Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului va cere Agentiei Nationale a Medicamentului si Colegiului Medicilor sa monitorizeze cu mai multa atentie piata medicamentelor pentru a proteja consumatorii impotriva practicilor lipsite de etica referitoare la produsele medicamentoase.

Potrivit unui comunicat remis NewsIn, consumatorii din Romania trebuie sa fie constienti de pericolele pe care le pot prezenta unele practici lipsite de etica referitoare la produsele medicamentoase, aceste probleme fiind de altfel semnalate intr-un raport de organizatia Consumers International, la care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) este membru afiliat.

In opinia presedintelui ANPC, Marian Zlotea, campania "Promovarea lipsita de etica a produselor medicamentoase", lansata joi, 15 martie, cu ocazia Zilei internationale a drepturilor consumatorilor este una globala si are ca obiectiv responsabilizarea guvernelor si a corporatiilor din industria produselor farmaceutice, vinovate de utilizarea unor practici de promovare, marketing si publicitate lipsite de etica, care pun profitul inaintea sanatatii consumatorilor.

Autoritatea va transmite Agentiei Nationale a Medicamentului si Colegiului Medicilor raportul intocmit de Consumers International referitor la promovarea produselor medicamentoase, document care explica si in ce consta de fapt aceasta promovare lipsita de etica.

Conform documentului mentionat de reprezentantii ANPC, promovarea produselor medicamentoase poate lua mai multe forme. Astfel, oficialii Autoritatii spun ca pe langa practicile de promovare a noilor linii de produse prin materiale publicitare, mostre de produse si vizite ale agentilor de vanzari la medici se folosesc si forme subtile, obscure, care, la suprafata, nici nu par a promova un anumit produs.

In raport se mai precizeaza ca respectivele companii producatoare de medicamente sunt corporatii de facut bani , iar scopul promovarii medicamentelor este de a mari profiturile prin cresterea cererii pentru produsele farmaceutice.

Citeste si:

Metodele care se refera la publicitatea inselatoare sau false afirmatii despre produs, ascunderea deliberata a efectelor secundare sau a riscurilor prezentate de consumul produsului, stimularea financiara a doctorilor pentru a recomanda pacientilor un anumit produs precum si sustinerea campaniilor de constientizare a anumitor boli pentru a promova consumul de medicamente, in locul campaniilor de sanatate cu scop preventiv, sunt constitue factori care au un risc major asupra sanatatii consumatorilor, spun reprezentantii ANPC.

Organizatia Consumers International considera ca sanatatea consumatorilor trebuie sa fie mai importanta decat profiturile corporatiilor si de aceea au precizat ca militeaza pentru transparenta in campaniile de strangere de fonduri, divulgarea informatiilor referitoare la experimentele clinice si incetarea practicii de recompensare a personalului medical.

ANPC a elaborat un proiect de lege privind practicile comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, care potrivit presedintelui acestei institutii se afla in dezbatere de cateva luni.

Oficialii ANPC intentioneaza sa se intalneasca cu reprezentantii Agentiei Nationale a Medicamentului, ai Colegiului Medicilor, ai organizatiilor neguvernamentale de consumatori cat si cu reprezentanti ai operatorilor economici in domeniul produselor farmaceutice pentru a gasi o modalitate de a rezolva aceste probleme si o informare cat mai corecta si precisa a consumatorilor.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a lansat, pe 15 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a Consumatorilor, campania de informare "Promovarea lipsita de etica a produselor medicamentoase". ANPC a atras atentia ca in majoritatea cazurilor promovarea medicamentelor se face prin vizite ale agentilor de vanzari la medici, sponsorizarea pacientilor sau a studentilor.

Reprezentantii ANPC au mentionat chiar numele unor companii farmaceutice, cu unele produse considerate cu risc crescut pentru sanatate. Este vorba despre Merck si medicamentul antiinflamator Vioxx, Pfizer cu medicamentul antidepresiv Zoloft, Glaxo Smith Kline tot cu un antidepresiv, respectiv Seroxat, precum si medicamentul pentru scaderea colesterolului Crestor produs de Astra Zeneca si medicamentul impotriva cancerului la san Herceptin produs de Roche.