Un om inteligent, dar cu o educatie minima

"Ca sa ajungem la nivelul taranului european ne mai trebuie cel putin 50 de ani", a spus cineva. "Satul romanesc este o alta lume", a afirmat altcineva, are alte reguli, alte realitati". "Cine il va ajuta pe taranul roman sa completeze aceste formulare?", s-a intrebat un altul. Un om inteligent, dar cu o educatie minima, pentru care tot ce conteaza este daca anul acesta nu va da ploaia prea tare si care se intreaba pentru ce are nevoie de aparat pentru muls cand el bea laptele de la vaca asa de ani de zile si nu a patit nimic, cam acesta este portretul taranului roman care s-a conturat in cadrul dezbaterii la care au participat reprezentanti ai ministerelor si ai asociatiilor profesionale din domeniul agroalimentar.

Desi capitalul uman este determinant pentru dezvoltarea economica a unei regiuni, cu toate acestea nu este nici un secret pentru nimeni ca rata de abandon scolar in mediul rural este foarte mare, iar nivelul de educatie este minim. "Exista incomparabil mai putine licee si scoli post-liceale in mediul rural. Unitatile scolare din comune si sate sunt slab echipate si nu dispun de material didactic adecvat procesului", sunt de parere cei de la Agrostar. Varsta inaintata a populatiei rurale este o alta problema. In momentul de fata sunt peste un milion de oameni care au depasit varsta pensionarii si care lucreaza in agricultura, iar alte 300.000 de persoane sunt in pragul pensionarii. In timp ce acestia stau acasa si lucreaza pamantul, tinerii aleg sa plece in strainatate.

Mentalitatile nu se schimba decat daca vecinul are mai multi bani

Citeste si:

"Stiinta este un factor de productie care nu trebuie neglijat. Dar mentalitatea romanului nu se va schimba decat daca va vedea ca vecinul lui are mai multi bani in buzunar", a declarat Mihai Berca de la Universitatea de Stiinte Agricole.

Anul 2007 ne bate insa la poarta, iar reformarea gospodariilor romanesti trebuie facuta de urgenta. Diversificarea si dezvoltarea economiei rurale depinde insa de nivelul de educatie si de calificari al fortei de munca rurale. De aceea, scolile de meserii si pregatirea permanenta a adultilor ar trebui sa constituie una dintre prioritatile Guvernului in politica sa de dezvoltare rurala.