Piata de produse BIO la nivel european a inregistrat in ultimii ani o evolutie exploziva, avantajele oferite de tara noastra pozitionandu-ne ca o posibil producator de calibru la nivel mondial. “Romania are toate atuurile pentru a deveni o tara de excelenta a produselor lactate ecologice”, a declarat in cadrul unui forum organizat de agentia Mediafax, presedintele grupului LaDorna, Jean Valvis. ”Stim ca suntem intr-un proces de integrare si ne luptam cu industria europeana. Eu doresc sa ma lupt cu ce avantaje am comparativ cu UE iar agricultura romaneasca reprezinta un avantaj enorm pe care Romania il are astazi”, a adaugat acesta.

Grupul LaDorna intentioneaza sa se pozitioneze pe piata ca un producator BIO, pietele straine fiind principala tinta in acest sens, potrivit vicepresedintelui LaDorna, Valeriu Steriu. “Piata autohtona de profil va inregistra in acest an o crestere usoara, fiind inca la nivel embrionar. Pietele de export reprezinta insa o reala oportunitate si am pornit si o campanie de promovare in special in Grecia”, ne-a declarat vicepresedintele grupului LaDorna. Jean Valvis a mai declarat ca piata de profil din Grecia a crescut anul trecut cu 75% in timp ce grupul LaDorna a si-a majorat vanzarile pe segmentul de profil cu 85%.

Piata de produse ecologice s-a ridicat anul trecut in Europa la 12,5 miliarde de euro, potrivit unui studiu FiBL citat de Jean Valvis. “Exista o piata in devenire pentru produsele BIO. Piata conventionala de alimente creste cu 1,9% in timp ce piata BIO creste cu 200%”, a mai spus presedintele LaDorna. Spre exemplu, in Marea Britanie s-au comercializat in 1995 sapte milioane de litri de lapte BIO in timp ce anul trecut volumul a fost de 300 de milioane de litri.

Cea mai mare piata din Europa este Germania, care absoarbe 29 de procente (4,5 miliarde euro) din vanzarile de produse BIO, Italia si Franta fiind pe urmatoarele pozitii cu o cota de 16%, in timp ce Marea Britanie are 15% din piata. La nivel mondial, cea mai mare piata de profil este cea din SUA, care reprezinta peste 50% din totalul pietei BIO la nivel mondial.

Citeste si:

Avantajele prezentate de Romania pe piata produselor BIO sunt legate in principal de pasunile BIO in procent de 100% din totalul pasunilor si de existenta unei forte de munca specializata. Potrivit datelor Eurostat din 2003, prezentate de presedintele LaDorna, Romania ocupa prima pozitie in Europa in ceea ce priveste suprafata de pasuni si fanete BIO, cu 4,845 milioane hectare (100% din total), comparativ cu 3,319 milioane hectare in cazul Spaniei si 3,317 milioane hectare in Franta, acestea fiind urmatoarele doua clasate. In plus, structurile sociale incurajeaza agricultura ecologica: familiile locale nu s-au mutat la oras si inca se afla in regiune, experienta in zootehnie fiind ridicata.

In plus, ponderea produselor BIO din totalul pietei de produse alimentare si bauturi la nivel european este inca mica, indicand un potential urias de dezvoltare pe termen lung. Cele mai ridicate ponderi se intalnesc in Elvetia si Danemarca, unde produsele BIO reprezinta 3,5% din totalul produselor alimentare comercializate, procentul in Germania fiind de 2,5% iar in Austria de 2%.

Evolutia pietei locale de produse BIO este asemanatoare celei din Europa, fapt reflecat si de numarul fermelor atrase in sistemul de aprovizionare LaDorna. Daca numarul acestora era de 40 in 2005, astazi sunt 110 ferme, oficialii companiei garantand un venit minim lunar de 1.500 – 2.000 de euro pentru o ferma cu 20 – 30 de vaci.

La nivel national, numarul vacilor care produc lapte BIO era in 2001 de 2.100 de capete, pentru 2006 fiind estimat un numar de 9.900 de capete, potrivit datelor Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MADPR). In ceea ce priveste suprafetele agricole cultivate ecologic, cresterea este de la aproximativ 17.500 de hectare in 2001 la 170.000 de hectare (estimare MADPR) anul trecut.