Un scandal de proportii sta sa izbucneasca pe piata apelor minerale din Romania. Autoritatile in domeniu au stabilit, desi mult prea tarziu, ca firma Vitarom Impex, care imbuteliaza marca "Perla", a incalcat legislatia in vigoare. Spunem prea tarziu pentru ca deja milioane de sticle cu apa marca "Perla" au fost distribuite si vandute pe piata, fara ca firma Vitarom sa aiba avize in acest sens. Este vorba despre produsul "Perla", comercializat, la oferta, cu sticlele de "Pepsi Cola". In plus, societatea a incalcat si directivele europene. Bomboana pe coliva a pus-o laboratorul de expertize al Autoritatii pentru Protectia Consumatorului, LAREX, unde, in urma testelor, s-a descoperit o substanta inca necunoscuta in sticlele cu apa "Perla". Oficiul pentru Protectia Consumatorului Bucuresti nu a intervenit pana acum, desi a primit numeroase sesizari si, in plus, a fost anuntat ca firma care imbuteliaza apa nu are nici un aviz de livrare si comercializare. Situatia este cu atat mai scandaloasa daca ne gandim ca firma care distribuie pe piata apa "Perla" este Quadrant Amroq Beverage, adica societatea care are licenta de productie pentru marca "Pepsi Cola". Implicand acest brand cu renume, cele doua societati pot atrage uriasa companie "Pepsi Cola" intr-un scandal de proportii pe plan international.

Indiferent de ce alegem ca sa ne stingem setea, totul se reduce la apa. Fie ca bem o bere, un suc sau o apa minerala ori una de masa (cea de la robinet), tot la apa ajungem. Important este ca aceasta sa fie pura si sa nu aiba gust sau miros ciudat. Ea nu trebuie sa-si schimbe calitatile. Daca se intampla asa, situatia trebuie privita in modul cel mai serios. Este mai grav cand, din cauza acestor schimbari, este afectata sanatatea consumatorului. Pentru problema de fata, cea a apei "Perla”, am consultat specialisti in domeniu, autoritati competente sa solutioneze aceasta situatie.

Comercializare fara aviz

Firma Vitarom Impex este cea care extrage apa si o distribuie prin intermediul societatii Quadrant Amroq Beverage, exact cea care are licenta pentru producerea marcii Pepsi Cola, deci o companie cu renume. Vom prezenta punctual problemele pe care le ridica imbutelierea si comercializarea apei "Perla". In primul rand, dupa cum puteti observa, nu folosim sintagma "apa minerala naturala", asa cum scrie pe eticheta "Perlei" (si vom refuza sa o folosim pana cand totul intra in normal si in limitele legii), pentru ca, deja, aceasta ar fi prima incalcare a legislatiei. Trebuie spus ca, aici, intervin deja doua aspecte importante, dar legate unul de altul. Pe de o parte, este vorba despre faptul ca o apa minerala naturala poate fi comercializata numai in urma unui aviz dat de Agentia Nationala a Resurselor Minerale (ANRM). Acest aviz se acorda dupa o perioada indelungata de timp, in care se fac experimente. La inceput, este data o licenta de explorare. In cadrul acestei etape, ulterior, este acordata licenta de exploatare experimentala, adica apa extrasa din subteran este imbuteliata doar experimental, timp de un an, doi sau trei, in care se testeaza stabilitatea apei. In momentul in care apa ramane stabila chimic si organoleptic in recipiente, atunci poate fi scoasa pe piata si consumata. Atunci este primit si avizul de comercializare ca "apa minerala naturala". Tocmai acest aviz nu a fost obtinut de firma Vitarom Impex de la ANRM si prezentam in facsimil chiar documentul acestei autoritati in domeniu.

Inducere in eroare

De acest aspect se leaga si cel privind vadita inducere in eroare a consumatorului prin sintagma care apare pe eticheta ambalajului, respectiv "apa minerala naturala carbogazificata", sub denumirea produsului, marca sau brandul. Bineinteles, consumatorul este atras, in primul rand, de marca de renume "Perla". In al doilea rand, el vede denumirea de "apa minerala naturala", dar nu stie ca firma nu are aviz de comercializare, deci nu poate sti ce bea, pentru ca, teoretic, acea sticla poate contine apa de masa (de la robinet) cu dioxid de carbon, ca la sifoane. Practic, in sticlele "Perla" nu exista asa ceva, dar faptul ca apa nu a primit aviz de comercializare, intrucat testele de stabilitate nu au fost finalizate, inseamna ca nu poate fi numita "apa minerala naturala".

Incalcarea unei Directive europene

Inainte de a ne referi la alta inducere in eroare de pe eticheta "Perla", trebuie sa amintim de Directiva Consiliului Europei nr. 80/777 din 1980, ale carei prevederi se regasesc in Hotararea de Guvern 760/2001 privind regimul apelor minerale. Astfel, potrivit articolului 20, alineat 1 din HG 760, "daca etichetele sau inscriptionarile de pe recipientele in care sunt oferite spre vanzare apele minerale naturale includ o denumire comerciala diferita de denumirea sursei sau a locului de exploatare, numele locului sau al sursei este prezentat cu caractere de acelasi tip, de cel putin o data si jumatate mai mari decat caracterele utilizate in denumirea comerciala". Produsul "Perla" la care ne referim, comercializat alaturi de sticla de "Pepsi Cola", nu provine de la sursa Sancraieni, din Harghita, unde exista marca "Perla Harghitei", ci din sursa S5, din Covasna. Atata vreme cat locul de origine sau sursa sunt diferite fata de numele produsului comercializat, potrivit legii, sursa trebuia scrisa cu litere mai mari decat marca. Asa cum puteti vedea pe eticheta, locul de origine este scris astfel: sursa, cu litere mai mari decat denumirea produsului, iar locul, cu litere de cel putin zece ori mai mici decat marca "Perla".

Substanta volatila din apa

Bomboana pe coliva a fost pusa chiar de Laboratorul de expertize al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, LAREX. Aici, dupa ce OPC Bucuresti a fost sesizat despre gustul si mirosul ciudat al apei "Perla", au fost facute teste in urma carora a rezultat existenta in apa a unei substante volatile ce nu ar trebui sa se gaseasca intr-o apa minerala naturala. Specialistii LAREX nu au reusit inca sa stabileasca exact ce substanta este aceasta, dar, potrivit, directorului LAREX, Vladimir Soare, astazi, se spera finalizarea cercetarilor.

Pana la epuizarea stocului

Inca nu stim de ce nu s-au luat masuri pana in prezent, poate din ignoranta, poate din cauza vidului legislativ.

Oficiul pentru Protectia Consumatorului Bucuresti, care a fost sesizat despre mirosul si gustul nespecific al apei "Perla", nu poate interveni pe piata pana nu primeste rezultatele expertizelor. Oricum, totul este prea tarziu, pentru ca, in numai o luna, au fost vandute (si, implicit, consumate) milioane de sticle. Firma Vitarom Impex a anuntat sistarea productiei pana la epuizarea stocului.

Deci, apa "Perla" va continua sa fie comercializata pana cand intreg lotul de sticle va fi epuizat, iar consumatorii vor continua sa bea aceasta apa. Asta, in cazul in care ANPC si OPC nu vor interveni pe piata pentru retragerea produsului, desi ANRM a comunicat faptul ca Vitarom Impex nu are aviz de comercializare.