In urmatoarea perioada, ne putem astepta la noi scumpiri ale carburantilor auto, in conditiile in care pretul barilului a sarit, ieri, de 60 dolari. In ultima vreme, companiile romanesti s-au straduit din rasputeri sa tina pasul cu fluctuatiile cotatiilor internationale si astfel s-a ajuns in situatia ca benzina sa fie aproape la fel de scumpa ca in marile state europene. In Romania insa, se resimte mult mai mult aceasta crestere, in conditiile in care salariul mediu abia ajunge la 200 euro, iar cel minim la 90 euro, acestea fiind de zece ori mai mici decat in Uniunea Europeana.

Potrivit datelor organizatiei International Road Transport Union (IRU), in tarile europene, pretul unui litru de benzina variaza intre 0,8 si 1,4 euro, iar la motorina, intre 0,7 si 1 euro. In Romania, pretul mediu la benzina este de 0,9 euro, insa la unele sortimente de benzina, cum ar fi Top Premium Plus - comercializat de Petrom - deja a fost depasit nivelul de 1 euro. In ceea ce priveste motorina romaneasca, pretul acesteia este aproape de cel al benzinei, respectiv 0,87 euro.

Preturi ca in Luxemburg si Austria

Cu aceste preturi, ne situam la nivelul Austriei, Luxemburgului, Spaniei, Portugaliei si Greciei, unde benzina ajunge la 0,9 euro, iar motorina, la 0,8 euro. Insa exista state in care carburantii sunt mai ieftini. Pentru comparatie, in Andorra, benzina costa 0,8 euro, iar motorina, 0,7 euro. Daca in ceea ce priveste preturile la carburanti nu exista diferente prea mari, nu acelasi lucru se poate spune si in cazul salariilor.

De exemplu, in Franta, un litru de benzina costa 1,1 euro, dar venitul minim lunar este de 1.154 euro, iar cel mediu ajunge la aproape 2.000 euro. In Germania, benzina este tot 1,1 euro, insa venitul mediu este si mai mare, de aproximativ 3.000 euro. In Spania, desi carburantii sunt la fel de scumpi ca in Romania, venitul mediu se situeaza la circa 1.600 euro. Cu 1 euro se vand si carburantii din statele care abia au aderat la UE, insa si in aceste cazuri salariile sunt de cel putin trei ori mai mari decat in Romania.

In Ungaria si Cehia, venitul mediu lunar atinge 600 euro, iar in Slovenia, 1.000 euro.

Accize mai mari decat in UE

Principala cauza care contribuie la scumpirea alarmanta a pretului carburantilor in Romania este nivelul accizelor. In urma negocierilor cu UE, autoritatile romane s-au angajat sa ajunga cu accizele la nivelul minim european, lucru care trebuia facut treptat pana in 2007. Insa au fost efectuate majorari mai mari si mai devreme decat ne-a cerut UE.

Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, a declarat recent ca, in Romania, nivelul accizei la carburanti este chiar mai mare decat media din statele europene.

Patriciu a mai spus ca pretul benzinei va fi 1 euro, in conditiile in care pretul petrolului se va mentine la sub 55 dolari barilul, iar accizele nu vor fi modificate. Aceasta era varianta oprimista, deoarece perspectivele sunt sumbre in privinta evolutiei preturilor la baril. Potrivit presedintelui Rompetrol, exista posibilitatea cresterii barilului la 80 dolari, pana la sfarsitul anului. O crestere de 10% a pretului titeiului inseamna o majorare de 3% pana la 4% a pretului la carburanti, a precizat Patriciu.

Acesta a explicat ca pretul produselor petroliere este determinat in proportie de 60-70% de impozite si taxe, iar restul de 30-40% este determinat in proportie de 80% de pretul titeiului.

Previziuni sumbre pe piata petrolului

Pretul petrolului a crescut, ieri, cu un procent, ca urmare a majorarii cererii din Statele Unite, in pofida preturilor ridicate ale combustibililor.

Pe piata americana, contractele futures cu petrol aferente lunii august s-au tranzactionat la 60,5 dolari pe baril, in crestere cu 66 centi, continuand tendinta ascendenta din ultimele luni.

Petrolul Brent, de referinta pe piata londoneza, a fost cotat la un nivel-record de 59,01 dolari pe baril, in crestere cu 65 centi. Preturile au cunoscut un avans accelerat, pe fondul speculatiilor investitorilor privind imposibilitatea rafinariilor de a face fata cererii SUA, in urmatoarea iarna. Analistii estimeaza ca alegerile prezidentiale din Iran, stat membru al OPEC, ar putea avea efecte asupra pietei petrolului, intrucat sporeste sentimentul de incertitudine asupra situatiei celui de-al patrulea mare producator.

In conditiile in care preturile isi mentin nivelul ridicat chiar si dupa ce OPEC a majorat productia cu 500.000 barili pe zi, la inceputul acestei luni, statele producatoare iau in consideratie o noua crestere.