Specialistii Visionwise Consulting apreciaza ca piata va ramane in continuare puternic atomizata, anul trecut inregistrandu-se un numar de 5.267 de companii in domeniul restaurantelor, excluzand cafenelele, serviciile foodservice din hoteluri si catering. Cel mai mare numar de restaurante se inregistreaza in Bucuresti, cu 949 de astfel de locatii si Constanta, cu 530.

“Peste jumatate, aproximativ 70% din cele peste 5.000 de restaurante, au doar o locatie si numai 55% inregistreaza profit”, a declarat Andrei Iordache (foto), consultant al companiei Visionwise Consulting, membra a grupului Daedalus. Conform acestuia, cifra de afaceri a restaurantelor a crescut, in medie, cu 30% anual in perioada 2003-2006, in timp ce cafenelele au crescut in medie cu 34,6% pe an, in perioada amintita.

Mai mult, piata restaurantelor se confrunta in mod acut cu lipsa de spatii comerciale, chiriile exorbitante, lipsa personalului calificat din industrie sau migrarea acestuia in strainatate, o alta problema fiind si piata gri a restaurantelor, care ingreuneaza dezvoltarea transparenta a pietei. “Piata gri a restaurantelor ajunge, estimativ, la 12 milioane de euro”, apreciaza Cristi Nicolae, director operatiuni al lantului de restaurante La Mama.

Pe piata restaurantelor, “aproximativ 40% din cheltuielile unui restaurant merg pentru materia prima, in timp ce salariile acopera doar 20%”, a mai spus Iordache, restul fiind acoperit in mare parte de chirie.

Razvan Blid, director general CHR Consulting, considera ca “nivelul chiriei poate trece de 20-30% pentru o locatie premium, in timp ce in pietele din Europa nu depaseste 15%”. Astfel, in zonele centrale ale Capitalei, se poate vorbi si de chirii care sar peste 1.000 de euro lunar, conform acestuia.

Citeste si:

Referitor la preferintele consumatorilor, consultantul Visionwise a precizat ca doar 1 din 3 romani au luat masa a restaurant in ultimele 4 saptamani, perioada in care a fost efectuat studiu lpe un esantion de aproximativ 1.000 de persoane peste 14 ani, conform Daedalus Consulting partener Millward Brown. Studiul a mai relevat faptul ca doar 9 din 100 de romani au fost de 5 sau mai multe ori la restaurant in perioada analizata, media fiind de 2,8 ori, usor mai ridicata in cazul tinerilor, de 3,4.

Majoritatea romanilor chestionati, in proportie de 76%, au luat recent masa in restaurante cu mancare romaneasca, 13% italieneasca, in timp ce 5% sunt fani ai fast-food-urilor. In medie, bacsisul lasat se situeaza la 6,8 lei pe tara, in Bucuresti ajungand si la 9 lei.

Visionwise Consulting este membra a grupului Daedalus Consulting, acoperind o gama larga de activitati de consultanta, printre care strategie si audit de marketing, dezvoltare strategica si analiza de piata.

Infiintata in anul 2000, compania CHR Consulting ofera consultanta specializata in domeniul francizei, asigurand servicii de consiliere si asistenta in structurarea sistemelor de franciza, recrutarea si selectia de parteneri francizati la aceastea, importul de branduri internationale, training pe domeniul francizei si intermedierea de spatii comerciale. In 2007, compania a raportat o cifra de afaceri de 300.000 de euro, estimand pentru acest an o crestere de 25-30% a veniturilor, conform declaratiilor reprezentantilor CHR Consulting.