Aderarea la UE va aduce pentru piata auto romaneasca ieftiniri de 20% la masinile japoneze, coreene sau americane. Cu toate acestea, integrarea in Uniune creeaza confuzie pe piata. Unii dealeri vor disparea iar service-urile auto vor ½ obligate sa-si imbunatateasca ofertele.

„In uniunea Europeana, la masinile importate din state nemembre, taxele vamale sint de 10%. Logic ar fi ca dupa aderare si in Romania taxele vamale la aceste masini sa scada la 10%“, ne-a spus Marius Carp, directorul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Taxele vamale, in prezent, pe relatia cu UE sint zero. Taxele la automobilele provenite din state ca SUA, Japonia, Coreea sint de 30%.

Rablele ramin pe sosele

Au fost niste discutii foarte aprinse anul trecut in luna mai pentru ca masinile fara Euro 3 sa circule pe drumuri publice, dar sa nu poata fi instrainate, insa reglementarea a picat, ne-a spus directorul directiei rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor, Lucian Sova. Dupa aderare, masinile care nu sint dotate cu Euro 3 vor continua sa circule pe drumurile publice.
„Ne conformam Uniunii Europene.

O data ce o masina a fost inmatriculata si trece de inspectiile tehnice, nu poate nimeni sa o scoata din circulatie. Va circula si va putea fi vinduta pina cind va fi dusa la casare“, a precizat Carp. Importatorii romani sint firme europene si aplica deja cerintele UE. „Exista un caiet de sarcini in care constructorul impune niste criterii, comerciale mai degraba. Impune cum sa ii fie vindute masinile. Clientii sa fie primiti intr-un spatiu decent, iar masinile sa fie prezentate corespunzator“, a declarat directorul APIA. Concluzia lui Carp este ca piata auto va fi pregatita pentru momentul aderarii la UE.

Dealerii auto, in pericol

In Uniunea Europeana fiecare dealer are incheiat un contract direct cu firma constructoare de masini, ne-a spus Dan Chitaru, directorul Kia Rom Motors, importatorul marcii Kia in Romania. Acest contract prevede ce obligatii directe are dealerul in privinta numarului de autoturisme comercializate. „La noi inca nu se stie cum va fi, dar, daca se va cere fiecarui dealer sa incheie contractul cu constructorul, va fi mai greu. Atunci dealerul va trebui sa fie capabil sa aiba citeva milioane bune de euro pentru a face fata“, a mai afirmat Chitaru. Incheierea contractului direct cu producatorul va fi cu siguranta, dar nu se stie de cind se va pune in aplicare, spune directorul general al Automobile Bavaria, importatorul marcii BMW in Romania, Michael Schmidt. Masura nu este impusa de UE, ci este impusa de producator. „Nu se va cere ca aceasta masura sa fie luata la momentul 1 ianuarie 2007, poate sa se mai amine“, a mai declarat Schmidt. Dealerii mai mici vor intimpina greutati la incheierea contractului direct cu producatorul, a mai spus Schmidt, adaugind ca contractul prevede criterii clare asupra target-ului de vinzari. „Este posibil ca dealerii care au un show room la parterul unui bloc sa dispara sau sa se apuce sa investeasca dupa cum cere producatorul“, a precizat Schmitd.

Clientul este rege

Citeste si:

Herbert Stein, presedintele Autoitalia, ne-a declarat ca o data cu aderarea Romaniei la UE nu vor fi mari schimbari pe piata auto. „Din piata romaneasca actuala nu cred ca lipseste vreun brand dintre cele care se vind si in UE, iar legislatia romaneasca in domeniu este deja armonizata cu cea a UE“, a mai spus Stein. Momentul aderarii va aduce o usoara crestere a pietei auto romanesti, a mai spus presedintele Autoitalia, adaugind ca departamentele de vinzari sint pregatite pentru UE. „La nivelul service-urilor ar mai trebui aduse imbunatatiri, mai ales la nivelul mentalitatilor persoanelor responsabile de aceste activitati, astfel incit sa se constientizeze ca clientul este regele“, a precizat Stein. Presedintele Autoitalia a mai spus ca nu va exista o cerinta care sa oblige dealerul sa incheie contract cu producatorul. „Dealerul poate solicita, iar producatorul va decide“, a subliniat Stein.

Dealerii nu cunosc legislatia

Directorul BDT, Stefan Simion, dealer Ford, ne-a spus ca nu stie nimic despre incheierea unui contract direct cu producatorul. „Si daca ar fi asa cred ca nu se schimba nimic“, a spus Simion. Din punctul de vedere al pietei auto romanesti, aderarea la UE nu poate sa reprezinte decit o schimbare pozitiva, o evolutie fireasca, ne-a declarat, Brent Valmar, directorul Porsche Romania, importatorul marcilor Audi, Seat, Volkswagen si Porsche in Romania. „In general, importatorii sint pregatiti pentru acest moment. Asta inseamna retele de dealeri bine dezvoltate si servicii postvinzare la nivel international, insa la preturi adaptate pietei“, a mai spus Valmar. In opinia directorului Porsche Romania, problema integrarii este insa legata de problemele deja cunoscute si acute, cum ar fi: starea drumurilor si calitatea combustibililor. „Aici ar trebui sa puna accentul autoritatile“, a subliniat reprezentantul Porsche Romania.

Soselele trebuie intarite pina in 2012

Tratatul de aderare incheiat cu Uniunea Europeana prevede ca pina in 2012 toate drumurile nationale sa fie construite in asa fel incit sa suporte greutati mai mari. „Daca pina in 1989 drumurile nationale erau construite sa suporte 10 tone greutate pe axa, acum trebuie sa suporte pina la 11,5 tone pe axa“, ne-a spus, Lucian Sova, directorul Directiei Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Pentru asta soselele trebuiesc intarite. „Aproape 80% dintre drumurile nationale au fost intarite“, a precizat Sova. Restul de 20% urmeaza sa fie intarite pentru a face fata greutatilor pe axa mai mari de 10 tone pina in anul 2012. Intarirea soselelor face parte din programul de reabilitare a drumurilor publice, iar data finalizarii a fost stabilita de comun acord in calendarul agreat cu UE.