Oriflame Romania a intocmit deja un raport despre piata cosmeticelor din Romania, aflata in crestere cu 15% fata de anul trecut, insa inca sufocata de volumul mare de importuri, in proportie de 80%. “Suntem doar in faza in care participam cu un proiect in aceasta preselectie pentru construirea unei noi fabrici Oriflame, o investiei care se ridica la 1-2 miliarde de euro. In cazul Romaniei, 30% din aceasta suma ar merge catre proiectele de infrastructura”, a declarat, pentru Wall-Street, Monica Tatoiu.

Grupul suedez va face o selectie printre tarile desemnate candidate, urmarind criterii ca politica fiscala, evolutia pietei muncii si stabilitatea politica. Astfel, Romania este departe de a fi candidatul ideal, in conditiile in care autostrazile insumeaza mai putin de 300 de kilometri, iar mediul de afaceri este supus riscurilor birocratiei si taxelor mari.

“Alegerea tarii depinde, in primul rand, de politicile fiscale pe termen mediu si lung, dar si de viziunea tarii pe 5-10 ani. Al doilea criteriu este legat de politica tarii in materie de infrastructura, de numarul de kilometri de autostrada si de posibilitatile de acces. Se mai pune problema modului in care va evolua piata muncii in ceea ce priveste costurile si expertiza, dar si de riscurile birocratiei si ale taxelor, mai ales in zona Europei de Est”, explica Tatoiu.

Actuala situatie politica a Romaniei reprezinta un alt dezavantaj, mai ales ca, in opinia directorului general al Oriflame, investitorul strain prefera o tara unde poate obtine un profit mai mic, insa pe termen lung, decat una in care instabilitatea guvernarii poate sa aduce prejudicii intregii economii. “Schimbarea macazului politic poate sa provoace perturbari in ceea ce priveste procesul de luare a deciziei, iar scandalul de acum cu ministrul Justitiei nu ne avantajeaza deloc. Orice scandal politic care se isca creeaza suspiciune, iar aceasta determina o atitudine de retragere”, este de parere CEO-ul Oriflame Romania.

Citeste si:

Pe de alta parte, Oriflame Romania are drept atu renumele pe care si l-a creat in cadrul grupului, dar si cei 12 ani de continua crestere pe piata cosmeticelor. Cu o cifra de afaceri pe 2006 de peste 100 de milioane de lei, in crestere cu 17% fata de anul precedent, Oriflame Romania se plaseaza pe primul loc in topul vanzarilor online din totalul incasarilor inregistrate de companie. “Piata de profil din Romania are un mare potential, situandu-se pe locul secund, dupa Polonia, in ceea ce priveste ritmul de crestere. In ultimii 12 ani, Oriflame Romania si-a creat o identitate aparte in cadrul grupului, fiind renumita pentru solutiile ieftine si creative”, a adaugat directorul general al companiei.

In conditiile in care fabrica s-ar construi in Romania, aceasta ar fi amplasata, cel mai probabil, in zona de nord-est a tarii, in conditiile in care accesul la soselele externe este esential. “Terenurile din vest sunt foarte scumpe, iar noi trebuie sa ajungem in Europa repede. Fabrica ar putea sa fie undeva, pe ruta Focsani spre nordul tarii, prin zona Bucovinei, unde romanii de acolo au o educatie asemanatoare cu cea a nemtilor. Legatura Kiev-Budapesta ne va permite accesul rapid la intreaga Europa”, crede Tatoiu.

Viitoarea fabrica va avea maxim 100 de angajati, procesul de productie in domeniul cosmeticelor presupunand un retetar foarte strict. “Atat fabrica din Polonia, cat si cea din Suedia nu au mai mult de 100 de angajati. Fabrica nu va genera prea multe locuri de munca in mod direct, ci mai mult indirect”, afirma CEO-ul Oriflame Romania. In privinta beneficiilor pe care le-ar aduce o astfel de investie in tara noastra, Monica Tatoiu afirma ca este vizata, in primul rand, industria din amontele procesului de productie propriu-zis, de la furnizorii de glicerina si de uleriuri, pana la cei din domeniul maselor plastice.