In aceasta luna, firma americana Lockheed Martin va constata investitiile facute de Romaero, in sectiile de reparatii aeronave, in valoare de 80 miliarde lei.

Realizarea investitiilor ar fi acreditat societatea sa faca reparatii si modernizari la aeronavele Hercules C130. Cum Romaero a avut, in 2004, un profit de doar 1,3 miliarde lei, la o cifra de afaceri de 336,3 miliarde lei, suma de 80 miliarde lei nu putea veni decat de la bugetul prevazut de Ministerul Economiei si Comertului pentru investitii in industria de aparare.
88 miliarde lei, doar pe hartie

Aceasta suma a fost scoasa din bugetul MEC in ianuarie 2005 si reintrodusa de curand. Ministrul Codrut Seres se apara, insa Dan Chelaru, liderul sindicatelor Romaero, acuza: "Cele 80 miliarde lei sunt astazi pe hartie. Ele ar fi trebuit sa fie deja investite in Romaero pentru a putea realiza contractul cu Lockheed Martin. Dar nu se doreste continuarea activitatii de reparatii in aviatie, ci vanzarea terenurilor de sub Romaero", declara liderul sindical. Marsurile de protest ale celor 1070 de salariati ai Romaero au inceput in urma cu zece zile, au continuat ieri, dar vor curge in cascada in urmatoarea perioada.

Codrut Seres face cunoscut faptul ca MEC reevalueaza in prezent societatea si nu intentioneaza sa o vanda ca terenuri imobiliare: "Daca aceasta ne era intentia, am mai fi alocat 88 milioane lei la Romaero"? se intreaba Seres. Problema este ca banii nu au ajuns inca la Romaero, iar societatea nu si-a respectat angajamentul fata de firma americana. "Fara marca Lockheed Martin, Romaero nu va mai exista. Contractele cu Raytheon, care ne-ar fi luat ca subcontractor la fabricarea sistemelor de rachete antiaeriene Hawk este oprit, dar din partea noastra.

Si contractele cu Airbus, care ne-ar fi adus comenzi pentru producerea invelisului pentru burta a 127 de aparate pe an au intrat in stand-by. Iar daca iesim prost la auditul din aceasta luna, cu Lockheed Martin, soarta Romaero va fi pecetluita. Spatii imobiliare de lux devine", sustine Dan Chelaru. Sindicatele Romaero sunt puternic sustinute de BNS, iar vice-presedintele acestuia, Matei Bratianu, da asigurari ca societatea va continua sa existe ca firma de servicii pentru avioane: "Romaero va deveni centru de service pentru Europa de Sud-Est. Va avea anual comenzi pentru 50 de aeronave, 1 milion de dolari fiecare. Per total, doar acest contract va reprezenta 50 milioane de dolari pe an. O astfel de firma nu va fi vanduta ca teren imobiliar", sustine Bratianu. Amintindu-le de profitul mic din 2004, cei doi lideri sindicali au sustinut ca s-a dorit falimentarea societatii.

"Apropierea de anul 2007 ii forteaza pe "marii din sistem" sa traga o linie in afacerea Romaero, iar acum lucrurile se precipita", sustine Dan Chelaru.