Anul acesta, piata romaneasca a timplariei termoizolante va creste cu 24%, reiese dintr-un sondaj de profil dat publicitatii ieri. Estimarea este mai mult decit incurajatoare, mai cu seama ca in Romania piata termopanelor este evaluata la circa 550 milioane euro, in vreme ce in Europa valoarea acesteia depaseste 150 miliarde euro.

Un sondaj de opinie realizat in februarie-martie 2005 de Neomar Consulting arata ca piata timplariei din PVC si aluminiu cu geam termoizolant va depasi cu 24% nivelul inregistrat anul trecut.

Prognozata de aproximativ 500 de producatori de profil din principalele 20 de orase ale tarii, cresterea pare realista daca tinem seama ca piata romaneasca este cu mult sub cea existenta in tarile vecine. “In Romania, valoarea pietei termopanelor este cuprinsa intre 500 si 550 milioane euro. Extrem de putin pentru o tara in care reabilitarea termica este cu adevarat o problema. Fata de Ungaria, piata noastra este de trei-patru ori mai mica”, ne-a declarat presedintele Patronatului Producatorilor de Timplarie Termoizolanta (PPTT), Marin Crutescu.

Micii producatori domina piata. Potrivit studiului citat, piata este dominata de producatori mici, cu vinzari lunare sub 30.000 euro. Mai mult de un sfert din firmele chestionate au capacitati de productie reduse, de pina la 250 mp lunar, in vreme ce 12% pot produce peste 1.000 mp/luna. “Practic, 50% din producatori au o capacitate de productie care le permite cel mult inlocuirea timplariei, in fiecare zi de lucru, de la unul-doua apartamente cu trei camere”, arata Neomar.
Profilele din PVC sint mai ieftine. Din sondaj reiese ca valoarea medie a vinzarilor de timplarie pentru un producator s-a cifrat, in 2004, la 333.000 euro, ceea ce corespunde unei suprafete de 5.100 metri patrati, pretul mediu fiind de 65,3 euro/mp. Desi este vorba de o medie, aceasta este puternic contestata de jucatorii din domeniu pe care i-am contactat.

“Nu este posibil. Cu mai putin de 120 euro/mp nu poti nici sa produci, nici sa montezi geamuri termopan. Cine practica preturi sub acest nivel inseamna ca fura. Si vorbesc de profile din PVC, care sint mai ieftine. La cele din aluminiu, in functie de anumite caracteristici, preturile pornesc de la 100 euro/mp si depasesc 250 euro/mp”, ne-a spus seful PPTT.
Firmele se pling de concurenta neloiala. Sondajul mai arata ca cele mai mari probleme de care se lovesc producatorii sint lipsa de promovare a produselor si serviciilor, de unde si slaba informare a clientilor. “Din lipsa promovarii deriva o alta problema: concurenta neloiala. In general, aceasta se manifesta prin dezinformarea voita a clientului final, prin defaimarea concurentei si mai ales prin practicarea preturilor de dumping, datorate productiei si vinzarii ferestrelor la negru”, mai arata analiza.