Transport, consultanta juridica, marketing, paza, distributie - iata cateva exemple de servicii pe care tot mai multe companii romanesti le cumpara de la firme specializate in loc sa le efectueze prin mijloace proprii. Motivul: firmele isi pot reduce costurile apeland la specialisti (externalizare) si se pot concentra mai mult pe activitatile de baza ale companiei. Reprezentantii companiilor spun ca o data cu imbunatatirea pietei serviciilor, numarul activitatilor externalizate va creste. "Tendinta actuala a marilor companii este de a externaliza tot mai multe functii. De altfel, numarul companiilor care presteaza servicii din ce in ce mai specializate a crescut in ultimul timp", ne-a declarat Dragos Dinu, presedintele grupului A&D Pharma. In plus, dezvoltarea unei afaceri determina, de regula, cresterea cererii pentru servicii externalizate. "Pe masura ce ne dezvoltam, vom externaliza si alte activitati pe care acum le facem intern", ne-a precizat Andreea Mihai, reprezantanta Carrefour.

Ce si cum se externalizeaza

Cel mai des se externalizeaza activitatile standard, de care majoritatea firmelor au nevoie: paza, transport, servicii de IT, recrutare de personal, training, relatii publice. De obicei, procentajul de externalizare nu este de suta la suta, compania care cumpara servicii pastrand un specialist intern care face legatura intre compania prestatoare si beneficiar. "Noi avem specialisti in marketing, dar am incheiat un contract si cu o agentie de advertising. La fel functioneaza si externalizarea consultantei juridice: pe langa juristii nostri interni, avem contracte cu firme de avocatura la care apelam de regula pentru servicii speciale, de care nu avem nevoie tot timpul", spune Mugurel Radulescu, director de comunicare la Coca-Cola HBC Romania. Apoi, pe durata derularii contractului, furnizorul este evaluat periodic, pentru a stabili daca parametrii initiali de eficienta se pastreaza. "Avem un numar mare de transportatori in tara, pe langa flota noastra proprie de camioane. Au fost si cazuri in care am renuntat la un transportator extern, pentru ca in anumite zone din tara nu mai avea sens sa externalizam", continua Mugurel Radulescu.

Citeste si:

Externalizarea - o afacere buna

Sunt cazuri in care compania prestatoare de servicii are o legatura speciala cu cea beneficiara. Un exemplu este grupul Rompetrol, din care s-au separat sapte companii independente. Acestea isi ofera serviciile si clientilor externi. "S-au desprins companii de transport, de logistica, de reparatii, de colectare de deseuri care operau initial doar pentru grup. Acum daca solicit un transport, trebuie sa il platesc. Departamentele interne de succes au fost transformate in surse suplimentare de castig, caci ele ne aduc acum clienti noi", spune Luiza Sarpe, reprezentant Rompetrol.