Cele mai solicitate studii de cercetare in anul 2006 au fost in domeniul farmaceutic, in banking si in zona bunurilor de larg consum, tendinta care s-a pastrat si in prima jumatate a acestui an. Potrivit jucatorilor din piata, in ultima perioada, studiile de satisfactie a clientului si cele de tip Mistery Shopping castiga teren in dauna clasicelor cercetari

“Cele mai solicitate raman studiile de tip Ad – Hoc (cantitativ si calitativ) si datele furnizate din Panelul de Consumatori (Consumer Scan)”, ne-a declarat Dan Magirescu, Senior Researcher GFK Romania.

In anul 2006, piata de research din Romania a fost estimata de Esomar la 25 de milioane de euro, cu o crestere anuala de peste 20%.

Piata de research din Romania se afla intr-o continua schimbare si din ce in ce mai multe companii incep sa inteleaga importanta si necesitatea informatiilor de cercetare de piata.

Pentru 2007, cota de piata estimata de GFK Romania este situata in intervalul 15% - 17%, in timp ce Daedalus Consulting se asteapta la crestere cu o rata comparabila cu cea a pietei pastrandu-si o felie din piata de 8% - 9%.

“Anul acesta, s-a intensificat concurenta pe majoritatea pietelor, si in special pe piata serviciilor financiare, telecomunicatiilor si pe piata bunurilor de larg consum”, a declarat pentru Wall-Street Daniel Enescu, director general al Daedalus Consulting.

Clientii locali devin tot mai importanti

Desi cei mai importanti clienti raman companiile multinationale, in cadrul carora utilizarea studiilor de piata pentru fundamentarea deciziilor de marketing este o obisnuinta, numarul clientilor pe plan local este in continua crestere. “Urmarind evolutia tipurilor de studii cerute de catre clientii din Romania, as spune ca ne indreptam, cu pasi mici, catre modelul tarilor Vestice sau poate, ca sa avem un termen de comparatie mai apropiata, catre cel al tarilor mai dezvoltate din Centrul Europei”, a adaugat Dan Magirescu, Senior Researcher GFK Romania.

In Romania sumele alocate pentru astfel de servicii sunt cu mult mai mici fata de cele din Europa de Vest. In Anglia, suma obtinuta doar din studiile de Mistery Shopping este estimata undeva la 150 de milioane de euro, in timp ce in Romania, intreaga piata a fost estimata anul trecut la 25 de milioane de euro.

Citeste si:

“Un aspect interesant de luat in considerare este faptul ca cererea pentru studii de piata a fost semnificativ mai mare decat bugetele proiectate initial in acest scop”, sustine Daniel Enescu, director general al Daedalus Consulting. De asemenea, clientii incep sa devina din ce in ce mai interesati de produsele de research de ultima generatie, iar studiile de tracking incep sa castige teren in fata studiilor ad – hoc. “Aceasta doveste o schimbare majora de mentalitate a clientilor, dinspre abordarea reactiva catre abordarea proactiva a provocarilor pietei”, a adaugat Daniel Enescu.

Daca este sa ne raportam la costurile companiilor de research de pe plan intern fata de cele din alte tari, acestea au crescut substantial in ultimul an si au ajuns foarte aproape de preturile companiilor de top din Ungaria, Slovenia sau Croatia, depasind cu mult preturile de pe piata de cercetare din Bulgaria.

Research-ul se muta in online

O alta tendinta inregistrata pe piata de cercetare din Romania este migratia dinspre offline catre online. Daca in anul 2006 cercetarea online era estimata la 1%, in anul 2007 se asteapta o crestere in acest domeniu desi nu foarte semnificativa. Un factor important in acest sector il reprezinta gradul de penetrare al Internetului.

“In 2006 s-a inregistrat o crestere de 5% a gradului de penetrare a Internetului, per total acesta fiind de 23 %. Este o crestere semnificativa care demonstreaza inca o data ca in curand Romania va ajunge la gradul corect de acces la Internet, astfel incat sa putem implementa proiecte si pe piata de aici, fara a mai intampina bariera reprezentativitatii oricarui tip de esantion. In mod normal, pentru a putea implementa orice tip de studiu, ceea ce presupune alcatuirea unei baze de date eterogene, reprezentative pentru orice categorie de populatie, penetrarea Internetului ar trebui sa fie aproape de 40%. “, a declarat Raluca Nicolae, Director de Marketing si Comunicare Ipsos Interactive Services Europe.

Desi primii pasi au fost facuti in acest sens, urmatorul demers consta in educarea pietei cu privire la realizarea studiilor de piata prin intermediul Internetului.

Achizitiile si tranzactiile efectuate in anul 2006, aparitia pe piata a noi jucatori, dar si o pozitionare mai buna a unora mai vechi, au condus la dinamizarea si competitivitatea mediului de afaceri din Romania. Astfel, anul 2006 a adus pentru companiile de research din Romania o crestere a cifrei de afaceri de peste 30%.

Cei mai importanti jucatori de pe piata de research in 2006 au fost GFK Romania cu o cifra de afaceri de 3,6 milioane de euro, Cegedim Romania cu 3,4 milioane de euro, Nielsen Romania cu 2,4 milioane de euro, Memrb Romania Retail Tracking Serv. cu 2,3 milioane de euro, Daedalus Consulting cu 2 milioane de euro si Mercury Research cu 1,8 milioane de euro.