Daca rezultatele de vanzari inregistrate dupa primul trimestru al anului in curs surprindeau prin cresteri spectaculoase, cifrele inregistrate in luna aprilie au stopat brusc optimismul multor analisti. Ceea ce parea a fi un mars triumfal al pietei auto autohtone a primit o puternica lovitura luna trecuta, cand atat productia autohtona, cat si vanzarile au scazut. Daca in ianuarie Dacia si Daewoo produceau 13.558 de vehicule, iar in februarie si martie tendinta era constant crescatoare, atingand in ultima luna a primului trimestru nu mai putin de 19.182 de unitati, in aprilie productia a coborat la numai 15.913 unitati, nivel aproape identic cu cel inregistrat in februarie.

Trendul descendent a fost respectat si in ceea ce priveste vanzarile de autovehicule autohtone, acestea coborand de la 14.891 in martie la numai 13.523 in luna aprilie.

O scadere si mai drastica se remarca in ceea ce priveste exportul. Daca in februarie erau exportate 3.085 de autoturisme, iar in martie nivelul acestora atingea 4.722, in a patra luna a anului pe pietele externe au ajuns numai 2.902 unitati. Scaderea de 1.820 de masini trimise catre export este greu de inteles, mai ales daca avem in vedere intrarea pe tot mai multe piete a modelului Logan, produs de Automobile Dacia. De altfel, reculul se remarca si in cifrele oferite de producator. Conform datelor oferite de Dacia, in aprilie au fost exportate numai 2.788 de masini, fata de 4.615 cu o luna in urma.

La prima vedere, diminuarea productiei si a vanzarilor de autovehicule autohtone poate crea ingrijorare, insa o scurta privire aruncata asupra evolutiei pietei din anul trecut poate dezvalui o mica surpriza. Si in aprilie 2004 se inregistra o tendinta aproape identica. In ciuda acestui fapt, la sfarsitul anului cresterea vanzarilor de autoturisme autohtone era de nu mai putin de 34,6% fata de 2003, iar o situatie asemanatoare are toate sansele sa se petreaca in acest an.

Citeste si:

Daca diferentele fata de luna martie arata o scadere a pietei, compararea datelor de vanzari din acest an cu cele din 2004 demonstreaza o crestere continua a pietei. Atfel, in aprilie 2004 erau vandute numai 6.412 vehicule autohtone, in timp ce in aceeasi luna a acestui an au fost comercializate 11.186, rezultand astfel o crestere impresionanta de 74,5%. Acest procent este chiar mai mare decat cel inregistrat in martie 2005, cand fata de luna a treia din 2004 piata avansa cu 57,7%. Dupa primele patru luni din anul in curs, vanzarile de autoturisme autohtone au atins 41.675 de unitati, cresterea fata de anul anterior fiind de peste 78%.

Importatorilor le merge bine

Daca in ceea ce priveste comertul cu automobile autohtone piata respecta tendintele din anul anterior, situatia vanzarilor de masini importate este mult diferita. In aprilie 2004, si importurile scadeau o data cu vanzarile de vehicule autohtone, in timp ce in acest an nimic nu pare sa poata opri evolutia comertului cu vehicule aduse din afara tarii. Importatorii au vandut luna trecuta 7.949 de autoturisme, cu 420 mai multe decat in martie si cu 2.639 mai multe decat in februarie. Dupa numai patru luni, in Romania au fost comercializate 25.760 de autoturisme importate, cifra care in 2004 era atinsa abia la jumatatea anului.

Nici in ceea ce priveste ierarhia exacta a celor mai puternice marci situatia importurilor nu este similara cu cea din aprilie 2004. In acest an, pe primul loc se situeaza Renault, la fel ca anul trecut, dar pe locul doi se afla Skoda, care a luat locul celor de la Volkswagen, iar pe trei se mentin francezii de la Peugeot.

Cel mai vandut model de import pe piata din Romania este, asa cum era de asteptat, Renault Clio (909 unitati), urmat de mai aratosul sau frate Megane (724) si de cele doua varinate Skoda Octavia (noua Octavia - 506 unitati si Octavia Tour - 500 unitati). Pe ultimul loc in top 5 se claseaza Peugeot 206, cu 358 de unitati vandute.

Diesel vs. benzina

O scurta privire aruncata varinatelor de motorizare alese de clientii romani dezvaluie amanunte foarte interesante. Spre deosebire de luna aprilie a anului trecut, cand ponderea propulsoarelor alimentate cu motorina la vehiculele importate era de 54,5%, in aceeasi luna a anului in curs 56,3% dintre clienti au preferat motoare diesel, diferenta de aproximativ doua procente demonstrand ca romanii constientizeaza importanta consumului redus cand este vorba de automobilul propriu, dar si performantele din ce in ce mai bune oferite de acest tip de vehicule.

In ceea ce priveste totalul pietei de autoturisme, in aprilie, numai 23,4% dintre acestea au fost comercializate cu motoare alimentate cu motorina, dupa ce in urma cu un an proportia acestora era de 26,9%. Aceasta scadere este justificata de lipsa acestui tip de propulsie din dotarea masinilor produse in Romania, scoaterea din productie a modelului Dacia Solenza in urma cu cateva saptamani facand imposibila achizitionarea vreunui autoturism cu motor diesel. In acest moment, singurele masini cu astfel de motoare sunt produse tot de Dacia, dar au ca destinatie in special transportul de marfuri. Este de asteptat ca aceasta situatie sa se modifice in toamna acestui an, cand este asteptata lansarea pe piata a modelului Logan cu propulsor diesel.

Vanzari autoturisme autohtone

Luna 2005 (unitati) 2004(unitati) Variatie (%)
Ianuarie 7.540 3.537 113,2
Februarie 9.635 5.013 92,2
Martie 13.314 8.441 57,7
Aprilie 11.186 6.412 74,5

Top vanzari autoturisme import (aprilie 2005)

Renault Clio 11,4%
Renault Megane 9,1%
Skoda Octavia 6,4%
Skoda Octavia Tour 6,3%
Peugeot 206 4,5%
Skoda Fabia 4,4%
Peugeot 307 3,5%
VW Bora 2,4%
Chevrolet Kalos 2,3%
Ford Focus 2,2%
Rest 47,5%
Sursa: APIA