Potrivit comunicatului remis, joi, agentiei NewsIn, in acest fel s-au adus la indeplinire prevederile memorandumului de intelegere semnat in iunie 2005 intre cele doua companii.

"Documentul comun de pozitie creeaza cadrul pentru intrarea intr-o noua etapa de pregatire a proiectului, respectiv lansarea studiului de fezabilitate. in aceasta noua etapa, alaturi de cele doua companii, se va asocia si un investitor privat", precizeaza reprezentantii Transelectrica, dupa cum informeaza NewsIn.

Directorul general al Transelectrica, Stelian Gal, a declarat, la inceputul lunii decembrie, ca studiul de fezabilitate necesita o investitie in jurul valorii de 1,5 milioane de euro. "Pentru jumatate din suma, vom solicita un grant, cel mai probabil Suediei. Restul fondurilor vor fi asigurate in mod egal de cele doua companii din Romania si Turcia", a spus Gal.

Stelian Gal declarase, la mijlocul lunii noiembrie, ca in cadrul studiului de fezabilitate vor fi prevazute detalii rezultate din masuratori si scanari ale fundului marii, apoi va fi stabilit si traseul cablului. Gal a mai afirmat ca studiul de fezabilitate se preconizeaza a fi finalizat in cursul anului 2007, urmand ca intregul proiect sa fie gata in 2009. Potrivit declaratiilor lui, din aceasta primavara, studiul de oportunitate cuprinde sase scenarii prin care cele doua tari se pot, pe de o parte, aproviziona cu electricitate si, pe de alta, pot livra energie in Europa de Sud-Est.

Citeste si:

Prin cablul subteran ce va uni Romania de Turcia se va putea transporta energie electrica intre Rusia, Ucraina, Moldova, Romania si Turcia. Alte variante cuprind transportul de electricitate intre Turcia, Romania, Polonia, Serbia si Ungaria. Potrivit lui Gal, studiul de fezabilitate urmeaza sa stabileasca si alte posibilitati de trasport al energiei intre statele europene.

Ministrul economiei si comertului, Codrut Seres declara, in a doua parte a lunii aprilie a acestui an, ca dupa finalizarea studiului de fezabilitate asupra cablului submarin, Romania si Turcia vor da un anunt international de atragere a investitorilor interesati de acest proiect. Costurile de constructie a cablului sunt estimate la 400 milioane de euro. Sistemele energetice romanesc si turcesc vor fi interconectate prin statiile de la Constanta si Pasakoy cu ajutorul unui cablu submarin, capacitatea de transport fiind de 600 MW.

Seres explicase ca Suedia s-a oferit sa acorde Romaniei si Turciei un imprumut nerambursabil care trebuie sa acopere jumatate din cheltuielile pe care cele doua tari ar trebui sa le faca pentru intocmirea studiului de fezabilitate. "O sa merg in Suedia si o sa discut ce ar presupune acest acord. Daca Suedia acopera 50%, restul ar trebui sa revina in parti egale Romaniei si Turciei", declarase ministrul.

Oficialul MEC mai afirma ca intentioneaza sa atraga cat mai multi investitori pentru constructia acestui cablu si ca deocamdata costurile sunt estimate la 400 milioane euro, fiecarei tari revenindu-i constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu care va tranzita platforma continentala. Finantarea proiectului va fi asigurata prin credite cu garantii guvernamentale, fonduri structurale acordate de Uniunea Europeana si imprumuturi bancare. Proiectul a fost initiat in urma cu cativa ani, bazandu-se pe un memorandum de intelegere incheiat intre autoritatile celor doua state in aprilie 2004.