Dupa „goluri de aer“ care au durat cativa ani de zile, avioanele companiei Tarom, pilotate de nenumarati directori, au reusit sa atinga tinta. Un profit de noua milioane de dolari tocmai a fost inregistrat in contabilitatea companiei. Actualul director al companiei nationale, Cristian Becerescu, ne explica de unde vine profitul: „Profitul operational, de 1,5 milioane dolari, vine din operarea aeronavelor, dar compania mai are si alte operatiuni financiare, provenite din diferente favorabile de curs valutar (in cazul biletelor vandute de agentiile din strainatate) si dividende la societati mixte, de aici provenind un profit de 7,5 milioane dolari. In 2005, vom avea un profit operational de peste sapte milioane de dolari“. Caror lucruri se datoreaza aceasta performanta? Eliminarii, la sfarsitul lui 2003, a curselor spre Beijing si New York, care aduceau cel mai mare procentaj din pierderi. Mai apoi, unui marketing agresiv, concretizat printr-o ploaie de oferte speciale, cum ar fi zece euro un bilet pe cursele interne sau tarifele speciale pentru Italia, ce-i drept, acestea din urma lansate la presiunea operatorilor low-cost.

Insa cum scopul scuza mijloacele, majorarea de anul trecut a numarului de curse spre Italia, dublata de o noua majorare in actualul sezon de vara, a adus rezultatele scontate. In total, numarul de curse externe a crescut cu 18% in 2004, iar numarul de curse interne, cu 21%. Tarom a efectuat 20.284 de curse in 2004 si va mai efectua 22.907 curse in acest an.

Ce inseamna acest lucru? Marind capacitatea de zbor, adica numarul de frecvente si locuri oferite pentru o destinatie, Tarom si-a permis sa scada tarifele pe unele destinatii, pana la, de exemplu, 149 euro, fara taxe, un bilet Bucuresti-Roma. Si daca in 2004 gradul de incarcare al avioanelor a fost de 63,5%, putin mai mic fata de anul precedent tocmai din cauza maririi capacitatii de zbor, in 2005, procentajul va urca la 65,1%. Tarifele pe cursele profitabile s-au mentinut insa la niveluri ridicate, cel mai curios parand a fi faptul ca, la concurenta cu Blue Air pentru ruta Bucuresti-Timisoara, Tarom a iesit victorios. Asta in conditiile in care un bilet pe Blue Air costa de vreo trei ori mai putin decat un bilet emis de Tarom. In total, anul trecut, 1.062.000 de pasageri au cumparat bilete pe cursele regulate externe, 185.000 pe cursele interne - cu 27% mai mult fata de 2003 - si 66.000 pe cursele charter. In acest an, 1,4 milioane de persoane vor cumpara un bilet pe Tarom, in conditiile in care venitul mediu pe pasager pe curse externe se va mentine la 210 dolari.

„In 2005, cele mai mari cresteri se vor inregistra pe destinatiile traditionale Paris, Bruxelles, Madrid, Milano, pe ultima urmand sa avem un zbor zilnic. De asemenea, sunt convins ca vor fi profitabile zborurile din Sibiu/Cluj spre Frankfurt, München si Viena“, spune Cristian Becerescu. Ca urmare, in acest an veniturile din operare ale Tarom vor atinge 256 milioane dolari. Si tot in acest an, Tarom va semna un precontract pentru aderarea la Sky Team, una din cele mai mari aliante, semnare urmata de auditarea companiei si aderarea propriu-zisa la sfarsitul anului.

Pana atunci insa, compania nationala trebuie sa faca fata mai multor probleme. Cea mai spinoasa este gasirea unui echilibru intre reducerea tarifelor, miscare efectuata sub presiunea exercitata de companiile low-cost, si obligatia de a „ateriza“ pe profit. In afara de Blue Air si Myair, inca doua companii cu tarife si costuri reduse si-au anuntat intrarea pe piata. Prima este Meridiana, o companie italiana care va opera din Bucuresti spre Florenta si Verona. Cea de-a doua este Wizz Air, o companie care opereaza din Polonia, Ungaria si Marea Britanie. Iar daca in acest an concurenta companiilor low-cost poate fi limitata, dupa 2007, acest lucru nu va mai fi posibil.

O alta problema este presiunea companiilor aeriene straine de a reduce comisioanele acordate agentiilor de turism care vand bilete de avion. In prezent, comisionul este de 7%, iar regula spune ca pana cand transportatorul national nu scade comisioanele, nici companiile straine nu pot lua aceasta masura. Iar pentru Tarom, scaderea comisioanelor inseamna vanzari mai mici, agentiile nemaifiind motivate sa vanda bilete emise de acest transportator. Iar a treia mare problema este legata de cursele charter, o sursa de venit neexploatata suficient. Agentiile care organizeaza astfel de zboruri charter se plang de tarifele mari practicate de Tarom, si unele din ele au deja parteneriate traditionale cu companii straine. Sub toate aceste presiuni, zborul companiei Tarom catre profit seamana mai degraba cu un exercitiu de acrobatie printre nori.

Numar de pasageri pe curse regulate externe (mii)

In total, anul trecut 1.062.000 de pasageri au cumparat bilete pe cursele regulate externe, 185.000 pe cursele interne si 66.000 pe cursele charter. In acest an, 1,4 milioane de persoane vor cumpara un bilet de la Tarom.