Printr-un ordin semnat de ministrul finantelor publice, Ionut Popescu, Philip Morris Romania a reusit sa evite o pierdere de aproape 250.000 de euro (in jur de 9 miliarde de lei), suma reprezentand contravaloarea a peste 15 milioane de timbre (marcaje) utilizabile pana la data de 1 aprilie 2005, data la care au intrat in vigoare noile accize pentru tigarete. Philip Morris detinea in stoc timbre vechi de 242.925 euro, pentru care ar fi trebuit, in mod normal, sa plateasca contravaloarea "Imprimeriei Nationale" (5.539,3 lei/bucata, inclusiv TVA) si sa suporte cheltuielile ocazionate de distrugerea lor. Pentru o companie de talia Philip Morris, suma pare foarte mica.

Ordinul in cauza ridica insa mari semne de intrebare. Desi data emiterii a fost 14 aprilie, actul normativ a aparut in "Monitorul Oficial" pe 20 aprilie, in fapt, data-limita pana la care utilizatorii de marcaje ar fi trebuit sa anunte organul fiscal asupra stocurilor detinute. In plus, sursele noastre confirma ca doar Philip Morris Romania, companie la care Peter Imre este director corporate affairs, detinea un stoc atat de mare de marcaje, fiind beneficiarul net al acestui act. Este vorba de acelasi Peter Imre cu care ministrul Ionut Popescu - potrivit chiar afirmatiilor sale intr-o emisiune televizata - a negociat saptamani intregi noile accize la tigari, accize care sunt menite sa-i scoata din joc pe producatorii de tigarete ieftine.

Punand in practica zicala "mai bine castigi mai putin decat deloc" si transformand-o chiar in "mai bine sa castigi putin decat sa pierzi putin", Peter Imre si compania Philip Morris, la care acesta este director corporate affairs, trag in continuare foloase de pe urma "negocierilor" cu ministrul finantelor publice, Ionut Popescu. In cursul saptamanii trecute, in "Monitorul Oficial" a fost publicat un ordin al ministrului Popescu menit sa-i ajute pe cei de la Philip Morris sa nu piarda pe apa sambetei aproape 250.000 de euro.

Pe 14 aprilie, prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 463, a fost aprobat termenul si procedura de aplicare a noilor modele de marcaje, precum si regimul stocului de marcaje. Acestea sunt timbrele folosite pentru tigarete si banderolele pentru bauturile alcoolice. Conform Ordinului 463/2005, "antrepozitarii autorizati si importatorii autorizati de produse accizabile supuse marcarii vor achizitiona de la Compania Nationala Imprimeria Nationala SA numai timbre inseriate si inscriptionate cu elementele prevazute la pct. 26, aferent titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003, privind Codul fiscal, aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare". Mai pe romaneste, toti antrepozitarii si importatorii trebuie sa foloseasca noile timbre si banderole pentru marcaje puse la dispozitie de Imprimeria Nationala o data cu 1 aprilie.

Data-limita de aplicare a ordinului "coincide" cu data publicarii lui

Ordinul a fost publicat in numarul 333 al "Monitorului Oficial" din 20 aprilie, data care era, de altfel, conform ordinului, termenul-limita de declarare a stocului de marcaje de tipul celor folosite pana la finele lunii martie existent in posesia firmelor, aceasta fiind singura modalitate prin care firmele ar fi putut sa mai folosesca marcaje vechi, pana la epuizarea lor, dar nu mai tarziu de 30 aprilie 2005.

"Timbrele care nu sunt inseriate si numerotate in mod uic, precum si banderolele care nu sunt inseriate si numerotate (...), inregistrate pe stoc la data de 31 martie 2005 (...) vor fi declarate organului fiscal competent pentru aprobarea notelor de comanda pana la data de 20 aprilie 2005 si pot fi utlizate pana la epuizare, dar nu mai tarziu de data de 30 aprilie 2005", se mai arata in Ordinul 463/2005.

In continuare, actul mai stabileste faptul ca "stocul de marcaje (n.r. - de tip vechi) inregistrate la data de 30 aprilie 2005 isi pierde valabilitatea dupa aceasta data". Timbrele vechi, conform ordinului, ar urma sa fie predate Imprimeriei Nationale pentru a fi distruse, o data cu acestea urmand sa fie predat si documentul care atesta virarea in contul acesteia a contravalorii marcajelor respective, stabilita pe baza pretului cu taxa pe valaorea adaugata. De asemenea, antrepozitarii autorizati pentru productie vor suporta si cheltuielile legate de operatiunea de distrugere a marcajelor.

Din nou Peter Imre

Cel mai important beneficiar la acestui ordin - de fapt, conform surselor noastre singurul - a fost Philip Morris Romania, care la 31 martie avea in stoc peste 15 milioane de tibre vechi pe care, in lipsa acestui ordin, ar fi trebuit sa le plateasca Imprimeriei Nationale si sa le distruga, suportand si cheltuielile legate de operatiunile de distrugere a marcajelor. Asta ar fi insemnat o pierdere de 242.925 de euro (peste 8,75 miliarde de lei) - daca se ia in considerare numai contravaloarea timbrelor.

Valoarea unui asemenea timbru este de 559,3 lei, inclusiv TVA. Mai multe surse ne-au conformat faptul ca nici Bristish Amercian Tobacco (BAT), nici Japan Tobacco International (JTI) si nici Galaxy Tobacco (principalul producator de tutun si tigarete care se adreseaza segmentului de populatie cu venituri reduse) nu detineau in stoc asemenea timbre sau, daca mai aveau cateva la inceputul lunii aprilie, numarul acestora nu era nici intr-un caz de ordinul milioanelor de timbre.

Conform evidentei achzitionarii si utilizarii marcajelor in luna marie 2005 (vezi facsimil), Philip Morris Romania SRL detine, la inceputul lunii martie, 21 de milioane de timbre, a cumparat in cursul lunii martie 51 milioane de timbre, a utilizat 57 milioane de timbre (incluzandu-le si pe cele deteriorare) si a ramas la sfarsitul lunii martie cu 15.645.280 timbre in stoc. Daca acestea nu ar beneficia de prevederile Ordinului 463/2005 si daca Philip Morris nu ar fi aflat prin cine stie ce "miracol" la timp de existenta unui asemenea ordin, pierderea ar fi fost de aproape noua miliarde de lei. Pura coincidenta: director corporate affairs al Philip Morris Romania este chiar Peter Imre, cel cu care ministrul Ionut Popescu a afirmat, intr-o emisiune televizata, ca a negociat saptamani intregi noile accize la tigari.