Lipsa educatiei referitoare la beneficiile acestor produse, precum si nivelul scazut de trai, plaseaza Romania pe un loc codas, in urma Poloniei sau chiar a Bulgariei. O romanca cheltuieste pe vopsea de par de patru ori mai putin decit o consumatoare din Germania si de 1,5 ori mai putin decit una din Polonia. Lipsita de loialitate fata de marci, ea alearga inca intre branduri si tipuri de coloranti, atrasa de avantajele oferite agresiv in reclame.

„Comparativ cu nivelul din statele Europei Centrale si de Est, consumul de vopsea de par in statele din regiunea Balcanilor se situeaza la jumatate. In cazul Romaniei, in comparatie cu celelalte tari din regiunea balcanica, consumul vopselelor de par este mai scazut, reprezentind aproximativ doua treimi din nivelul consumului din Bulgaria sau din fostele state iugoslave“, afirma Adriana Ionescu, Associate Marketing Director Beauty Care, Procter&Gamble Balkans.

Permanenta asigura cresterea

„In ultimii doi ani, piata colorantilor de par a fost poate cea mai dinamica, inregistrind cresteri mai mari decit cele anticipate“, afirma Marian Burlan, Product Manager Henkel Romania. Evaluata la 27,5 milioane de euro si la un volum de 12 milioane de bucati vindute, piata ofera in acest moment o varietate de produse, de la cele specializate, nuantatoare, vopsele kit si demi-kit, permanente si semipermanente, pina la produse naturale sau care acopera in totalitate firele albe de par. Produsele cele mai achizitionate sint cele cu actiune permanenta. Acestea detin cea mai mare pondere din total piata, atit in volum, cit si in valoare. „Vopselele cu actiune permanenta detin peste 90% din piata totala. Nuantatoarele si produsele semipermanente se afla la mare distanta de aceasta categorie“, mai spune reprezentantul Henkel.

Daca in perioada septembrie 2004-august 2005 vopseaua permanenta inregistra 89,6% ca importanta in volum, in perioada similara din 2006 cifra este in crestere, ajungind la 92,1%, potrivit unui studiu efectuat de compania de cercetare de piata MEMRB Romania. Urmatoarele produse in topul vinzarilor sint colorantii temporari de par, in scadere de la 9,3% in perioada septembrie 2004-august 2005 la 7,4% in intervalul septembrie 2005-august 2006, ca importanta in volum, si de la 6,2 la 5%, ca importanta in valoare.

Citeste si:

Desi detin o cota mica de piata, sampoanele semipermanente sint in scadere atit volumic, cit si valoric, de la 1,1% la 0,5%, si respectiv de la 1,4 la 0,8%, in perioadele supuse monitorizarii. „In general, in Romania, alegerea unei anumite vopsele de par este determinata de nevoia de schimbare, de dorinta de a arata bine, de necesitatea acoperirii firelor de par albe sau reimprospatarea culorii folosite in cazul unei vopsiri anterioare. Consumatoarele prefera nuantele de rosu“, spune reprezentantul Procter&Gamble.

Nu la salonul de infrumusetare

In topul preferintelor romancelor se afla produsele demi-kit (peste 80%), cele care inlesnesc vopsitul acasa. Comparativ cu alte state din regiune, la noi femeile isi vopsesc parul mai rar, iar atunci cind decid sa faca acest lucru, in cea mai mare parte a cazurilor, vopsirea se face la domiciliu, nu intr-un salon de infrumusetare. In privinta utilizarii, frecventa vopsirii este scazuta, la un interval mai mare de sase saptamini. „Majoritatea consumatoarelor opteaza in continuare pentru folosirea produselor la domiciliu, saloanele specializate fiind accesate numai in cazul unor evenimente speciale. Consumatoarele sint obisnuite astfel si, in plus, raportul calitate-pret este cel mai avantajos“, afirma Burlan.

Naturalul cistiga carare

Dupa integrare, standardele noi vor impune schimbari in educatia consumatorilor, iar acest fapt va genera, potrivit estimarilor, cresterea tuturor segmentelor de vopsea de par. „Piata se va upgrada din punct de vedere valoric prin scaderea produselor ieftine in favoarea marcilor internationale“, apreciaza Burlan. „Dat fiind decalajul consumului din Romania comparativ cu nivelul utilizarii vopselelor de par in statele Uniunii Europene, potentialul de crestere a pietei este ridicat. Din perspectiva producatorilor, inovatia si anticiparea tendintelor vor fi principalii factori care vor favoriza o pozitie de top pe aceasta piata“, spune Ionescu.

Noutatea este aceea ca segmentul produselor naturale, care protejeaza parul, aflat in prezent abia la inceput pe piata romaneasca, a inregistrat in ultimul an o tendinta de crestere in topul preferintelor. „Estimam ca va creste si segmentul produselor cu valente fashion, deoarece consumatoarele devin o data cu trecerea timpului mai pretentioase si mai pregatite in acest domeniu“, spune Burlan. „Un factor important de crestere va fi segmentul tinar, care se dezvolta in ritm rapid si care percepe intr-un mod superior avantajele folosirii colorantilor de par“, adauga acesta.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=7648&art=19511&cHash=af43f53972