Romanii au baut anul trecut 500 de milioane de litri de vin. "Statisticile indica un consum anual pe locuitor de peste 27 litri. La un numar de circa 16 milioane bautori de vin, inseamna un consum de cateva milioane hectolitri pe an", ne-a precizat directorul general al PNVV, Ovidiu Gheorghe. Principalul criteriu in alegerea vinului de catre consumatorul roman este in continuare pretul, spun reprezentantii patronatelor in domeniu. Gustul si culoarea au si ele importanta, vinul alb dulce si demidulce situandu-se, incontestabil, pe primul loc in topul preferintelor. Astfel, potrivit datelor Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), 70% dintre romani prefera vinul alb, 35% pe cel rosu, iar vinul roze are cautare doar in cazul a 5% dintre consumatori. Podgoriile care se bucura de cea mai mare cerere sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei si Odobesti. Reprezentantii producatorilor spun ca, in ultimul timp, consumatorii de vin au devenit din ce in ce mai pretentiosi. Desi pretul are in continuare un rol important, se simte o schimbare in preferinte, vinul imbuteliat fiind mai bine vandut decat in urma cu cativa ani, peste jumatate dintre consumatori cumparand vin imbuteliat. "Diferenta se vede si in vitrinele magazinelor, unde exista o gama din ce in ce mai diversificata de vinuri. Calitatea incepe sa aiba un rol mai important", a explicat reprezentantul patronatului. Conform unui studiu realizat de PNVV, circa 60 la suta dintre bautorii de vin sunt consumatori fideli, obisnuind sa bea vin saptamanal. "In categoria consumatorului fidel de vin se incadreaza mai mult persoane tinere, sub 35 de ani, necasatorite. Stilul de viata al acestor consumatori este caracterizat de dinamism, ies des in oras cu prietenii, la concerte, le place sa se distreze. In acelasi timp, televizorul ocupa un loc important in viata lor, in special emisiunile de divertisment sau muzicale. Ei sunt multumiti cu ceea ce au, dar sunt dispusi sa incerce lucruri noi pentru ca le place sa traiasca clipa si sa fie in pas cu moda, sa fie remarcati. Pe langa distractie, ei sunt insa preocupati si de cariera", a mentionat Ovidiu Gheorghe. Reprezentantii producatorilor sunt multumiti de evolutia din ultimii ani a pietei vinului. "Romanii sunt buni consumatori de vin, iar preferintele tot mai pregnante pentru vinul de calitate superioara duce la cresterea profiturilor", spun patronii. Primul semn pozitiv al dezvoltarii pietei este dat de cresterea productiei de vin cu 10% in 2004 fata de 2003, ajungand la 6 milioane hl, de la 5,4 milioane hl. "Anul trecut, valoarea tranzactiilor efectuate pe piata vinului a fost de 300 milioane dolari, iar exportul de vin a fost de 400 milioane hl, la o valoare de circa 30 milioane dolari", a mai precizat directorul general PNVV.