Pe o piata a hotelurilor de patru stele in care clientul corporate face legea in proportie de 80%, iar tarifele se invart in jurul a peste 300 de euro/noapte, Daniel Ben-Yehuda, General Manager (GM) Ramada Plaza Bucharest, mizeaza pe o alta carte: “good value for money”.
Acesta enunta ca deja a pierdut o luna buna (februarie), activa, din punct de vedere al turismului de afaceri, insa estimeaza un grad de ocupare mediu de 57-60% in acest an.

“Vrem sa oferim cele mai bune produse din piata, o calitate superioara in raport cu preturile practicate. In Bucuresti, preturile de cazare pentru hotelurile de lux sunt foarte ridicate, ajungand la peste 300 de euro/noapte,iar ceea ce vrem noi sa aducem sunt in primul rand preturile prietenoase, in jurul a 200 de euro/noapte”, a declarat pentru Wall-Street Daniel Ben-Yehuda (foto), general manager Ramada Plaza si Best Western Parc Hotel.

Hotelul Ramada Plaza, operational in proportie de 100% incepand cu 2 martie 2008, are o suprafata de 14.000 metri patrati si o capacitate de 300 de camere, reconstruite dupa standardele brandului hotelier, clasificat international la patru stele plus, aceasta fiind cea mai luxoasa gama a hotelurilor de patru stele, atat ca design, cat si functionalitate.

“Ramada Plaza este mai modern, oferim 24h room-service, restaurante superioare, servicii concierge, de conferinte si evenimente speciale, o gama larga de produse in camere - cafea si apa minerala oferite gratuit”, explica Ben-Yehuda. Preturile variaza intre 159 de euro/noapte pentru o camera single, 179 de euro/noapte pentru o camera dubla si 240 de euro/noapte pentru un junior suite, ajungand la 270 de euro/noapte pentru un apartament.

Clasificarea de patru stele plus s-a impus si ca urmare a dimensiunilor camerelor, in medie de 23 metri patrati, hotelurile de cinci stele necesitand un spatiu minim de 26 metri patrati. “Hotelul original (n.r. Hotel Turist) avea un spatiu limitat, am incercat sa marim spatiul aferent cu aproximativ 6 metri patrati pentru fiecare camera”, ne-a declarat managerul Ramada Plaza. Refacerea camerelor fostului hotel Turist si alinierea la standardele grupului Ramada au durat aproximativ doi ani, investitia fiind de 15 milioane de euro.

Deschiderea oficiala, programata cel mai probabil pentru luna august, va aduce la nivel operational si facilitatile de conferinte, leisure (opt terenuri de tenis, piscina semiolimpica indoor, sala de fitness, sauna, masaj, health center). “Vom investi 4-5 milioane de euro intr-un convention center, cu o capacitate de 1.500 de locuri si o suprafata de 3.000 metri patrati. Vom aloca de asemenea intre 2 si 4 milioane de euro pentru centrul leisure, incluzand piscina interioara, de 25 metri patrati, terenurile de tenis si sala de fitness”, a afirmat Ben-Yehuda.

Anuntata ca fiind cea mai mare sala de conferinta hoteliera din capitala, investitia in convention center va acoperi astfel necesarul de sali de conferinte din Bucuresti, un punct in plus pentru turismul de afaceri romanesc, principala categorie sustinuta de investitori si autoritati, cel putin in momentul de fata. In prezent, Parc Event Center numara sase sali de conferinta pentru un numar de la 10 la 700 de participanti.

Bucurestiul, business-orientated, dar cu potential turistic


“Estimam un grad de ocupare mediu de 57-60% in acest an”, spune Ben-Yehuda, adaugand ca hotelul este deja rezervat in urmatoarea perioada, primii oaspeti fiind participantii la targul ExpoConstruct. “Initial ne-am propus 70%, dar am pierdut o luna buna (februarie), activa, din punct de vedere al turismului de afaceri”, a mai afirmat managerul Ramada Plaza.

In ceea ce priveste veniturile estimate pentru primul an de activitate, Ben-Yehuda nu vrea sa se grabeasca. “In general vom pastra proportia 60% venituri din cazare si 40% pe segmentul food&beverges si alte servicii, incluzand aici conferinte si evenimente”, continua acesta, estimand timpul de recuperare a investitiei la cel mult cinci ani.

Pentru inceput, Ben-Yehuda tinteste acelasi procent de ocupare de 70% si aceeasi eficienta demonstrata de hotelul vecin, Parc Hotel, care va purta, din ianuarie anul viitor, numele Ramada.”In fiecare an inregistram o crestere de 5% a gradului de ocupare pentru Parc Hotel, avem clienti care revin de fiecare data aici”, spune managerul Ramada Plaza. Rebrandingul Parc Hotel ii va aduce lui Ben-Yehuda un total de 576 de camere sub marca Ramada (Parc Hotel numara 276 camere), suficient cat sa reprezinte un reper important in zona de nord a Bucurestiului.

“Locatia conteaza. Zona de nord a devenit deja un business center al capitalei. Nu suntem in centrul orasului, dar avem o apropiere de facilitatile importante, cele doua aeroporturi, centrul expozitional Romexpo, zona Baneasa Business Center. In viitorii cinci ani, Bucurestiul va ramane o piata business-orientated. Centrul capitalei este mai turistic”, considera Ben-Yehuda, adaugand: “Daca un hotel nu acopera una din aceste doua zone, nu cred ca are multe sanse pe piata”.

Conform unui studiu al INCDT (The Research and Development National Institute in Tourism), prezentat de Trend Hospitality, dezvoltator exclusiv al brandului Ramada in Romania, 80 % din solicitarile primite de tour operatori pentru hotelurile de lux se adreseaza clientilor corporate, in timp ce doar 20% acopera cererile pentru grupuri/turisti. De asemenea, turismul de afaceri si calatorie isi va muta centrul spre Europa Centrala si de Est.

“Oamenii vor destinatii noi, iar tarile recent intrate in Uniunea Europeana reprezinta un nou target evident in perioada urmatoare”, sustine Ben-Yehuda. In raportul INCTD se arata ca numarul turistilor sositi in Europa Centrala si de Est va creste cu o rata de 4,6% anual, ajungand la 223 milioane in 2020. Europa ca destinatie va inregistra o crestere anuala graduala de 3% a turistilor, estimandu-se nu mai putin de 7,17 milioane de vizitatori in 2020.

“Incercam sa targetam si turistii, sa promovam Bucurestiul ca o destinatie de shopping si citybreak-uri, in low-season mizam mai ales pe leisure. Momentan, Bucurestiul este inca o piata a cumparatorilor. In sezonul de varf, martie-iulie si septembrie-decembrie, cererea depaseste oferta, in schimb in low-season trebuie sa atragem din punct de vedere turistic”, declara managerul Ramada Plaza, sustinand ca aceasta este de fapt principala problema in industria hoteliera, cu precadere segmentul lux.

“Este o mare provocare sa acoperi sezonul slab”, continua acesta, estimand ca probabil in cel mult zece ani se va putea miza mai lejer pe turismul de vacanta si pe atragerea turistilor straini. Din aceasta perspectiva, marile hoteluri cum este cazul Rin Grand Hotel al fratilor Negoita, cel mai mare hotel din Europa incadrat la patru stele, cu aproximativ 1.500 de camere, vor intampina si ceva probleme in atingerea unui grad de ocupare satisfacator, crede Ben-Yehuda.

Hotelurile de patru stele plus, principalul target pe piata

Un singur cuvant are managerul Ramada Plaza pentru piata hotelurilor de lux din Romania: imatura. “Avem doar 5-6 hoteluri de cinci stele, care nu acopera cererea, astfel ca exista orientarea spre segmentul de patru stele plus. In fiecare an asistam la intrarea multinationalelor si a dezvoltarii de proiecte hoteliere. Piata este inca in formare, apetitul creste, iar unde exista competitie, preturile tind sa scada. Deja o parte din hotelurile de lux scad tarifele pe corporate in low-season”, subliniaza Ben-Yehuda, anticipand astfel o descrestere a preturilor in industria hoteliera de lux si o intrare spectaculoasa a brandurilor de doua-trei stele.

“Grupul Accor a anuntat deja un hotel Etap in Bucuresti, Wyndham Hotels din care face parte si brandul international Ramada si Trend Hospitality poarta deja discutii pentru francizarea Super 8 Motel si Days Inn in tara, deci piata isi demonstreaza in continuare atractivitatea”, incheie acesta.

In prezent, cea mai mare cerere raportata de tour-operatorii in Bucuresti se inregistreaza pentru hotelurile de patru stele, in proportie de 50%, urmate de 35% pentru hotelurile de trei stele si doar 15% pentru hotelurile de cinci stele. Pe primul loc in alegerea unui hotel se situeaza standardele si serviciile, cu 49%, brandul contand mai putin, cu 36%.

Pentru urmatorii trei ani, raportul INCTD prevede o rata medie de ocupare intre 60 si 70% pentru hotelurile de patru stele si o crestere a pietei turismului similara cu statele vecine membre UE, de circa 40%, valoare inregistrata de Ungaria in anii imediat urmatori integrarii.

Brandul Ramada este reprezentat in Romania de compania Trend Hospitality, care actioneaza ca partener strategic in Romania, Bulgaria ºi Moldova si detine exclusivitate de francizare pe piata romaneasca a urmatoarelor branduri din portofoliul Wyndham: Ramada Worldwide, Wyndham Hotel Group, Super 8 Motel ºi Days Inn.

Ramada Worldwide este parte a grupului Wyndham Hotel Group, cel mai mare grup hotelier la nivel international, fiind prezent pe sase continente, cu un total de 6.400 de hoteluri ºi 533.000 de camere. Ramada Worldwide detine 900 de hoteluri in peste 25 de tari.

Brandul Ramada a fost creat in 1954, iar in 2004 a fost achizitionat de Cendant Corporation, intrand astfel in portofoliul Wyndham Hotel Group. Gama Ramada cuprinde hotelurile Ramada, Ramada Resort, Ramada Hotel&Resort, Ramada Hotel&Suites, Ramada Encore si Ramada Plaza, conceptul de top al grupului.

In Romania, brandul Ramada este prezent prin trei locatii in Bucuresti: Ramada Bucharest North, Ramada Majestic, Ramada Plaza si Ramada Sibiu, fiecare unitate fiind operata independent.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri