Producatorii autohtoni de mobila ar trebui sa se specializeze pe un anumit produs sau pe o anumita piata de desfacere pentru a putea face fata concurentei crescute de pe piata interna comuna, sunt de parere specialisti din bransa.

"Exista pe piata romaneasca mobilier din lemn masiv mai scump decat cel produs in Germania, asta pentru ca in Romania nu exista subfurnizori. Gradul de specializare este foarte redus, fapt care implica costuri mai mari", ne-a declarat Viorel Cretu, director general al unei firme producatoare de mobilier din lemn masiv. Acesta este de fapt si principiul dupa care functioneaza fabricile vestice de mobila. "Italienii, de exemplu, cei mai mari producatori de scaune din lume, lucreaza in acest sistem. Un producator face piciorul scaunului, altul speteaza, altul il lacuieste etc.", explica Viorel Cretu.

Specializarea este un concept care ar trebui aplicat si la nivelul intregii industrii, nu doar la nivelul intreprinderii. Producatorii romani trebuie sa materializeze avantajul competitiv fata de firmele europene prin comercializarea mobilierului din lemn masiv. "Acest tip de productie necesita forta de munca multa, care la noi este inca ieftina si bine pregatita", considera Ion Mandreanu, producator autohton de mobila.

De la rusi vine banul

De asemenea, o parte din problemele producatorilor de mobila s-ar putea rezolva daca acestia s-ar orienta spre piete precum Rusia, Ucraina, Moldova sau tarile fostei Iugoslavii, care inregistreaza cresteri economice mult superioare tarilor unde Romania exporta acum. Conform datelor Ministerului Economiei, peste 70 la suta din productia autohtona de mobila merge la export, cea mai mare parte (85%) spre tari membre UE. In ultimii ani insa, aceste tari au inregistrat cresteri economice mici, de pana la 2 procente. "Acum 15 ani exportam in Rusia mobila de 190 milioane de dolari, iar acum exportam putin peste 10 milioane. Exis- ta, deci, un potential extraordinar de crestere a vanzarilor", explica Cretu.