Anul 2004 a dat peste cap toate prognozele celor din domeniu in ceea ce priveste vinzarile de autoturisme. Daca in 2003 estimarile indicau cresteri cu pina la 16% pe piata auto, in 2004 piata a crescut cu aproape 34%.

In 2004, numarul masinilor noi comercializate a crescut pina la recordul de 180.000. Dintre acestea, 145.000 sint autoturisme, restul fiind autovehicule comerciale - tiruri, autobuze si altele. „O crestere cu o treime a pietei auto este in orice conjunctura un rezultat de exceptie, dar nu trebuie uitat faptul ca aceasta crestere vine dupa alti trei ani de crestere solida“, a spus Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Cel mai slab an pentru dealerii auto a fost in 2000, piata in 2004 fiind de 2,15 ori mai mare decit atunci. Una peste alta, in 2004 s-a consemnat o piata de aproape doua miliarde de dolari. „Daca avem in vedere pretul mediu al unei masini 10.000 de euro si inmultim cu 180.000 de automobile, ne da o suma“, a declarat Valmar. 200.000 de masini pentru 2005 Pentru anul in curs, estimarile APIA sint mai temperate. Se prevede o crestere a pietei auto cu doar 10%. „Sintem increzatori intr-o crestere sanatoasa, stabila, chiar consistenta, care sa duca la comercializarea a 200.000 de unitati in 2005“, a spus Valmar. „Cresterea auto din 2004 este bazata pe faptul ca gradul de motorizare al Romaniei este extrem de redus, aproximativ 155 de masini la 1.000 de locuitori“, a precizat Valmar. „Alti factori ce au contribuit la prosperitatea pietei auto sint cresterea economica si imbunatatirea mediului de afaceri si multitudinea de oferte financiare disponibile pe piata. Toate conduc la cresterea pietei auto“, a adaugat presedintele APIA. Pentru cresterile pietei in 2005, un impuls il va da si prima de casatie acordata pentru masinile vechi. Alt motiv pentru care piata va creste este scaderea dobinzilor, a mai spus Valmar, adaugind un ultim motiv, nu si cel din urma - organizarea in Capitala a Salonului International de Automobile Bucuresti, in parteneriat cu AMC Promotion.

Productia romaneasca domina piata

Piata auto romaneasca este dominata de producatorii nationali - Dacia, cu 41%, si Daewoo, cu 18,6%. Dacia a vindut 60.000 de unitati, Daewoo a comercializat 27.000 de masini, iar Aro a vindut 142 de unitati. Exporturile au cunoscut un progres apreciabil, fiind mai mare cu 84% fata de 2003, in contextul in care a iesit pe piata Dacia Logan, din acest model luind drumul strainatatii 20.000 de automobile. La autoturismele de import, primele doua pozitii in ceea ce priveste vinzarile sint ocupate, ca si in 2003, de Renault si de Skoda. „Clientul roman este pragmatic, se orienteaza spre masini care pot fi folosite in orice ocazie“, a declarat Valmar. Fata de 2003, pe locurile 3 si 4 a avut loc o rocada. Peugeot a trecut pe locul 3, locul 4 revenindu-i in 2004 companiei Volkswagen. Ford a venit de pe locul 6 pe locul 5, coborind firma Opel cu un loc. Fiat a urcat in preferintele romanilor pe locul 7 de pe locul 10. Chiar daca nu s-au situat in top ten, cresteri spectaculoase au fost si la BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart, Ssangyong, fiecare inregistrind vinzari duble in 2004 fata de 2003.