Totul a inceput in 1998 cand "fondul de investitii a Societe Generale a venit in Romania cu intentia clara de a cumpara BRD, Antibiotice si BCR. In vara acelui an cate o persoana de la fiecare companie enumerata a mers intr-un turneu prin mai multe tari pentru a prezenta ce facem noi in companiile pe care le conducem pentru a reusi sa exportam in diverse piete si, in primul rand, pentru a crea un interes din partea unor investitori pentru companiile noastre. Asa am ajuns la Bursa de pe Wall Street, unde am avut mai multe prezentari si am primit mai multe intrebari daca am putea sa vindem ceva vreodata pe piata din America", a povestit Ioan Nani.

Producatorul local de medicamente are in plan ca in urmatorii 5 ani sa investeasca intre 3,5 milioane euro si 5 milioane euro pentru a dezvolta procesul de productie si a creste capacitatea de productie, dar si pentru a pastra statutul de primul loc in industria farmaceutica cu substanta activa Nistatina. Antibiotice Iasi este noul standard de referinta la nivel mondial, in urma testarilor substantelor active si a produselor finite de catre organizatia americana Unites States Pharmacopeia si, prin urmare, orice producator de nistatina sau de produse in care este utilizata aceasta substanta la nivel mondial trebuie sa urmeze standardele impuse de compania romaneasca.

"Nistatina este un subiect care ne preocupa de mult timp (din anul 2000), am plecat pe acest drum cu responsabilitate pentru ca am vrut sa ne individualizam cu ceva in industria farmaceutica mondiala. In aceasta industrie puternica exista riscul la un moment dat sa te pierzi daca nu ai ceva prin care sa te particularizezi si atunci am gandit ca nistatina ar putea fi produsul prin care noi sa ne evidentiem in timp. Nu este usor nici macar sa-ti propui acest lucru, pentru ca productie prin biosinteza si prelucrare fizico-chimica a substantelor farmaceutice exista in cel putin 100.000 companii in lumea asta. Sunt foarte multe companii cu accente puternice in activitatile de biotehnologii si biosinteza si atunci ar trebui sa cantarim bine si sa ne gandim oare cate alte companii din lume au dezvoltat acest produs si la ce nivel. Intre timp am dezvoltat produsul creand anumite calitati si avantaje competitive. Ne-am dat seama ca am putut sa ajungem cumva pe primul loc nu pentru ca celelalte firme nu au investit, ci pentru ca undeva s-a tinut cont de traditia noastra ca si companie pe industria substantelor farmaceutice", a spus seful Antibiotice exclusiv pentru wall-street.ro.

Antibiotice Iasi creste vanzarile la export

(Nistatina - substanta activa utilizata in industria farmaceutica si cosmetica)

Compania a investit pentru acest produs in jur de 4,5 milioane euro in ultimii 10 ani, pornind de la exporturi de 30.000 miliarde unitati internationale (bou) de nistatina pana la 470.000 miliarde unitati in prezent, la nivel global. Seful Antibiotice estimeaza ca anul acesta va avea vanzari de 500.000 miliarde de unitati internationale, reprezentand in jur de 50% din necesarul mondial de nistatina. Din totalul vanzarilor de nistatina doar 2-3% sunt pe piata din Romania, produsul fiind mai mult cautat pe pietele internationale.

Citeste si:

"Noi am ajuns acum deja la pragul de sus, trebuie sa reinvestim si sa crestem capacitatile de productie. In masura ce te indrepti spre piata cu cantitati suplimentare poti sa duci la scaderea preturilor, pentru ca ceilalti nu se retrag ditr-odata, raman pe baricade si scad preturile. Astfel, incepe o lupta si trebuie sa stii pana unde mergi in piata si pana unde cresti pentru a nu strica aceste echilibre", a mai spus Ioan Nani.

Antibiotice Iasi vrea sa deschida reprezentante in principalele zone emergente din lume

Producatorul de medicamente are in portofoliu in jur de 150 de produse finite (terapii antiinfectioase, cardiovasculare, pentru sistemul nervos central, tratamente dermatologice si cosmetice si suplimente alimentare) pe care o buna parte dintre ele le exporta. Pentru a avea un control riguros asupra pietelor si pentru a putea influenta vanzarea produselor printr-o promovare activa in teritoriile unde le inregistreaza, compania a inceput sa deschida reprezentante.

"Am deschis prima reprezentanta in Republica Moldova, acum cativa ani, pentru ca are particularitati asemanatoare cu piata noastra, iar acolo am exersat practicile de marketing si promovare. Dupa aceea am deschis la Novi Sad (oras din Serbia), iar in Vietnam am deschis la inceputul acestui an, iar in Serbia vom dezvolta reprezentanta incepand cu ianuarie anul viitor", a explicat seful fabricii de medicamente din Iasi.

Compania vrea sa fie prezenta in Asia de Sud-Est si a inceput cu vanzari in Vietnam si tarile limitrofe, anul acesta ajungand la vanzari de aproape 6 milioane dolari in aceasta zona. Totodata, vor fi depuse eforturi suplimentare pentru piata din Ucraina pentru ca reprezinta un interes pentru companie.

Provocarile companiei pe piata locala

"Piata din Romania a devenit extrem de aglomerata, este foarte greu sa mai cresti si devine mult mai usor sa cresti in zone in care patrunzi pentru prima oara. Cu toate acestea, toate produsele din portofoliul nostru se gasesc si in Romania. Cred ca cea mai mare provocare este faptul ca, pe orice produs, orice molecula sunt alte zeci de companii care si-au inregistrat deja produsul si este o lupta teribila care se duce deja prin metode de promovare, de avantaje comerciale si devine o lupta care se duce dincolo de pret, dincolo de traditii. A doua provocare este de departe o taxa ridicol de mare care trebuie platita, taxa clawback este ceea ce se intoarce la statul roman (CNAS) din vanzarile pe care le facem intr-un sistem reglementat. Iar aceasta taxa a ajuns la 19% din cifra de afaceri si este prea mult", a mentionat Ioan Nani.

Compania estimeaza ca statul incaseaza in jur 500-600 milioane euro de la producatorii de medicamente din Romania prin taxa clawback. “Aceasta taxa se poate transforma la un moment dat intr-o frana sau amenintare si atunci poti renunta la vanzarea unor produse si ne ingrijoreaza marirea acestei taxe. Taxa o platesti imediat, iar incasarile vin mult mai tarziu, pentru ca piata din Romania plateste greu si este recunoscuta pentru acest lucru, pe cand pe o piata internationala de export incasarile vin foarte repede", a adaugat Nani.

Antibiotice Iasi, companie detinuta majoritar de stat prin intermediul Ministerului Sanatatii, estimeaza ca anul acesta va avea o crestere in jur de 4,4-5% a cifrei de afaceri, comparativ cu anul trecut cand a inregistrat 334 milioane lei. In primele sase luni ale acestui an, compania a inregistrat venituri din vanzari de 147,2 milioane lei (plus 2% fata de S1 2016) si un profit de 19,2 milioane lei.