Exemplul Petrom nu a fost urmat de ceilalti mari operatori de pe piata, care si-au mentinut preturile. Nu la fel stateau lucrurile atunci cind Petrom anunta cresteri de preturi. Piata carburantilor auto din Romania inregistreaza o premiera in aceste zile: marii jucatori de pe piata nu reactioneaza fata de modificarea substantiala a tarifelor operata de alt mare jucator. Dupa cum se stie, simbata trecuta, principalul operator de pe piata, SNP Petrom, a anuntat ieftinirea carburantilor auto, cu valori cuprinse intre 300 si 2.650 de lei/litru. Cea mai semnificativa scadere de pret a fost operata in cazul benzinei Euro Premium cu plumb. Ceilalti mari operatori de pe piata nu au anuntat insa ieftiniri. „Vom pastra actualele preturi la pompa cel putin pina la 1 februarie, dupa care vom face o analiza“, ne-au declarat reprezentantii celei de-a doua mari companii petroliere din Romania, Rompetrol. „Nu ne legam de Petrom. Am ieftinit acum zece zile, si la Petrotel, si la statii, inainte ca Petrom sa dea jos preturile“, ne-a spus, la rindul lui, Nicoale Ciornii, directorul Lukoil Romania. El nu a putut preciza si cu cit a ieftinit Lukoil carburantii. Potrivit propriilor estimari, Lukoil ocupa locul 3 in topul vinzarilor de carburanti auto din Romania. Nici ungurii de la Mol nu au urmat exemplul Petrom. „Deocamdata, analizam piata. Nu am luat nici o decizie“, spune Eva Csog, coordonator PR la Mol Romania. Compania ungara a cumparat recent reteaua de statii a Shell Romania si detine 130 de statii in Romania, care au, potrivit propriilor estimari, 12% din piata nationala de carburanti. Singurul care a anuntat scaderea preturilor a fost Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, care-i grupeaza pe micii detinatori de statii de benzina. Raspuns la ConcurentaEste adevarat ca aceasta situatie-unicat in ultimii ani vine pe fondul unei ieftiniri, nu al unei scumpiri. Pina acum, companiile abia asteptau sa faca cineva primul pas „in sus“ (de regula, il facea Petrom; cu o singura exceptie, vara trecuta, cind majorarea a fost anuntata de Rompetrol) pentru a-si alinia preturile, la cel mult 48 de ore dupa acel prim pas. Ultima ajustare a intrat in vizorul Consiliului Concurentei, care a sesizat ca, la inceputul anului, (atunci cind Lukoil a zis ca ar fi ieftinit) toate cele sapte mari companii petroliere au crescut preturile cu 500-700 de lei/litru fara nici un anunt. Pe motiv ca acest comportament „bate la ochi“ si ca preturile la carburanti sint aproape identice, pentru ca scumpirile sint cam de aceeasi anvergura si au loc in acelasi timp, Consiliul a cerut lamuriri companiilor, banuite ca s-au inteles la pret. Acum, daca ceilalti nu urmeaza exemplul companiei Petrom, suspiciunea de intelegere la pret se cam subtiaza, iar investigatia Consiliului isi pierde obiectul.