profil universal, precum Gemi Center si Jaguar in Arad sau EuroDesign Center – primul centru comercial din Timisoara cu profil specializat pe mobilier si decoratiuni interioare. De asemenea, tot in Timisoara, vor fi finalizate in luna septembrie lucrarile de constructie la Iulius Mall, care va avea o suprafata de peste 70.000 de metri patrati. „Totodata, cererea in crestere pentru terenurile cu destinatie comerciala arata interesul tot mai mare pentru deschiderea de noi magazine sau centre comerciale in zona“, adauga Madalin Surugiu. Preturile terenurilor in Timisoara variaza intre 25 si 120 de euro pe metru patrat, in functie de zona si utilitati. Si Aradul continua sa atraga investitori, care incep sa fie interesati si de amplasamentele din zona soselei de centura. Aici, preturile variaza intre 8 si 15 euro/mp.

Citeste si:

UNGURII AU DAT NAVALA IN ROMANIA

Numarul cetatenilor maghiari care au intrat in Romania a crescut semnificativ dupa ce Ungaria a intrat in UE (1 mai 2004)