Pe o piata interna evaluata la peste 1,6 miliarde de euro pentru anul in curs, principalii retaileri farmaceutici planuiesc noi strategii de marketing pentru revigorarea ritmului de crestere al vanzarilor, acestia preconizand o crestere a pietei de 10-15%, pana in 2009.

Sensiblu, liderul pe piata de distributie a produselor farmaceutice, a inregistrat o descrestere de 4% a profitului net pe 2006, compania continuand sa raporteze pierderi operationale de 1,9 milioane de euro, conform datelor emise de Ministerul Finantelor. In 2005, firma se afla intr-o situatie similara, cu pierderi de 6,3 milioane de euro la o suma a veniturilor totale de 67,4 milioane de euro. La inceputul anului, oficialii de la A&D Pharma Holdings, cel mai important grup farmaceutic care opereaza in tara, au declarat ca, pentru anul trecut, se asteptau sa aiba o crestere de 33% a cifrei de afaceri consolidata neauditata, pana la 329 de milioane de euro.

In iunie, Sensiblu a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri neconsolidate cu 37%, de la 19,7 milioane de euro pentru primul trimestru al anului trecut, la 26,9 milioane euro pentru aceeasi perioada din 2007. La inceputul lunii, Lauren Finance IFN, parte a grupului A&D Pharma, a lansat Respiro, primul card de credit proprietar cu utilizare exclusiva in farmacii, pentru achizitionarea oricarui produs farmaceutic sau de ingrijire in limita disponibilului de sold si cu dobanda 0%.

Lantul de farmacii Help Net, al doilea mare jucator de pe piata farma, a reusit sa-si dubleze profitul pe 2006, dar si sa-si majoreze veniturile totale cu 26,1%, de la 27,5 milioane de euro, cat afisase in 2005, la 37, 2 cat a inregistrat anul trecut. In primul trimestru al anului curent, compania a obtinut o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 38%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. O parte importanta din aceasta suma a fost realizata prin comercializarea dermatocosmeticelor, al caror volum de vanzari s-a ridicat cu 35% fata de aceeasi perioada a anului 2006. In Romania, produsele dermato-cosmetice alcatuiesc o nisa de piata evaluata la peste 20 de milioane de euro.

In 2006, profitul celui de-al treilea mare retailer de pe piata farmaceutica, Dona, a afisat o crestere de 20%, ajungand la 0,5 miliarde de euro la o cifra de afaceri de 32,2 milioane de euro. In primavara anului curent, compania a investit 20.000 de euro in rebranduirea revistei sale, Dona Info, al carei surse principale de existenta o reprezinta publicitatea, cu o cota de 75% din costurile editarii ei. Lantul de farmacii insumeaza 75 de unitati, compania planuind deschiderea altor 10 pana la finele acestui an, in conditiile in care se asteapta la o cifra de afaceri de peste 41 milioane de euro.

Citeste si:

Cu o cota de piata de 10%, grupul farmaceutic Fildas Trading, care opereaza cele 175 de farmacii Catena, a obtinut, anul trecut, un profit net de 9 milioane de euro, cu o cifra de afaceri de 147 de milioane de euro. In martie, oficialii grupului au anuntat ca se vor aloca 10 milioane de euro pentru achizitionarea unor unitati farmaceutice, altele 20 fiind folosite pentru fructificarea altor oportunitati, dupa obtinerea unui credit sindicalizat de 80 de milioane de euro.

Centrofarm, unul dintre cele mai vechi brand-uri din industria farmaceutica romaneasca, a inregistrat venituri totale de 11,8 milioane de euro pentru 2006, ceea ce inseamna o crestere de 33% fata de cele 9,1 milioane de euro raportate cu un an inainte. In anul 2005, firma a afisat o pierdere de 0,2 milioane de euro. Deocamdata, rezultatele profitului pe anul trecut nu sunt afisate pe site-ul Ministerului Finantelor. In ultimii doi ani, compania s-a concentrat pe o vasta actiune de rebranduire a lantului de farmacii, planuind sa-si extinda portofoliul de 33 de farmacii. La inceputul anului, Dorin Catana, directorul general al Centrofarm, declara ca planuieste sa pozitioneze, in scurt timp, compania pe piata ca lantul de farmacii care ofera cele mai bune servicii, desi, deocamdata, firma nu se printre liderii momentului.

Piata farmaceutica romaneasca a crescut in intervalul iulie 2006 - iunie 2007, cu 20%, la 59,6 miliarde de lei, comparativ cu perioada similara anilor 2005 - 2006, al doilea trimestru din 2007 incetinind rata de crestere a pietei totale, la 20,1%, fata de 23,4% la sfarsitul lunii martie 2007. Pe piata de retail, vanzarea de produse farmaceutice a inregistrat o crestere puternica cu 27,2%, fata de cea de spital care a inregistrat o scadere de 4,3%, potrivit datelor publicate de compania de cercetare Cegedim.

In Romania, piata farmaceutica este puternic segmentata, in conditiile in care exista peste 5.000 de farmacii, dintre care aproximativ 1.500 sunt incluse in lanturi la nivel national si local.