Pentru a potoli setea romanilor, intr-un an sunt necesari aproximativ 2,12 miliarde litri de diverse bauturi racoritoare, releva un studiu Canadean. In acest total apa imbuteliata reprezinta peste 900 milioane litri (47% din total), iar bauturile carbogazoase contribuie si ele cu un volum apropiat (43% din consumul national). Celelalte categorii de bauturi racoritoare (sucuri, nectaruri, ceaiuri reci, necarbogazoase sau bauturile functionale, adica sport si energizante) insumeaza doar 10 procente din piata.

Consumul, in crestere constanta
/
Consumul bauturilor racoritoare este in crestere constanta in Romania. "2004 a insemnat o crestere cu 1,4% fata de 2003. Pentru 2005 se estimeaza o crestere de pana la 9%. Estimarile sunt facute la nivelul trimestrului I 2005 si pot fi revizuite la finalul trimestrului II din cauza evolutiei nefavorabile a vremii", a apreciat Angela Preoteasa, consultant Canadean.

Interesant este ca in acest an cresterea estimata se repartizeaza diferit pe categoriile de bauturi racoritoare, cel mai mare potential fiind pe produsele mai putin consumate in anii precedenti, adica pe bauturile necarbogazoase. "Pentru apa si bauturi carbogazoase se estimeaza o crestere de 7-8%, in timp ce pentru bauturile necarbogazoase, inclusiv sucuri si nectaruri, cresterea este estimata la 20-26%. Cea mai mare rata de crestere este estimata pentru ceaiurile reci, peste 36%", a mai spus Angela Preoteasa.

De fapt, consumatorul roman de bauturi racoritoare incepe sa urmeze tendinta din restul lumii de a bea mai multe produse necarbogazoase. "Este vorba de o tendinta a consumatorilor de a se indrepta spre bauturi necarbogazoase si de a evita bauturile carbogazoase. Acelasi lucru se vede si in cazul apei imbuteliate. Ritmul de crestere la apa plata este sensibil mai mare decat la apa imbuteliata", a mai spus consultantul Canadean.

Citeste si:

Consumatorul roman incepe, de asemenea, sa caute bauturi racoritoare fara zahar. "Avem o orientare si spre produsele fara zahar, reliefata in cresterea cererii pentru produse light", a mai explicat Angela Preoteasa.

In ceea ce priveste producatorii de bauturi racoritoare, piata autohtona este dominata clar de produsele a trei jucatori, doua companii multinationale, Coca-Cola si Pepsi Cola, precum si una locala, European Drinks. Concentrarea puternica a pietei este aratata de faptul ca mai bine de 50% din totalul produselor consumate in Romania sunt marci ale Coca-Cola sau European Drinks.

Cola, aroma preferata de consumatorii romani

In ceea ce priveste aromele, preferintele difera de la un tip de bautura la altul. "Intre aromele preferate de consumatorii de produse carbonatate din Romania, de departe, se situeaza pe o pozitie fruntasa segmentul Cola, aroma ce cunoaste cea mai mare dinamica in ultimul an; pe o pozitie secundara se plaseaza segmentul Orange (de asemenea in crestere in ultimul an)", a afirmat Luminita Elisei, senior account executive MEMBR Romania. Intre cele mai preferate arome de fructe de piata bauturilor necarbonatate se situeaza cele de portocale, grapefruit, multifructe si piersica. La Ice Tea, aromele preferate sunt altele. "Variantele lamaie si piersica sunt cele mai consumate arome de pe aceasta piata", a mai spus Luminita Elisei.